Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Handelsgodkända tackor?
Handelsgodkända tackor?
2016-07-29 13:12 # 13
marcandrew
Citat:
Ursprungligen postat av Lotus
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Citat:
Ursprungligen postat av Lotus
Jo de lurar dig, inte nog med lågt pris, utan blåser dig på allt från fel vikt till fel karathalt.


Har du blivit lurad eller? Att de betalar för lite är inte att lura folk, alla som köper något vill helst köpa det billigt. Är man godtrogen blir man lurad av omoraliska personer.


Nej men det förtar inte det faktum att de luras. I Malmö vid ett test så uppgav 88 % fel karathalt och över hälften väger ej korrekt. I Göteborg vägde 50 % fel och 70 % uppgav fel karathalt.


Riktigt illa alltså.
2016-07-29 16:49 # 14
Solidus
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Citat:
Ursprungligen postat av Lotus
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Citat:
Ursprungligen postat av Lotus
Jo de lurar dig, inte nog med lågt pris, utan blåser dig på allt från fel vikt till fel karathalt.


Har du blivit lurad eller? Att de betalar för lite är inte att lura folk, alla som köper något vill helst köpa det billigt. Är man godtrogen blir man lurad av omoraliska personer.


Nej men det förtar inte det faktum att de luras. I Malmö vid ett test så uppgav 88 % fel karathalt och över hälften väger ej korrekt. I Göteborg vägde 50 % fel och 70 % uppgav fel karathalt.


Riktigt illa alltså.


Hur kan man uppge fel karathalt, det står som i regel, 99%, stämplat, menar du att minst 70 procent inte kan läsa? Att trixa med vikten är möjligt men med halten låter inte trovärdigt.
2016-07-29 18:08 # 15
marcandrew
Med "riktig" skräpguld går det nog att fuska med halten. Jag har sålt till ett sånt där guld brev liknande bolag fast då var halten betydligt högre än jag trodde. Det bolaget jag sålde till ringde och fråga om jag godkände deras analys eller vad man ska kalla det, samt priset de gav även fast det handlade om en struntsumma.

Och det skulle vara ganska intressant att se en källa på det påstådda fusket.
2016-07-30 14:07 # 16
Lotus
Citat:
Ursprungligen postat av Solidus
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Citat:
Ursprungligen postat av Lotus
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Citat:
Ursprungligen postat av Lotus
Jo de lurar dig, inte nog med lågt pris, utan blåser dig på allt från fel vikt till fel karathalt.


Har du blivit lurad eller? Att de betalar för lite är inte att lura folk, alla som köper något vill helst köpa det billigt. Är man godtrogen blir man lurad av omoraliska personer.


Nej men det förtar inte det faktum att de luras. I Malmö vid ett test så uppgav 88 % fel karathalt och över hälften väger ej korrekt. I Göteborg vägde 50 % fel och 70 % uppgav fel karathalt.


Riktigt illa alltså.


Hur kan man uppge fel karathalt, det står som i regel, 99%, stämplat, menar du att minst 70 procent inte kan läsa? Att trixa med vikten är möjligt men med halten låter inte trovärdigt.


Är allt ditt guld oavsett föremål stämplat? Oavsett om de står det eller ej vare sig det gäller skräpguld eller tackor kollar nog de flesta upp halten. Att de sedan inte gör det korrekt är tragiskt. Det är bara att läsa själv.
http://faktum.se/guldbluffen/
2016-07-31 18:18 # 17
Solidus
Citat:
Ursprungligen postat av Lotus
Citat:
Ursprungligen postat av Solidus
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Citat:
Ursprungligen postat av Lotus
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Citat:
Ursprungligen postat av Lotus
Jo de lurar dig, inte nog med lågt pris, utan blåser dig på allt från fel vikt till fel karathalt.


Har du blivit lurad eller? Att de betalar för lite är inte att lura folk, alla som köper något vill helst köpa det billigt. Är man godtrogen blir man lurad av omoraliska personer.


Nej men det förtar inte det faktum att de luras. I Malmö vid ett test så uppgav 88 % fel karathalt och över hälften väger ej korrekt. I Göteborg vägde 50 % fel och 70 % uppgav fel karathalt.


Riktigt illa alltså.


Hur kan man uppge fel karathalt, det står som i regel, 99%, stämplat, menar du att minst 70 procent inte kan läsa? Att trixa med vikten är möjligt men med halten låter inte trovärdigt.


Är allt ditt guld oavsett föremål stämplat? Oavsett om de står det eller ej vare sig det gäller skräpguld eller tackor kollar nog de flesta upp halten. Att de sedan inte gör det korrekt är tragiskt. Det är bara att läsa själv.
http://faktum.se/guldbluffen/


Ja det är det, allt skrotguld utom tandguld är och ska vara stämplat, även mycket annat är stämplat men då falskt, och då är det ett brott.
Undersökningen vet jag inte vad jag ska säga, " små vikter med jättepincet" ok, små viktvariationer kan förekomma , alla vågar kan inte slå exakt lika, någon tiondel hit eller dit gör inte många kronor men sen blir det problematiskt. Stenvikten är väldigt svår att bedöma, så det var en fuling, det normala är att man petar bort stenen om man säljer skrotguld Intressanta var att de flesta betalade ungefär samma peng oavsett karat då 14 karat borde ge betydligt lägre grampris, men bästa pris betalades för "14" karat vilket är lustigt värre om man anstränger sig att lura folk angående halten, men betalar bättre än alla andra gör för 18 karat. Dessutom påstås det att några var villiga att betala tusenlappar för 0 karat ?! Jag hävdar fortfarande att om jag har skrotguld, (vet inte vad du menar med "skräpguld") som är stämplat är det meningslöst att försöka inbilla mig om att halten är lägre, om det inte är falskstämplat förstås och då ska det bevisas.. Tandguld håller också 18 k förresten..
Sen ska man självklart vara på sin vakt, ta reda på vad det är man säljer och hur mycket det väger annars är man aningslös eller snarare, vågar jag säga, lite dum i huvudet kanske?
2016-07-31 21:18 # 18
Lotus
Citat:
Ursprungligen postat av Solidus
Ja det är det, allt skrotguld utom tandguld är och ska vara stämplat, även mycket annat är stämplat men då falskt, och då är det ett brott.
Undersökningen vet jag inte vad jag ska säga, " små vikter med jättepincet" ok, små viktvariationer kan förekomma , alla vågar kan inte slå exakt lika, någon tiondel hit eller dit gör inte många kronor men sen blir det problematiskt. Stenvikten är väldigt svår att bedöma, så det var en fuling, det normala är att man petar bort stenen om man säljer skrotguld Intressanta var att de flesta betalade ungefär samma peng oavsett karat då 14 karat borde ge betydligt lägre grampris, men bästa pris betalades för "14" karat vilket är lustigt värre om man anstränger sig att lura folk angående halten, men betalar bättre än alla andra gör för 18 karat. Dessutom påstås det att några var villiga att betala tusenlappar för 0 karat ?! Jag hävdar fortfarande att om jag har skrotguld, (vet inte vad du menar med "skräpguld") som är stämplat är det meningslöst att försöka inbilla mig om att halten är lägre, om det inte är falskstämplat förstås och då ska det bevisas.. Tandguld håller också 18 k förresten..
Sen ska man självklart vara på sin vakt, ta reda på vad det är man säljer och hur mycket det väger annars är man aningslös eller snarare, vågar jag säga, lite dum i huvudet kanske?


Man är sorglöst naiv om man inbillar sig att de nöjer sig med vad som står stämplat. De kommer naturligtvis kolla upp vad det är. Sedan kan du ha stämplat vad du än vill de bryr sig inte ett skit om det. Däremot är det nog gärna vad en bedragare vill framhärda vid en försäljning "men det står ju xx karat". Du tycker heller inte att man ska ha en våg om väger exakt om man jobbar i denna bransch? Allt annat är oseriöst. De som gör testat använder ju en diamantvåg vilket alla borde göra. Vad är "många kronor" då, 0,2 gram fel ger 74 kronor i skrivande stund, många bäckar små...
Och om någon butik betalade mer för 14 än 18, jaha? Står inget om tidsintervall mellan besöken så vi vet inget om hur priset fluktuerat. Och att de inte kan säga karat så det blir "0" i testet visar vilken skit man kan råka ut för.
Senast ändrad av Lotus; 2016-07-31 21:37
2016-08-01 15:27 # 19
Handelsgodkända tackor?
Någon som kortfattat kan förklara hur skatten på guld fungerar. Handel med guld är "momsfri" som det heter. Man betalar för det man får till 100%. Men när man säljer guldet igen 30 år senare. Måste man skatta för vinsten då :).
Senast ändrad av Handelsgodkända tackor?; 2016-08-01 15:31
2016-08-01 18:12 # 20
jaws
Har värdet gått ner "slipper" du betala någon skatt (i nuläget får man kanske säga...). I stället ska du deklarera en kapitalförlust, och den kan du kvitta till 70% mot en eventuell kapitalvinst.

Men om priset har gått upp räknas uppgången som realisationsvinst, precis som om du har sålt en antikvitet, aktier eller ett hus, och då ska du deklarera vinsten och betala reavinstskatt. I motsats till försäljning av lösöre och personliga tillgångar, där du har ett grundavdrag på 50000:-, räknas guld som "kapitalplaceringsobjekt". Då gäller inget grundavdrag utan hela prisuppgången ska beskattas fullt ut. För närvarande är reavinstskatten 30%, men det kan ju komma att förändras.

Det kan även nämnas att du får lägga till eventuell kostnad för guldet, som bankfack, till din anskaffningskostnad när du räknar ut vinsten.
2016-12-03 13:36 # 21
Gimpa
Citat:
Ursprungligen postat av Solidus
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Citat:
Ursprungligen postat av Lotus
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Citat:
Ursprungligen postat av Lotus
Jo de lurar dig, inte nog med lågt pris, utan blåser dig på allt från fel vikt till fel karathalt.


Har du blivit lurad eller? Att de betalar för lite är inte att lura folk, alla som köper något vill helst köpa det billigt. Är man godtrogen blir man lurad av omoraliska personer.


Nej men det förtar inte det faktum att de luras. I Malmö vid ett test så uppgav 88 % fel karathalt och över hälften väger ej korrekt. I Göteborg vägde 50 % fel och 70 % uppgav fel karathalt.


Riktigt illa alltså.


Hur kan man uppge fel karathalt, det står som i regel, 99%, stämplat, menar du att minst 70 procent inte kan läsa? Att trixa med vikten är möjligt men med halten låter inte trovärdigt.


Verkligen märkligt alltihopa., Guldtackor och bedrägeri är tyvärr vanligare än vad man tror när man handlar med guld.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt