Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Om Libertysilver.se < Design av Liberty Silver mynt 2012
Design av Liberty Silver mynt 2012
2011-05-26 19:38 # 37
.
Titel: Silver is Liberty

första sidan: http://www.abcgallery.com/D/delacroix/delacroix32.html
[Eugène Delacroix. St. Michael Defeats the Devil. 1854-1861)

andra sidan: http://www.hurstwic.org/history/articles/mythology/myths/text/thor.htm
(thor)
2011-06-02 15:18 # 38
SIMM
Då det är drakens år nästa år bör det givetvis vara en maffig drake som attackerar en människa.
Med texten "Silver Protects You".

Sedan att staten är draken är en annan sak, lite svårt att rita staten som en drake.

// SIMM
2011-06-03 16:37 # 39
Sigvard
Har en undring om designen av Liberty Silver mynt 2011. Frågar här eftersom det kanske är dumt att starta en helt ny tråd om det.

När jag beställde Liberty Silver mynt 2011 i december förra året så fick jag dem med "blank kant".
Och när jag beställde nu i maj så fick jag dem med "räfflad kant".
Det gäller alltså årgång 2011 i båda fallen.

Är det detta normalt eller kanske "präglingsmaskinen" missat räfflingen första omgången av 2011-orna som jag köpte?

Sigvard
2011-06-03 22:31 # 40
MoBy
Citat:
Ursprungligen postat av Sigvard
Har en undring om designen av Liberty Silver mynt 2011. Frågar här eftersom det kanske är dumt att starta en helt ny tråd om det.

När jag beställde Liberty Silver mynt 2011 i december förra året så fick jag dem med "blank kant".
Och när jag beställde nu i maj så fick jag dem med "räfflad kant".
Det gäller alltså årgång 2011 i båda fallen.

Är det detta normalt eller kanske "präglingsmaskinen" missat räfflingen första omgången av 2011-orna som jag köpte?

Sigvard


Jag ställde samma fråga via mail och fick följande svar:

"Tvärtom är det faktiskt så att mynten normalt ej har någon räfflad kant utan är släta med ett präglat serienummer. Vi har däremot präglat ett fåtal mynt med räfflad kant som prov."

Så om de inte har gått över till räffling för resterande 2011or så har vi några unika testpräglingar, och det ska man väl vara glad för isåfall :D
2011-06-03 22:43 # 41
Sigvard
@Moby

Aha, och tack för svar, vi kanske sitter på några light-upplagor av
en "Gul tre skilling banco" ungefär :-)

Sigvard
2011-06-04 21:37 # 42
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Sigvard
@Moby

Aha, och tack för svar, vi kanske sitter på några light-upplagor av
en "Gul tre skilling banco" ungefär :-)

Sigvard


Kanske inte riktigt tre skilling banco men mynten är alltså normalt präglade med slät kantyta inklusive ett serienummer vilket de även kommer vara fortsättningsvis. Den räfflade ytan som fanns på några mynt i förra leveransbatchen var alltså ett undantag. Om man skulle önska byta ut dessa går det bra att höra av sig men eg. är kanske den räfflade kanten estetiskt vackrare men generellt kommer vi behöva forstätta med serienumrering av administrationsskäl.
2011-07-06 00:49 # 43
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Då börjar tiden närma sig för ett beslut,

Alias Monetär Historia som föreslog "The Great Awakening" ligger nära att vinna förslagstävlingen om man känner av responsen på hittillsvarande inlägg. Om vi tänker oss denna text som arbetsförslag, vad har ni för motivförslag?Mayakalendern är ju ett förslag men jag känner nog att det blir lite för smalt nischat. Övriga förslag? Vi kommer sannolikt fortsätta med bilden av en världskarta på baksidan för att hålla detta homogent mellan de olika åren.

Jag har ju utlovat två mynt till den som vinner tävlingen så om det blir The Great Awakening så får Monetär historia två mynt från den första mynttuben med serienummer 1-20. Jag utlovar härmed två ytterligare mynt till den som kommer med ett vinnande förslag om motiv. För att klargöra består juryn av... mig... :-)
Senast ändrad av Liberty Silver / Torgny Persson; 2011-07-06 00:49
2011-07-06 00:56 # 44
Selous
En unge som får ett mynt av sin pappa/mamma eller nåt sånt. Jag höll på att skriva äldre man men det kan misstolkas...
Jag glömmer aldrig när jag gav min systerson hans första silvermynt. Det syntes verkligen på honom vilken grej det var för honom.
2011-07-06 02:47 # 45
Erik
Citat:
Ursprungligen postat av Selous
En unge som får ett mynt av sin pappa/mamma eller nåt sånt. Jag höll på att skriva äldre man men det kan misstolkas...
Jag glömmer aldrig när jag gav min systerson hans första silvermynt. Det syntes verkligen på honom vilken grej det var för honom.


Lät som en bra förslag. Någon vuxen som ger ett mynt till ett barn. Dubbelbottnad betydelse: Generositet, något som behåller värde över tid från generation till generation, glädje, pensionsförsäkring, osv.

Dock så är det nog bäst att det är en äldre kvinna eller en kvinna och man som ger myntet. Är det en ensam äldre man kan det lät tolkas som att han ger "Godis" och alla känner väl till vad som sades när man var barn? :)
2011-07-06 16:58 # 46
GotSilverYet?
Citat:
Ursprungligen postat av Despierto
Mina två 0,002 oz...

Jag tycker ni ska sätta fru Justitia på nästa års mynt för vi behöver ett fritt och rättvist monetärt system.


Bra förslag!
Google bild ger många bra förslag när man söker på justitia.

2011-07-06 17:08 # 47
MoBy
My 2 grains:
Ett övergivet oljeborrtorn och övergiven storstad till höger som lite människor (kanske en familj) vänder ryggen till och de går mot / blickar ut över en fin natur med öppna armar med träd, sjö och sol till vänster.
2011-07-06 17:19 # 48
GotSilverYet?
För att fördyliga ett det är ett helsvenskt mynt, lilla eller stora riksvapnet!

Stora riksvapnet
Lilla riksvapnet


- Eller varför inte älgmotiv, kommer att gå som smör till tyskland ;)
- En sverigekarta i relief.

Eller varför inte en QR kod med hemligt budskap.
Kan läsas av de flesta mobiler nu för tiden.
Är dock osäker på om det funkar bra med en matt resp blank silveryta?

QR-kod


Senast ändrad av GotSilverYet?; 2011-07-06 17:22


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt