Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Inflationsfråga
Inflationsfråga
2016-09-05 22:24 # 13
Jarneris
Citat:
Ursprungligen postat av Mats
Jo, men varför såg det annorlunda ut före 1995? Vad är det som ändrats i hur ekonomin fungerar? Tidigare innebar ökad penningmängd också ökad kpi-inflation, idag hamnar inflationen främst i tillgångspriser. Jag tror pensionsreformen plus ett mer konsoliderat näringsliv med färre och större företag har bidragit.Tidigare hade vi fler småfirmor med måttliga vinster som spenerades eller återinvesterades i verksamheten. Idag är allt stormarknader, sammanslagningar, butikskedjor, storföretag där vinsterna inte återinvesteras realt utan i olika former av papperstillgångar. Ytterligare en faktor är att tillväxten generellt är svagare, vilket är deflationsdrivande.


Det är alltid intressant att ta del av dina inlägg. De är ofta substantiella och välformulerade. Tror att du slagit huvudet på spiken här. Keep up the good work!
Senast ändrad av Jarneris; 2016-09-05 22:25
2016-09-06 00:00 # 14
Asrael
Citat:
Ursprungligen postat av Joestrutter
I USA har dom bytt sätt att räkna KPI några gånger senaste 30-40 åren.

Här är 2 grafer som visar KPI med dagens sätt att mäta KPI mot år 1990s sätt att mäta KPI.
Den andra trafen visar KPI med dagens sätt att mäta mot 1980s sätt att mäta KPI.
http://www.shadowstats.com/alternate_data/inflation-charts

Och inte så förvånande så ger dagens sätt att mäta en lägre KPI i båda fallen.
Vilket i sin tur ger ett "bättre" utfall på real BNP då:
Förändring i Real BNP = Förändring i Nominell BNP - KPI

Ska vi gissa att detta är fallet för Sverige också? Vore dock nice att ha det svart på vit:)


Det är fallet i Sverige också. Aktiespararna skrev lite om det.

http://www.aktiespararna.se/artiklar/Marknadsanalyser/Syna-bluffen-om-inflationen/

Det finns ytterligare dold inflation. T ex innehåller cigarrettpaketen numer endast 19 mot tidigare 20 rykmonster. Läppstiftet i varukorgen har bytts ut mot läppglans. Kakaoförpackningens innehåll har minskat. Elkostnaden brutits upp i flera poster. Sittplats ingår inte längre i en tågbiljett. Man kan fortsätta i all oändlighet....

Samtidigt är prisinflationen i många fall är negativ. När jag 2011 köpte TV blev den 1000 kr billigare per kvartal och idag kostar en motsvarande med mer finesser 4000 mot tidigare 15000. Jag köper emellertid inte TV lika ofta och mycket som jag köper el. Min första nya bil kostade drygt 30.000 kronor och min senaste drygt 300.000. Priset för "en ny bil" har ökat väsentligt eftersom jag inte kan köpa en ny bil för 30.000 kronor. Den tekniska utvecklingen vill jag ge till tillväxten och inte till deflationsdrivande effekter som de kvalitetsförbättringar ger vilka beskrivs i artikeln.
2016-09-06 06:43 # 15
Mats
Citat:
Ursprungligen postat av Jarneris


Det är alltid intressant att ta del av dina inlägg. De är ofta substantiella och välformulerade. Tror att du slagit huvudet på spiken här. Keep up the good work!


Tack för det Jarneris. Jag är eg ingenjör till yrket men är intresserad av hur ekonomin fungerar... Utan att utge mig för att vara nån expert så tar man sig för pannan ibland över den okunskap som finns tex bland MSM's journalister, politiker osv. Jag börjar ana att den typen av okunskap är en nödvändig karriärförutsättning för att hamna på tex Sveriges radio el dyl. Eller på en bank för den delen.
2016-09-06 09:24 # 16
Jarneris
Citat:
Ursprungligen postat av Mats
Citat:
Ursprungligen postat av Jarneris


Det är alltid intressant att ta del av dina inlägg. De är ofta substantiella och välformulerade. Tror att du slagit huvudet på spiken här. Keep up the good work!


Tack för det Jarneris. Jag är eg ingenjör till yrket men är intresserad av hur ekonomin fungerar... Utan att utge mig för att vara nån expert så tar man sig för pannan ibland över den okunskap som finns tex bland MSM's journalister, politiker osv. Jag börjar ana att den typen av okunskap är en nödvändig karriärförutsättning för att hamna på tex Sveriges radio el dyl. Eller på en bank för den delen.


Misstänkte nästan att du var ingenjör. Det är jag också och kan bara instämma i vad du skriver. Det du beskriver som okunskap kallar jag flockbeteende, vilket motsvarar det Noam Chomsky benämner "manufactured consent" (fritt översatt fabricerat samtycke). De representerar allt det som smyger sig in i tankarna med modersmjölken för de som inte ids tänka själv, där modermjölken kan betraktas som summan av det konventionella. Ju längre tiden för ett givet idésystem lider desto mer i ofas blir det med verkligheten, tills bara dumhet återstår och folk vaknar upp ur den kollektiva villfarelsen och upptäcker att kejsaren faktiskt är naken (vilket de egentligen innerst inne vetat en längre tid).
Senast ändrad av Jarneris; 2016-09-06 09:26
2016-09-06 11:12 # 17
Joestrutter
Citat:
Ursprungligen postat av Asrael
Citat:
Ursprungligen postat av Joestrutter
I USA har dom bytt sätt att räkna KPI några gånger senaste 30-40 åren.

Här är 2 grafer som visar KPI med dagens sätt att mäta KPI mot år 1990s sätt att mäta KPI.
Den andra trafen visar KPI med dagens sätt att mäta mot 1980s sätt att mäta KPI.
http://www.shadowstats.com/alternate_data/inflation-charts

Och inte så förvånande så ger dagens sätt att mäta en lägre KPI i båda fallen.
Vilket i sin tur ger ett "bättre" utfall på real BNP då:
Förändring i Real BNP = Förändring i Nominell BNP - KPI

Ska vi gissa att detta är fallet för Sverige också? Vore dock nice att ha det svart på vit:)


Det är fallet i Sverige också. Aktiespararna skrev lite om det.

http://www.aktiespararna.se/artiklar/Marknadsanalyser/Syna-bluffen-om-inflationen/

Det finns ytterligare dold inflation. T ex innehåller cigarrettpaketen numer endast 19 mot tidigare 20 rykmonster. Läppstiftet i varukorgen har bytts ut mot läppglans. Kakaoförpackningens innehåll har minskat. Elkostnaden brutits upp i flera poster. Sittplats ingår inte längre i en tågbiljett. Man kan fortsätta i all oändlighet....

Samtidigt är prisinflationen i många fall är negativ. När jag 2011 köpte TV blev den 1000 kr billigare per kvartal och idag kostar en motsvarande med mer finesser 4000 mot tidigare 15000. Jag köper emellertid inte TV lika ofta och mycket som jag köper el. Min första nya bil kostade drygt 30.000 kronor och min senaste drygt 300.000. Priset för "en ny bil" har ökat väsentligt eftersom jag inte kan köpa en ny bil för 30.000 kronor. Den tekniska utvecklingen vill jag ge till tillväxten och inte till deflationsdrivande effekter som de kvalitetsförbättringar ger vilka beskrivs i artikeln.


Yes mycket bra artikel!

Här är en bra video som förklarar delar av artikeln som handlar om KPI-metoden:
https://www.youtube.com/watch?v=kpNt2JdCcFA&index=19&list=PLRgTUN1zz_ofJoMx1rB6Z0EA1OwAGDRdR

Hela videoserien är förövrigt mycket sevärd!
2016-09-06 14:34 # 18
Mats
Citat:
Ursprungligen postat av Jarneris


Misstänkte nästan att du var ingenjör. Det är jag också och kan bara instämma i vad du skriver. Det du beskriver som okunskap kallar jag flockbeteende, vilket motsvarar det Noam Chomsky benämner "manufactured consent" (fritt översatt fabricerat samtycke). De representerar allt det som smyger sig in i tankarna med modersmjölken för de som inte ids tänka själv, där modermjölken kan betraktas som summan av det konventionella. Ju längre tiden för ett givet idésystem lider desto mer i ofas blir det med verkligheten, tills bara dumhet återstår och folk vaknar upp ur den kollektiva villfarelsen och upptäcker att kejsaren faktiskt är naken (vilket de egentligen innerst inne vetat en längre tid).


Ja, "ignorance is strength" som Orwell skrev... Orwell och Chomsky hade/har bra koll på hur maktstrukturer fungerar, hur dessa belönar lojalitet och nyttighet för maktstrukturen i sig, inte för strukturens/organisationens övergripande mål... Detta gäller ju massmedia, företag och inte minst politiska partier. Man måste "tycka rätt" i relation till sina närmaste överordnade, för att ha en meningsfull plats i en organisation. Annars är man ute i kylan.
2016-09-13 22:06 # 19
Knut
Citat:
Ursprungligen postat av Jarneris
Citat:
Ursprungligen postat av Mats
Citat:
Ursprungligen postat av Jarneris


Det är alltid intressant att ta del av dina inlägg. De är ofta substantiella och välformulerade. Tror att du slagit huvudet på spiken här. Keep up the good work!


Tack för det Jarneris. Jag är eg ingenjör till yrket men är intresserad av hur ekonomin fungerar... Utan att utge mig för att vara nån expert så tar man sig för pannan ibland över den okunskap som finns tex bland MSM's journalister, politiker osv. Jag börjar ana att den typen av okunskap är en nödvändig karriärförutsättning för att hamna på tex Sveriges radio el dyl. Eller på en bank för den delen.


Misstänkte nästan att du var ingenjör. Det är jag också och kan bara instämma i vad du skriver. Det du beskriver som okunskap kallar jag flockbeteende, vilket motsvarar det Noam Chomsky benämner "manufactured consent" (fritt översatt fabricerat samtycke). De representerar allt det som smyger sig in i tankarna med modersmjölken för de som inte ids tänka själv, där modermjölken kan betraktas som summan av det konventionella. Ju längre tiden för ett givet idésystem lider desto mer i ofas blir det med verkligheten, tills bara dumhet återstår och folk vaknar upp ur den kollektiva villfarelsen och upptäcker att kejsaren faktiskt är naken (vilket de egentligen innerst inne vetat en längre tid).


Jag skulle vilja komma i kontakt med dig Jarneris, har ett förslag som kanske skulle kunna intressera dig.

Skriv ett PM till mig på adelmetallforum.se , mitt användarnamn där är Peter.
Senast ändrad av Knut; 2016-09-13 22:07
2016-09-14 11:11 # 20
jaws
Jag vill bidra med en tanke om varför konjunkturen och inflationen laggar och inte längre reagerar på sänkt (minus-)ränta och ökad penningmängd - skattetrycket. Då pratar jag inte bara om det überextrema i Sverige utan det som hänt på de senaste 15-20 åren att även andra länders, som USA och inom EU, politiker har blivit allt klåfingrigare och kleptomana när det handlar om att beskatta befolkning och företag. Digitaliseringen har gjort det allt lättare att följa och kontrollera, och begreppet "skatteflykt" har blivit allt vidare så att det nu jämställs med skatteplanering och andra legitima metoder att skydda sig. Det har gjort att direkta och indirekta skatter (och avgifter) idag ligger som en våt filt över all ekonomisk verksamhet och kraftigt minskar effekterna av de stimulerande åtgärderna. Det liknar den tömmande effekten av en öshink med stort hål eller en höjdhoppsribba som långsamt höjs medan man febrilt förbättrar ansatsbanan och annat runt ikring för att underlätta för oss att klara.

Det finns ingen gräns för politikers ambitioner och kreativitet så länge andras pengar via skatt kan sköta finansieringen och utan att diskutera den dämpande aspekten av skatterna på konjunkturen kommer vi att fortsätta trampa vatten. Världens kloka toppar slår knut på sig själva med förslag på åtgärder men skatt är en blind fläck, ett onämnbart fenomen. Desperationen börjar utbreda sig. Den senaste innovationen i verktygslåda är s.k. "helikopterpengar". Att sprida ut 100000:- till alla medborgare att rumla för. Man tar sig för pannan.

I Sverige har, trots jobbskatteavdrag och annat, skatten (exkl. avgifter) de senaste 15 åren i fast penningvärde ökat med 378 miljarder eller per capita med 37000:-. Utvecklingen i USA och EU har säkert varit liknande om än från en lägre nivå.

För mig är den bästa, och enda återstående, stimulansen att världens höjdare sätter sig ner och kommer fram till att skatterna måste sänkas. Svårt? Javisst, men allt annat är bullshit.

P.S. : Även jag är ingenjör...
Senast ändrad av jaws; 2016-09-14 11:17
2016-09-14 16:55 # 21
Slidebrain
Väl talat Jaws.
Blir det hellikopterpengar typ 100000,- är det klar signal på att klockan är nära sista slaget; Då är det bara att köpa/preppa mat, andra nödvändigheter samt guld och silver för dessa slantar fort som ögat.
2016-09-14 18:30 # 22
Mats
Jag håller inte riktigt med Jaws. Staten/kommunerna spenderar allt den får in och bidrar därmed till att omsättningshastigheten hålls uppe. Staten ackumulerar inget. Måhända är de slösaktiga/ineffektiva, men de samlar inget på hög. Snarae tvrtom. Vill betona att jag inte på något sätt har några vänstersympatier,

Just pensionsreformen 94 innebar en tydlig förändring. Före 94 gick pengar direkt från skattebetalarna till pensionärerna. Som sdan spendrade sina pengar, får man förmoda. Iom reformen så började fler spara långsiktigt, inte sällan i "pengar" eller pengaderivat. Detta torde innebära deflationstryck och press nedåt på räntorna.
Senast ändrad av Mats; 2016-09-14 18:38
2016-09-15 02:57 # 23
jaws
Citat:
Ursprungligen postat av Mats
Jag håller inte riktigt med Jaws. Staten/kommunerna spenderar allt den får in och bidrar därmed till att omsättningshastigheten hålls uppe. Staten ackumulerar inget. Måhända är de slösaktiga/ineffektiva, men de samlar inget på hög. Snarae tvrtom. Vill betona att jag inte på något sätt har några vänstersympatier,

Just pensionsreformen 94 innebar en tydlig förändring. Före 94 gick pengar direkt från skattebetalarna till pensionärerna. Som sdan spendrade sina pengar, får man förmoda. Iom reformen så började fler spara långsiktigt, inte sällan i "pengar" eller pengaderivat. Detta torde innebära deflationstryck och press nedåt på räntorna.


Det är inte att all skatt ska bort men att den har blivit för hög och kommer att fortsätta stiga om inget görs. Om alltför mycket pengar dras in i skatt i stället för att användas av ägaren till vad han själv vill slutar han att riskera det lilla han har kvar. Då hjälper inte låg eller minusränta, han sparar ändå. Det är det som sker nu. Folk sparar trots nollränta (eller köper guld). Och ju mer staten försöker få upp inflationen på konstlad väg desto mer ökar oron och sparandet. Då minskar efterfrågan på varor och tjänster, vilket leder till att investeringarna minskar och konjunkturen hämmas.
Kommunistisk planekonomi fungerade inte därför att den hindrade individuella initiativ, personlig kreativitet och risktagande. Men helt utan planering fungerar det inte heller. Alltför hög skatt verkar på samma sätt. Helt utan skatt fungerar det inte men för hög skatt stryper risktagandet. Individens kapital investeras bäst av honom själv och inte av en politiker eller tjänsteman som lagt beslag på det. Lika lite som när politruker skulle förutspå t.ex. behovet av hårschampo i Sovjet.
Statens och politikers behov av skatt är omättligt och de vill på alla sätt hindra krav på att sänka den, gärna genom att blanda bort korten. Snacket om helikopterpengar är ett sådant exempel. Effekten av att strö pengar till alla kan lika bra uppnås genom ett extra grundavdrag i deklarationen. Det skulle vara mycket billigare än att först dra skatt som sen ska spridas tillbaka.

Hoppas jag har förklarat varför skatterna måste minska. Angående pensionsreformen så kom den till just för att skatterna hade blivit för höga och det beslöts att marginalskatten skulle vara max 50%.

Sedan dess har skattetrycket per capita ökat löpande. Det kan inga dimridåer från makten ändra på.
2016-09-16 19:54 # 24
Mats
Jag har väl inget principiellt emot skatter heller, men håller med om att det gått för långt.

Jag tror den här inställningen att det är statens absoluta skyldighet och ansvar att se till att alla har det bra, ingen blir kränkt eller diskriminerad, osv. osv., i längden är förödande för ekonomin.Lyssnar man på statsmedia i Sverige så är det lätt att få intrycket av att det enda som existerar är olika grupperingar som på det ena eller andra sättet har det svårt och inte får tillräckligt med stöd/pengar/utbildning /psykologhjälp av stat / kommuner. Något annat existerar inte. Förutom vädret och statsunderstödda kulturarbetare. Som också de har för dåligt betalt. Jag frågar mig vad det betyder för ekonomin att många har den här inställningen att pappa staten ska ta hand om allt och alla...


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt