Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Oxidering
Oxidering
2011-03-31 06:28 # 13
Kaw
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty Silver / Torgny Persson
Citat:
Ursprungligen postat av Kaw
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty Silver / Torgny Persson
För att reda ut begreppen på ren svenska

Silver rostar inte. Däremot kan det i kontakt med syre bli en mörk beläggning på silvret som heter silversulfid. Denna skadar ej själva silvret och kan tas bort genom rengöring.


På några av mina LS mynt har det blivit någon gulaktig beläggning. Är det också silversulfid? Bild. Syns inte så bra men det är lite gult vid alla bokstäver.


Svårt att svara på med hjälp av "bara" bilden. Det kan vara sulfid men mynten borde inte sulfidera på så kort tid. Hur har du förvarat dem?


De har legat i myntkuverten som de levererades i. Men detta var de första silvermynt jag köpte så jag har pillat en del på dem och förundras över tyngden och känslan på mynten. :-)
2011-03-31 06:29 # 14
Kaw
Citat:
Ursprungligen postat av SIMM
Citat:
Ursprungligen postat av Kaw

På några av mina LS mynt har det blivit någon gulaktig beläggning. Är det också silversulfid? Bild. Syns inte så bra men det är lite gult vid alla bokstäver.


Äsch, myntet är bara gjort av överblivet 24k guld och sedan belagts med äkta silver. Tyvärr har de missat lite så guldet nu lyser igenom.

// SIMM


Vore hemskt om det är så, pengarna tillbaka! Något för Aftonbladet att ta upp.
2011-03-31 07:14 # 15
Solidus
Silver oxiderar INTE (Torgny), silver reagerar med svavelföreningar och genom att koka mynten med bikarbonat och aluminium vänder man på den processen dvs Ag-sulfiden omvandlas till silver och svavlet attackerar aluminium-folien i stället. En del av svavelvätet kommer ut och har man nosen i närheten av grytan, då känner man lukten av ruttna ägg
Hur fort "oxideringen " sker beror på miljön, mycket svavelföreningar i luften = svarta mynt snabbt. Om man t.ex. äter ägg med silverbestick så blir silvret svart på ett litet ögonblick, mycket svavel i ägg med andra ord!!
Vill du ha dina mynt blanka och fina, pillra inte på dem och förvara i luft (svavelväte)-täta kapslar.
Om man kallar "oxideringen" för "patina" så är det både fint och önskvärt i visa fall som gamla mynt och medaljer, så det är bäst att låta dem vara i fred.
Nu hoppas jag att allt är klart så jag lämnar er i fred
Solidus
Senast ändrad av Solidus; 2011-03-31 07:38
2011-03-31 12:43 # 16
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Solidus
Silver oxiderar INTE (Torgny), silver reagerar med svavelföreningar och genom att koka mynten med bikarbonat och aluminium vänder man på den processen dvs Ag-sulfiden omvandlas till silver och svavlet attackerar aluminium-folien i stället. En del av svavelvätet kommer ut och har man nosen i närheten av grytan, då känner man lukten av ruttna ägg
Hur fort "oxideringen " sker beror på miljön, mycket svavelföreningar i luften = svarta mynt snabbt. Om man t.ex. äter ägg med silverbestick så blir silvret svart på ett litet ögonblick, mycket svavel i ägg med andra ord!!
Vill du ha dina mynt blanka och fina, pillra inte på dem och förvara i luft (svavelväte)-täta kapslar.
Om man kallar "oxideringen" för "patina" så är det både fint och önskvärt i visa fall som gamla mynt och medaljer, så det är bäst att låta dem vara i fred.
Nu hoppas jag att allt är klart så jag lämnar er i fred
Solidus


Fantastiskt bra och kunnigt inlägg. Tack för klargörandena!
2011-03-31 23:40 # 17
SIMM
Testade att rengöra enligt artikeln om att rengöra silver med aluminiumfolie, salt och bikarbonat. Jag får säga att jag blev lite besviken. Inte blev det "skinande rent" och myntet var då endast lite oxiderat i ytterkanten, fast lite tog det dock bort.

Kanske gjorde jag fel som inte kokade allt i en kastrull, gjorde ju som det stod i artikeln.
Kokade upp vatten i vattenkokare. Hällde lite i en liten skål. Hällde i salt (mer än när jag kokar pasta, då vi använder väldigt lite salt :-). Rörde runt och löste upp det. Tog ungsfolie (lite tjockare än den vanliga, fast billig Eldorado - får hoppas den inte är preppad med något på ytan) och la i skålen. Tryckte ner myntet mot aluminiumfolien och hällde på rejält med bikarbonat (Santa Maria). Satte timern på 4 min.
Tycker inte det hände mycket så jag dubblade tiden. Nja, jag hade nog förväntat mig mer fräs, men det var å andra sidan enkelt att göra. Lite renare, men absolut inte skinande rent.

Men vad är det som kemiskt händer? Vad har respektive delar, salt bikarbonatet och alum, för funktion?

Som en anekdot kan jag berätta en annan historia: Min mor hade en tub med klarblått silverrengörning. Stoppa i din kniv, gaffel etc. skaka runt lite och vänta. Resultatet var rätt bra faktiskt. Långt senare (när den avänts en del) så hade jag ett gammalt cykelemblem av (troligen) koppar, det stoppade jag i för att rengöra. Skakade runt och väntade som vanligt. Döm om min förvåning, när jag tog ut det så var det rent silverfärgat. Vet faktiskt inte varför det blev så.
De som inte tror mig så har jag bevis, för emblemet finns i kvar hos mina föräldrar. Troligen lika silverblänkande vackert idag som då.

// SIMM
2011-04-01 14:34 # 18
TOne
Jag brukar (till matsilver) lägga ut ett stycke alu-folie i botten av vasken, och sen fylla högt nog med hett vatten ur kranen. Därefter har jag i silvret och sist strör jag salt över. Luktar illa och blir jättefint. Om inte fint nog upprepar jag proceduren. Nästa gång ska jag prova bikarbonatmetoden istället, ifall det blir ännu bättre resultat så.

Smycken med och utan 'sten' kör jag däremot i en liten ultraljudsapparat (från kjell & co, billig!). Den borde fungera utmärkt även till mynt och dyl som man vill ha rent. Eller - finns invändningar?
2011-04-01 16:08 # 19
Herr K
Även jag noterade nyligen att mina LS-mynt årgång 2009 har blivit gulbruna längs med kanten. Ser nästan ut som rost! Trodde aldrig att detta skulle ske så snabbt, och mynten har bara förvarats i myntkuvert samt i plaströret de levererades i.
2011-04-01 17:18 # 20
Anonym
Köp platina = no problems
2011-04-04 21:22 # 21
SIMM
Ag-sulfiden den s.k. oxideringen, "smittar" den andra mynt om de läggs bredvid varandra eller på varandra?
Dvs. påverkar ett svavelxoiderat mynt andra ej oxiderade mynt.

// SIMM
2011-04-11 22:04 # 22
SIMM
Ingen som vet om det går från ett mynt till ett annat om ett oxiderat lagras med ett icke oxiderat?
Som jag skrev, som en smitta...

// SIMM
2011-04-11 22:39 # 23
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av SIMM
Ingen som vet om det går från ett mynt till ett annat om ett oxiderat lagras med ett icke oxiderat?
Som jag skrev, som en smitta...

// SIMM


Jag tror det, hade lagt ett par fula enkronor (40%) tillsammans med ett tiotal andra i pennfacket i skrivbordet, och nu är alla lika fula efter ett par år.En silvermedalj på skrivbordet har däremot hållit sig fint. Fast det kan ju också bero på att medaljens inte är lika känslig då den är silver 999.
/GeCe
2011-04-12 00:55 # 24
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Nja, men det behöver väl inte innebära att det "smittar". Jag skulle inte tro att det "smittar" utan mer bara att om mynten ligger på samma ställe torde förhållandena där vara likartade? Fast nu gissar jag bara. Solidus?


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt