Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Olja
Olja
2011-03-29 11:07 # 13
subframe
Skulle någon vänlig själ, kunna förklara dessa grafer som jag satte ihop, gärna så objektivt det går. Vart allt är på väg etc.

:)

http://img714.imageshack.us/i/fraga.jpg/
Tryck på bilden sen för att förstora!



/Dennis
Senast ändrad av subframe; 2011-03-29 11:08
2011-03-29 22:25 # 14
Inflations Inflation
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
[quote="Ragnaröken kommer..."]Vill bara tillägga...

Skönt att se att det finns exempel på sådana som helt köpt idén att våra resurser är ändliga, att vi bara måste prissätta dem rätt och att rätt är högt. Har du månne läst nationalekonomi? Du är förd bakom ljuset min vän.


Ja, fablernas värld är stor ibland. Vet du något, som jag inte vet ? Visa mig.
2011-03-29 22:33 # 15
Inflations Inflation
Citat:
Ursprungligen postat av subframe
Skulle någon vänlig själ, kunna förklara dessa grafer som jag satte ihop, gärna så objektivt det går. Vart allt är på väg etc.

:)

http://img714.imageshack.us/i/fraga.jpg/
Tryck på bilden sen för att förstora!

/Dennis


Jag ser...
Penningmängdsökning ! Inflation ! ...och högre oljepris ! :)
2011-03-29 22:45 # 16
SIMM
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym

Skönt att se att det finns exempel på sådana som helt köpt idén att våra resurser är ändliga, att vi bara måste prissätta dem rätt och att rätt är högt. Har du månne läst nationalekonomi? Du är förd bakom ljuset min vän.


Du påstår då att det finns oändligt med olja? Det mesta är väl ändligt ändå, förutom de naturliga talen, decimaler, universum (ja även det, för om man kommer till dess slut, vad finns på andra sidan då?) och lite till.
Jorden är ändlig, en sfär med en bestämd diameter. Då den är ändlig måste ju även oljan vara det. Kör man resonemanget att olja trycks upp från vårt inre är den absolut ändlig. Är det växter som blivit nedbrutna till olja under miljontals år, är det bara att rulla tummarna väldigt länge innan vi kan använda den. Så när den tar slut (vilket den heller inte gör pga att vi inte hittar sista droppen) så har vi inte mer = efterfrågan överstiger tillgången.

Vi måste inte prissätta dem rätt, det fixar marknaden själv. Ju mindre det finns av något ju dyrare blir det - om folk har intresse av det. När efterfrågan överstiger tillgången, ja då ökar priset. Varför skall jag som oljeproducent sälja till dig, när grannen bredvid vill betala mer. Återigen tillgång v.s efterfrågan.

Sand är billigare än guld. Vi vill ha båda, men sand finns det mer av.
Uran finns det lite av, dyrt men vi som gemene man vill inte ha det - vet heller inte priset, men det kvittar ju.
Vatten har vi gott om här, det är billigt. Men dyrare i länder med brist. Så givetvis styr tillgång och efterfrågan.
Silver ökar för att tillgången (över mark) är mindre nu än efterfrågan. Att sedan jag och många här tror på några faktorer till, till silverprisets fördel, är en helt annan sak.


// SIMM
Senast ändrad av SIMM; 2011-03-29 22:54
2011-03-31 13:14 # 17
subframe
http://img96.imageshack.us/i/dollarjs.jpg/
intressant ur ädelmetals-perspektiv?

//D
Senast ändrad av subframe; 2011-03-31 13:14
2011-03-31 13:23 # 18
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Ragnaröken kommer...
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
[quote="Ragnaröken kommer..."]Vill bara tillägga...

Skönt att se att det finns exempel på sådana som helt köpt idén att våra resurser är ändliga, att vi bara måste prissätta dem rätt och att rätt är högt. Har du månne läst nationalekonomi? Du är förd bakom ljuset min vän.


Ja, fablernas värld är stor ibland. Vet du något, som jag inte vet ? Visa mig.


Se dig omkring. I princip allt du ser och som inte är orörd natur fanns inte för hundra år sedan. Hur går det ihop med snacket om fördelning knappa resurser? Ganska bisarrt synsätt som kräver en hel del hjärntvätt. Men det är inget att skämmas för, jag har varit där själv. Men jag kan inte visa dig, du måste titta.
2011-03-31 13:30 # 19
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av SIMM
[quote="Anonym"]
Du påstår då att det finns oändligt med olja? Det mesta är väl ändligt ändå, förutom de naturliga talen, decimaler, universum (ja även det, för om man kommer till dess slut, vad finns på andra sidan då?) och lite till.
Jorden är ändlig, en sfär med en bestämd diameter. //
// SIMM


1. Har jag påstått att oljan är oändlig? Var? Jag har sagt att det finns goda skäl att tro att den kontinuerligt skapas i jordens inre ur oorganiskt materia. Så länge vi inte tömmer lagren och sedan tar ut mer som skapas borde det väl inte vara något att oroa sig för. Jag är givetvis ingen expert men å andra sidan verkar ju de sk experterna blunda för allt som inte gynnar dem och sina uppdragsgivare. 2. Luften är också ändlig, är du orolig för att den ska ta slut också? Måste vi sätta pris på den också? Vem ska göra det?
2011-03-31 14:12 # 20
Anonym
Citat:
2. Luften är också ändlig, är du orolig för att den ska ta slut också?

O ja! Jag är mycket orolig för att luften ska ta slut. Den rena alltså.Samma med vattnet.
2011-03-31 16:16 # 21
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Citat:
2. Luften är också ändlig, är du orolig för att den ska ta slut också?

O ja! Jag är mycket orolig för att luften ska ta slut. Den rena alltså.Samma med vattnet.


Jag är nog fel person att hjälpa till med dylika rädslor. Har skrämselpropagandan skördat ytterligare ett offer?
2011-03-31 17:48 # 22
Inflations Inflation
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Ragnaröken kommer...
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
[quote="Ragnaröken kommer..."]Vill bara tillägga...

Skönt att se att det finns exempel på sådana som helt köpt idén att våra resurser är ändliga, att vi bara måste prissätta dem rätt och att rätt är högt. Har du månne läst nationalekonomi? Du är förd bakom ljuset min vän.


Ja, fablernas värld är stor ibland. Vet du något, som jag inte vet ? Visa mig.


Se dig omkring. I princip allt du ser och som inte är orörd natur fanns inte för hundra år sedan. Hur går det ihop med snacket om fördelning knappa resurser? Ganska bisarrt synsätt som kräver en hel del hjärntvätt. Men det är inget att skämmas för, jag har varit där själv. Men jag kan inte visa dig, du måste titta.


Förstår inte redigt vart du vill komma. Någon orörd natur har jag aldrig sätt, på det sätt som du troligen syftar på (tror inte på den myten). Allt vad jag ser, fanns där för mer än 100 år sedan. Människan, livet, moderjord, universum, den heliga anden och gud eller vad man nu vill kalla de sista, har skapat den värld vi lever i idag. Saker och ting såg ut och var annorlunda. Inget har varit statiskt och linjärt. Bara för att någon har räknat sig till att oljan kommer till att ta slut vid nuvarande och ökande konsumtionsnivå. Är det ändå inte troligt att det blir så. Allt tenn skulle vara förbrukat inom 20år räknades det ut på 1970-talet. Nu är det 2011 och man kan fortfarande räkna ut att allt tenn är förbrukat om 20år. Vi bryter fortfarande metaller trots att det har brutits i flera tusen år. Egyptens gräshoppor åt inte heller upp all vår säd. Oljan och Silvret kommer troligen att vara mer sällsynt än vad de är idag. Extremt dyra eller rent av omöjliga att köpa för dagens fiat-pengar, i framtiden. Men de kommer inte att helt försvinna eller ta slut.
2011-04-01 00:06 # 23
SIMM
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym

1. Har jag påstått att oljan är oändlig? Var? Jag har sagt att det finns goda skäl att tro att den kontinuerligt skapas i jordens inre ur oorganiskt materia. Så länge vi inte tömmer lagren och sedan tar ut mer som skapas borde det väl inte vara något att oroa sig för. Jag är givetvis ingen expert men å andra sidan verkar ju de sk experterna blunda för allt som inte gynnar dem och sina uppdragsgivare. 2. Luften är också ändlig, är du orolig för att den ska ta slut också? Måste vi sätta pris på den också? Vem ska göra det?


Du skrev:
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym

Skönt att se att det finns exempel på sådana som helt köpt idén att våra resurser är ändliga, att vi bara måste prissätta dem rätt och att rätt är högt. Har du månne läst nationalekonomi? Du är förd bakom ljuset min vän.


Som en negation till ändlig är väl ändå oändlig. Du har ju tydligen inte köpt idén om ändligt, vilket med min logik så anser du att den är oändlig.

Om den skapas kontinuerligt inuti jorden, varifrån får den råmaterialet? Hoppar jordens inre upp och fångar avgaser i atmosfären och gör om den till olja om 10 miljoner år eller?

Sedan i först citatet ovan så säger du "så länge vi inte tömmer lagret", men är det inte det vi gör och i allt snabbare takt?

Punkt 2. Ja luften, atmosfären på jorden är ändlig. Det finns den mängd det finns, dvs. den är ändlig. Om du inte håller med så får du gärna förklara hur den är oändlig i din värld.
Men tack vare att vi lever av syre och blommorna omvandlar vår utandade koldioxid, och med hjälp av solen [kallas fotosyntesen] så lever vi båda i symbios. Det är tack vare solen vi lever och det är en väldigt stor energikälla och endast tack vare den vi lever. Även den är ändlig, fast det skall ju ta några miljoner år innan den slocknar sägs det, och det är en helt annat ämne.
Men när det gäller olja, så lever vi inte i symbios med naturen. <- det sista där var en punkt.


Sedan uppskattar vi alla här om du tillför en signatur (vilken spelar ingen roll, bara vi vet att det är just den "anonyma" personen xxx som svarar och inte yyy så vi inte rör ihop det). Så snälla skriv vad du vill som signatur och använd sedan samma. Du får gärna fortsätta att vara anonym utan inloggning, men jag hoppas du förstår problemet med vem som skrev vad - och då vet vi ändå inte vilken personen i verkliga livet även de som har en signatur.

// SIMM
2011-04-01 09:32 # 24
Anonym
För det första, alla ämnen på jorden är ändliga för oss. Det enda av vikt som tillförs utifrån är väl solens strålar. Men bara för att ett ämne bara finns i en viss mängd behöver det inte vara ett problem för oss, det behöver inte vara en relevant aspekt av sakernas natur. Om ämnet dessutom skapas kontinuerligt i naturliga processer bör det göra problemet än mindre relevant för oss. Det behöver nödvändigtvis inte alls vara ett problem att vi använder mer och mer av ett ämne. När det gäller olja verkar denna typ av diskussion vara obefintlig, de flesta bara accepterar att den kommer att ta slut. Vi kan enkelt gissa vem som tjänar på det.

För det andra, jag tror du överdriver vår betydelse när du skriver att vi lever i symbios med blommorna. De flesta växterna klarar sig alldeles utmärkt utan vår utandningsluft. Vi lever snarare av naturen, inte i symbios med den. Olja verkar skapas utan vår inverkan, men vi lever av den delen av naturen också.

För det tredje, jag har aldrig skrivit att något är oändligt. Jag skrev ”det finns exempel på sådana som helt köpt idén att våra resurser är ändliga, att vi bara måste prissätta dem rätt och att rätt är högt.” Det var en serie med tre komponenter:
(1) acceptera att något är ändligt och att det kommer ta slut (långt från självklart när det gäller oljan)
(2) bara det är rätt pris löser det sig (vem bestämmer vad som är rätt?)
(3) priset bör givetvis vara högt (var det månne därför man hittade på hela tankekedjan?)

Om du googlar ”oil is abiotic” så finner du en hel del matnyttigt. Man kan skapa olja ur oorganiska ämnen som alla finns i jordens inre, åtminstone hävdar kemisten Kenney som har gjort det. Här är en intro . Det sker som det verkar hela tiden. Det är en livlig debatt, utan tvekan, men ena sidan försöker lägga locket på. Jag är ingen kemist men det borde vara en tillräckligt revolutionerande idé på ett extremt viktigt område för att väcka intresse hos en fritänkare. Eller?

//JRX


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt