Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Foss i dag. Deflationstankar.
Foss i dag. Deflationstankar.
2011-04-09 23:04 # 13
Lasse
Deflation blir det när folk börjar betala av sina skulder i stor omfattning om jag fattat det rätt.
(Vilket inte alls är säkert, snarare många lekmannamässiga fel här... Men jag kan ju skriva vad jag tror så kan någon kunnig rätta mig sen)

Fiatvalutorna bygget ju på att de skapas ur tomma luften och att de lånas ut mot ränta.
Det leder i sin tur till att det alltid finns mer skulder än monetära tillgångar i fiatvalutan, där skulderna dessutom förräntas så att de tenderar att bli stora.
När människor betalar igen lånen utan att de tar nya, vilket skulle skapa mer pengar i omlopp, så minskar penningmängden så att den blir mycket liten i förhållande till den monetära basen.
När penningmängden i omlopp minskar så ökar värdet på dem enlilgt principen för utbud och efterfrågan vid spontan prissättning på en fri marknad, dvs att man har deflation. När folk fortsätter att betala av räntan utan att få tillgång till mer pengar kollapsar valutan till ett skuldberg utan pengar i cirkulation.

Nu är nog risken för deflation mycket liten med tanke på att Bernanke har detta som sitt största spöke, så att han skapar pengar ur tomma luften i en högre fart än världen någonsin sett förut. Problemet (ok, ett av dem...) är ju att dessa pengar inte kommer till de som förtjänat dem genom att jobba utan att det samtidigt är en politik som flyttar köpkraften från de som förtjänat den till de som FED vill ge pengar.

Kollar man i grafen nedan så ser det ut som om de slåss extra hårt mot deflation vid två tillfällen, 2008 och just nu.
http://research.stlouisfed.org/fred2/series/BASE

Priset för detta blir förmodligen hyperinflation istället.

Det blir intressant att se om folk runtom i världen börjar sälja av dollarn i allt högre takt snart så att en tsunami av cash, förlåt.. trash(!) sveper in över usa och förintar resterna av ekonomin.
2011-04-09 23:21 # 14
Anonym
Omjag förstår det hela rätt(rätta mig gärna) så kan bara
en centralbank skapa deflation? Även om folk betalar sina skulder
så är pengarna kvar på marknaden. Bara när centralbanken börjar
sälja sina papper och ta in pengar så försvinner dom. Så Fed måste inte
bara sluta köpa usa s skulder dom måste även plocka hem sina lån.
Så även om usa slutar låna pengar av Fed (vilket inte går) så räcker
det ändå inte för att det ska bli deflation. Om usa därimot kraftigt börjar amotera
på sina skulder så får jag det till att det blir deflation? Men hur troligt är det,
dom är tvugna att höja skuldtaket för att undvika konkurs! Hur skulle dom
kunna börja amotera sina lån? Kom nu ihåg att deflation är inte prisminskning
och inflation är inte prisökning utan andrahandeffekter av mängden pengar som finns på marknaden.
Och mängden pengar styrs av centralbankerna.

Guldfot
2011-04-10 03:01 # 15
impact
Läser era insändare att usa trycker för mycket pengar ur tomma luften. Deras skuld håller på att bli obetalbar.
Jag ser 2 vägar ut ur skuld och det är att 1. amortera bort den eller 2. låta inflationen ta hand om den.
Tänk om det är så att den förhatade Ben Bernanke och även hans föregångare Allan Greenspan bara gör det uppdrag dom har och dessutom gör det väldigt bra!!!
Nämligen att bara trycka mer och mer pengar tills hyperinflationen tar hand om usas skuld.
Dom är ju inga dåliga lågutbildade människor utan snarare tvärtom dom vet precis vad dom gör.
Jag tror att usa har valt denna väg att lösa sina skuldproblem nu när den blivit dom övermäktiga, tyvärr så dras resten av världen med också.
Ädelmetaller och en liten åkerlapp ska man nog gardera sig med.
2011-04-10 06:40 # 16
teasing1
Alan Greenspans syn på guld.

http://www.321gold.com/fed/greenspan/1966.html

Greenspan fick frågan varför guldpriset stiger...

“Fiat money has no place to go but gold. If all currencies are moving up or down together, the question is: relative to what? Gold is the canary in the coal mine. It signals problems with respect to currency markets. Central banks should pay attention to it.”
2011-04-10 08:48 # 17
förnuft & känsla
Citat:
Ursprungligen postat av impact
Läser era insändare att usa trycker för mycket pengar ur tomma luften. Deras skuld håller på att bli obetalbar.
Jag ser 2 vägar ut ur skuld och det är att 1. amortera bort den eller 2. låta inflationen ta hand om den.
Tänk om det är så att den förhatade Ben Bernanke och även hans föregångare Allan Greenspan bara gör det uppdrag dom har och dessutom gör det väldigt bra!!!
Nämligen att bara trycka mer och mer pengar tills hyperinflationen tar hand om usas skuld.
Dom är ju inga dåliga lågutbildade människor utan snarare tvärtom dom vet precis vad dom gör.
Jag tror att usa har valt denna väg att lösa sina skuldproblem nu när den blivit dom övermäktiga, tyvärr så dras resten av världen med också.
Ädelmetaller och en liten åkerlapp ska man nog gardera sig med.


Alternativ nr 2 är nog högst troligt. På gott och ont. Det onda - allt blir dyrare för de rika och skuldsatta utan att de för den delen blir rikare förutom de riktigt rika. Det goda - de underbetalda arbetarna i t ex Kina får det bättre.
Inflationen som gör skulderna värdelösa bidrar också till att köpkraften hos just t ex dollarn minskar.
Inflationen som gör att en amerikansk medelinkomsttagare mer eller mindre får en lön som motsvarar köpkraften i en kinesisk medellön av idag. Allt detta är en globaliseringsprocess som jag ser det.

Samtidigt så rustar Kina sitt försvar som aldrig förr, varför? Personligen hoppas jag på - Vill du ha fred? Rusta för krig!
Vem vet? Vi lever i en otroligt spännande tid. De stigande priserna på olja, ädelmetaller och mat indikerar att någonting är fel. Riktigt fel. Ädelmetaller är det ENDA, som jag ser det, som kostar lika mycket / uns oavsett var på jorden man befinner sig. Priset är globalt redan. Bortser nu från momsen på silver vi har i Sverige t ex.
Därför anser jag att ädelmetaller idag är den absolut säkraste försäkringen mot t ex inflation, bankväsende mm mm.

Ädelmetaller säkrar köpkraften.

Fiatpengar och toalettpapper tillhör samma familj!

/Förnuft & känsla
2011-04-10 09:42 # 18
Cornucopia
Citat:
Ursprungligen postat av Guld eller Skuld?

I Foss analys kommer guld och silver gå ner eftersom hon ser dem som vilken råvara som helst. Är de verkligen det?


Nej, i Foss scenario så faller guld och silver därför att folk säljer av dem för att överleva.

Poängen är att Foss scenario kommer inte utspela sig. Inte exakt iaf, och inte överallt samtidigt.

Se det som ett tankeväckande scenario om att i princip all ekonomisk aktivitet upphör utom köpandet av nödvändigheter som mat och energi. Mat och energi kommer relativt folks inkomster stiga i pris i hennes scenario. Inkomsterna kommer fallla snabbare än priserna, men det skall man se till hela befolkningen. I Sverige får man ju inte sänka sin lön, istället faller inkomsterna genom ökad arbetslöshet.
2011-04-10 09:44 # 19
Cornucopia
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Omjag förstår det hela rätt(rätta mig gärna) så kan bara
en centralbank skapa deflation? Även om folk betalar sina skulder
så är pengarna kvar på marknaden.


Nej, när man betalar en skuld minskar penningmängden. Men framför allt minskar penningmängden när skulder utraderas via konkurser etc.

Och sedan har man likviditetsfällan, som Foss anser kommer och redan kommit. Det spelar ingen roll hur mycket pengar centralbanken trycker när folk inte använder dem. Omsättningstakten på pengar faller snabbare än centralbanken trycker nya pengar.

Enligt Foss innebär det förstås att när de 2-3 åren av deflation upphör och den nu enorma penningmängden börjar omsättas igen så får man en extrem hyperinflation...
2011-04-10 11:04 # 20
Anonym
Tack för info Cornucopia

Men pengar som usa tryckt har ju används i hela världen.
Om Kina nu kommer börja exportera tillbaka inflationen till usa
så kommer det bli inflation även om folk inte använder mer pengar än dom behöver?
Jag menar mat och energi måste vi ha även om det blir extremt dyrt,framförallt mat.
Men enligt KPI så miskar det nog. Men om det blir hyperinflation efter deflation
så borde ju deflationsperioden vara det perfekta tillfället att tanka guld och silver?

Guldfot
2011-04-10 11:14 # 21
Lasse
Citat:
Ursprungligen postat av Cornucopia

Nej, när man betalar en skuld minskar penningmängden. Men framför allt minskar penningmängden när skulder utraderas via konkurser etc....


Hm, om JP Morgan konkar pga extrema korta positioner i silver när silvret ligger på höga nivåer,... riskerar vi då att inflationsscenariet vänds om till deflation först?
2011-04-10 12:29 # 22
Anonym
Jag har nu sökt på internet i ett dygn om deflation i usa.
Det verkar som Foss bara har en person med sig BEN BERNANKE.
Jag tror inte för en sekund att det blir deflation i usa, dollarn kommer skrotas
som världsvaluta snabbare än många tror! Kina och ryssland betalar
redan med sina egna valutor, nu är även kina och indien nära ett avtal
med egna valuta köp. Även IMF vill skrota dollarn, om nu dollarn ska skrotas
så blir Bernankes agerande helt logiskt. Dom lånar pengar och trycker upp pengar som
dom vet kommer bli värdelösa. Jag menar för att foss ska få rätt så måste så många andra
som Ron Paul, Peter schiff, gerald celente, jim rogers,Marc Faber med flera ha fel.
2011-04-10 12:40 # 23
Lasse
Mike Maloney hade också ett deflationsscenario, åtminstone tidigare, men han hade nog inte räknat med att penningpressarna skulle gå så heta. När han förde fram detta så visade han en graf över penningmängden och hur den minskade kraftigt om man tog bort de nyskapade pengarna som blåste upp bubblan igen.
2011-04-10 16:31 # 24
Cornucopia
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse
Citat:
Ursprungligen postat av Cornucopia

Nej, när man betalar en skuld minskar penningmängden. Men framför allt minskar penningmängden när skulder utraderas via konkurser etc....


Hm, om JP Morgan konkar pga extrema korta positioner i silver när silvret ligger på höga nivåer,... riskerar vi då att inflationsscenariet vänds om till deflation först?


Typ. Kom ihåg att trots USA:s sedelpressande så faller tillgångspriser som specifikt bostäder fortfarande i USA. Det visar att man kan ha deflationstryck som överstiger sedelpressandet för ett tillgångsslag (bostad), medan man har hyperinflation i priset för andra tillgångar, i det här fallet guld och silver.

Det finns ett deflationstryck, men det innebär inte att inte vissa tillgångar kan stiga rejält i pris ändå.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt