Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Hur mycket månadssparar ni i guld/silver.
Hur mycket månadssparar ni i guld/silver.
2017-02-01 12:23 # 13
ynglingen
Jag köper ca 4 oz/ månad.
2017-02-03 23:58 # 14
samfal
Citat:
Ursprungligen postat av Xole
Äger du de i en bullmarket kommer det gå sjukt bra.
Äger du de i en bearmarket kan du räkna med att förlora typ allt.
10% vikt av alla dina pengar vore rimligt. Ej mer.



Vad menar du med att förlora allt? De har existerat sen 2003. Hur kraftig bearmarknad innan de skulle gå konka?
Jag tänker som en långsiktig investering tills "krashen" kommer.

?
2017-02-04 12:46 # 15
Xole
2015 var alla nära KK.
De kan överleva genom nyemissioner. Men det spär ut dina pengar och det blir inget ändå fastän de överlever.

Miners har jävligt dålig affärsmodell....gräva....thats it....så fort de slutar gräva dör de.
Det finngs inga enkla vinster som bara rullar in som tex en telekomoperatör som varje mån får in abbonemangsavgifter eller ett fastighetsbolag som hela tiden rullar in hyror....oavsett vad som händef.

Miners BÖR man inte långsiktigt äga....utan bara spekulera i när man tror de kommer gå upp pga stigande guldpris.
Så tycker jag.
Miners har ALLTID underavkastat det fysiska priset i det långa loppet.
2017-02-04 14:55 # 16
marcandrew
Citat:
Ursprungligen postat av Xole
2015 var alla nära KK.
De kan överleva genom nyemissioner. Men det spär ut dina pengar och det blir inget ändå fastän de överlever.

Miners har jävligt dålig affärsmodell....gräva....thats it....så fort de slutar gräva dör de.
Det finngs inga enkla vinster som bara rullar in som tex en telekomoperatör som varje mån får in abbonemangsavgifter eller ett fastighetsbolag som hela tiden rullar in hyror....oavsett vad som händef.

Miners BÖR man inte långsiktigt äga....utan bara spekulera i när man tror de kommer gå upp pga stigande guldpris.
Så tycker jag.
Miners har ALLTID underavkastat det fysiska priset i det långa loppet.


Väldigt förenklat och delvis fördummande om hur gruvbolag funkar. Vill även påpeka att telecombolag och fastighetsbolag givetvis också har löpande kostnader, och inte bara håvar in pengar utan motprestation. Tror inte att Lundinarna skulle satsa på både guld och diamatbrytning ifall det inte fanns pengar att hämta. Och de är inne i flera bolag i stater som har hutlösa royalties fast ändå så rullar pengar in och kommer så att fortsätta. Och angående emissioner, det är en väldigt stor skillnad på dem ifall de görs för att täcka löpande kostnader eller för investeringar i nya fyndigheter, expansioner eller uppköp av andra bolag.

Jag håller dock med om att man inte ska äga långsiktigt som småsparare, fast det finns många definitioner om vad som är långsiktigt.

Sen så skulle jag hellre månandsspara i ädelmetall än i att köpa gruvaktier för mindre summor var månad.
2017-02-04 18:18 # 17
samfal
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Citat:
Ursprungligen postat av Xole
2015 var alla nära KK.
De kan överleva genom nyemissioner. Men det spär ut dina pengar och det blir inget ändå fastän de överlever.

Miners har jävligt dålig affärsmodell....gräva....thats it....så fort de slutar gräva dör de.
Det finngs inga enkla vinster som bara rullar in som tex en telekomoperatör som varje mån får in abbonemangsavgifter eller ett fastighetsbolag som hela tiden rullar in hyror....oavsett vad som händef.

Miners BÖR man inte långsiktigt äga....utan bara spekulera i när man tror de kommer gå upp pga stigande guldpris.
Så tycker jag.
Miners har ALLTID underavkastat det fysiska priset i det långa loppet.


Väldigt förenklat och delvis fördummande om hur gruvbolag funkar. Vill även påpeka att telecombolag och fastighetsbolag givetvis också har löpande kostnader, och inte bara håvar in pengar utan motprestation. Tror inte att Lundinarna skulle satsa på både guld och diamatbrytning ifall det inte fanns pengar att hämta. Och de är inne i flera bolag i stater som har hutlösa royalties fast ändå så rullar pengar in och kommer så att fortsätta. Och angående emissioner, det är en väldigt stor skillnad på dem ifall de görs för att täcka löpande kostnader eller för investeringar i nya fyndigheter, expansioner eller uppköp av andra bolag.

Jag håller dock med om att man inte ska äga långsiktigt som småsparare, fast det finns många definitioner om vad som är långsiktigt.

Sen så skulle jag hellre månandsspara i ädelmetall än i att köpa gruvaktier för mindre summor var månad.




MarcAndrew:

Hur ser din strategi ut nu och fram till vi ser en större nedgång?
Vad köper du?
Likvid?
2017-02-04 23:00 # 18
marcandrew
Jag försöker att bli skuldfri, annars så "kör" jag på som vanligt och investerar inte mer än sådant jag har råd att förlora.

Har ingen plan direkt, hoppas att bubblan blir uppblåst ännu mer i minst 5 år iallafall...
Senast ändrad av marcandrew; 2017-02-04 23:03
2017-02-05 02:02 # 19
samfal
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Jag försöker att bli skuldfri, annars så "kör" jag på som vanligt och investerar inte mer än sådant jag har råd att förlora.

Har ingen plan direkt, hoppas att bubblan blir uppblåst ännu mer i minst 5 år iallafall...


Förstår. Så du betalar ner på lån istället för att investera nu när bubblan växer?

Tror du det kan gå 5 år till? :O
2017-02-06 14:13 # 20
marcandrew
Nu vet jag inte om du menar nästa stora börskrasch eller om du avser bubblan med fiatpengar?

Och om det går i fem år till innan nästa krasch tror jag faktiskt inte men hoppet är det sista som lämnar en... Om bubblan med fiatpengar spricker inom den tiden tror jag inte. Man ser ofta folk som har panik, i höstas var det många domedagsprofeter/foliehattar som babblade om nån kalender, samma sak 2012 fast få var det även jordens undergång(eller var det 2011?). När det inte skedde i höstas gjorde man som Jehovas Vittnen gjorde i början på förra seklet och valde ett nytt datum... Det blev ingen krasch vid brexit eller när Trump vann(Soros gick bak 1 mljard $ för han trodde det), så de som säger att just de vet hur de ska gå är de sista jag lyssnar på. Finns mängder av händelser som skulle kunna utlösa nästa kris själv tror/gissar jag på banker i sydeuropa eller att Sverige kanske klappar ihop totalt pga massinvandring, bostdsbubbla och allt till alla politik.

Men skulle jag ge ett råd så ska man gå på egen känsla för då har man bara sig själv att skylla på när det går fel.

Nu är bara det här lite dravel från mig utan någon djupare tanke nedlagt i detta, ber också om ursäkt för att det är helt off topic...
2017-02-09 06:48 # 21
Metalonmetal
Jag tror att alla tenderar att överdriva när bubblan spricker. Jag tror att det kan hålla på länge till på detta sätt. Hur ska vi kunna veta? Så länge alla accepterar det systemet vi har idag kommer ingenting att hända förrän några större banker går under och IMF får trycka ut en massa SDR. När det händer gissar jag att vi har 3-5 år kvar av det monetära systemet.
On topic: jag sparar ca 3-4000 kr i månaden för att köpa 3-4 oz guld om året.
2017-02-10 23:33 # 22
Xole
...det kommer ju spricka. Så är det.
Antingen via total default el hyperinflation.

Tvivlar du?
Behövs inte.

Vid 2.5% ränta på den japanska tioåriga statsobligationen så skulle ALLA japans skatteintäkter gå till att bara betala på räntan.
ALLT.
Den redan löjligt låga siffran sjunker också för var dag pga ökade utgifter o tillgångsköp.

...så default el hyperinflation kommer. Något annat är en matematisk omöjlighet.
2017-02-11 12:17 # 23
marcandrew
Citat:
Ursprungligen postat av Xole
...det kommer ju spricka. Så är det.
Antingen via total default el hyperinflation.

Tvivlar du?
Behövs inte.

Vid 2.5% ränta på den japanska tioåriga statsobligationen så skulle ALLA japans skatteintäkter gå till att bara betala på räntan.
ALLT.
Den redan löjligt låga siffran sjunker också för var dag pga ökade utgifter o tillgångsköp.

...så default el hyperinflation kommer. Något annat är en matematisk omöjlighet.


Ja men när? Sex månader, fem år eller 30 år?

Känns ju ganska drygt att sitta på en hög med guld och äta gröt när man kanske kommer att få göra det i 10 till 15 år.
Senast ändrad av marcandrew; 2017-02-11 12:19


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt