Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Byte av bank
Byte av bank
2016-05-05 16:42 # 25
Obetalbar
För bankerna är det en kostnad att hantera alla konton vilket de tjänar in på olika sätt när kontona används. Konton som inte används är enbart en kostnad och det vill bankerna inte ha. De tjänar naturligvis på när ni betalar alla avgifter för betaltjänst, internetbank kort osv.
Skyking representerar bankerna och han försöker lura er att man inte kan ha kvar kontot utan kostnad. Det kan man än sålänge.
Ett konto är "guld värt" Det kan vara mycket svårt att öppna konto (Vad Skyking än säger). Du kan sätta in och ta ut kontanter om du har ett konto utan kort o internetbank. Du kan göra ärenden över disk mot betalning. Om du ändrar dig så kan du öppna upp kort o internetbank igen.. Om inte banken vet att du är kontantkramare och ädelmetallsparare förstås. Då vill de inte ha dig. Enligt artiklar jag läst så är bankerna inte skyldiga att erbjuda andra tjänster än just själva kontot (om det har insättningsaranti) utan internebank.
Du kan säga upp kort och internetbank. Nordea SEB SHB kan du ha konto på utan kostnad. På Swedbank också har jag för mig.
Staten använder det privata banksystemet. Om du har några andra uppgifter ta fram de nu.
Om man har ett ärligt uppsåt att lyfta fram sanningen så borde man inte motsäga mitt påstående o sedan ta upp det perifera om KFM och lyfta fram det som extremt relevant.
Påvisa hur staten hanterar det finansiella utan inblandning av privata banker oligarker Wallenberg mfl. Ställ även dina alternativa metoder i proportion till all skatt staten tar in årligen. Annars blir det ju meningslöst.
Jag står fast vid att privata banker har Sveriges betalinfrastruktur som gisslan samt att politiker är rädda för vad som händer när bankerna kraschar och därmed är extremt benägna att nästan till varje pris för skattebetalare och sparare rädda bankerna hur illa de än betett sig.
2016-05-05 23:11 # 26
Xole
Jag har Nordea personkonto o betalar 0kr för det.
Kan logga in på internetbanken förenklad service. Där kan jag kolla kontot transaktioner o göra överföringar.
2016-05-06 16:34 # 27
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Obetalbar
För bankerna är det en kostnad att hantera alla konton vilket de tjänar in på olika sätt när kontona används. Konton som inte används är enbart en kostnad och det vill bankerna inte ha. De tjänar naturligvis på när ni betalar alla avgifter för betaltjänst, internetbank kort osv.
Skyking representerar bankerna och han försöker lura er att man inte kan ha kvar kontot utan kostnad. Det kan man än sålänge.
Ett konto är "guld värt" Det kan vara mycket svårt att öppna konto (Vad Skyking än säger). Du kan sätta in och ta ut kontanter om du har ett konto utan kort o internetbank. Du kan göra ärenden över disk mot betalning. Om du ändrar dig så kan du öppna upp kort o internetbank igen.. Om inte banken vet att du är kontantkramare och ädelmetallsparare förstås. Då vill de inte ha dig. Enligt artiklar jag läst så är bankerna inte skyldiga att erbjuda andra tjänster än just själva kontot (om det har insättningsaranti) utan internebank.
Du kan säga upp kort och internetbank. Nordea SEB SHB kan du ha konto på utan kostnad. På Swedbank också har jag för mig.
Staten använder det privata banksystemet. Om du har några andra uppgifter ta fram de nu.
Om man har ett ärligt uppsåt att lyfta fram sanningen så borde man inte motsäga mitt påstående o sedan ta upp det perifera om KFM och lyfta fram det som extremt relevant.
Påvisa hur staten hanterar det finansiella utan inblandning av privata banker oligarker Wallenberg mfl. Ställ även dina alternativa metoder i proportion till all skatt staten tar in årligen. Annars blir det ju meningslöst.
Jag står fast vid att privata banker har Sveriges betalinfrastruktur som gisslan samt att politiker är rädda för vad som händer när bankerna kraschar och därmed är extremt benägna att nästan till varje pris för skattebetalare och sparare rädda bankerna hur illa de än betett sig.


Kostnaden för att hantera konton torde var ganska blygsam. Även om de behöver täcka denna ändå så är det inte så säkert att de gör det på det sätt du anger. Det är nämligen så att en del banker inte tar betalt för kortet (och några andra intäkter får de nog inte ifall du inte handlar med det). När det gäller internetbank känner jag inte till någon bank som tar betalt separat för det.

Sen har jag väl aldrig hävdat att man inte kan ha kvar konto utan kostnad? Hur vore det att läsa vad jag skriver istf att fantisera?

När det gäller att öppna konto har jag aldrig upplevt att det är något särskilt svårt. Jag undrar hur folk som upplever problem med det bär sig åt. Samtidigt medger du att bankerna är skyldiga att låta dig öppna konto. Hur går det ihop egentligen?

Sen när det gäller att sätta in och ta ut pengar utan kort så undrar jag var man gör det. Jag hade för mig att de flera banker har kontanterna kontor - lycka till med att gå in på ett sånt och ta ut pengar. De kommer antagligen hänvisa dig till närmaste bankomat (vilket du behöver kort för).

När det gäller statens användande av privata aktörer så ja de gör de ju. Det jag avsåg var att de inte verkar behöva kräva av dig att du går via dessa, även om de kräver dig på en extra avgift för det. Att hålla vattentäta skott mellan statens ekonomi och privata sektorn vore ganska orimligt att kräva.
2016-05-06 19:17 # 28
Obetalbar
Vilket trams att man inte kan ta ut pengar utan att ha ett kort. Jag har tagit ut så in i h-e med kontanter utan att ha något kopplat kort- /något kort alls- på storbanker. Över disk naturligtvis.

HAHAAH SKyking låtsas inte förstå att du kan sätta in och ta ut pengar över disk.. Ja det vet vi ju alla mycket väl att de flesta kontor inte längre hanterar kontanter. Men om man åker till ett av de få bankkontor som hanterar kontanter så är det värt massor att ha ett konto/flera konton kvar för att sätta in och ta ut kontanter. Det är detta mitt inlägg handlar om.

Djävulens advokat Skyking tar upp saker som vi redan pratat om o han vet precis hur det ligger till.

Ja bankerna är skyldiga att öppna konton som omfattas av garantin. De försvårar och fördröjer denna process för folk de inte vill ha som kund.

Vi har redan haft denna diskussion. Om du är gammal och inte förefaller vara en lönsam kund så kommer banken försvåra för dig. Jag har massor av konton samt att jag har hjälpt folk med bankärenden o att öppna konton osv. Ett exempel. Jag gick in o skulle öppna konto på SHB. 10 minuter tog det. Inget bullshit om att boka möten osv.. Har massor av konton.. Brukar gå lätt för mig eftersom de tror att jag är lönsam för dem.. Jag har rätt ålder osv.. Tji fick de..Sedan skulle jag hjälpa en äldre anhörig. Det gick helt åt h-e. Det skulle bokas tid o.s.v. och det var väntetider på över en månad..Jag grundar inte mina ställningstaganden på några få egna exempel utan jag läser mig fram till saker också. Läs på själv, förkovra dig... se artiklar testa själv. Banker diskriminerar. Jag tycker företag ska ha stor frihet men banker är inte företag. De är oligarker som har oerhörda privilegier. De är en cancersvulst på samhällskroppen och parasiterar på allt liv.
Banker kan göra det riktigt riktigt besvärligt även om de inte får neka en. Många kan vittna om svårigheter att öppna konton. De flesta har ingen aning om sina rättigheter.
Skyking låtsas inte förstå att det kan vara en skyldighet för bankerna att öppna konton samtidigt som de försvårar det inom lagens ramar. Lagen säger inte att det måste gå smidigt att öppna konto.


Internetbank...
Det som bankerna brukar ta betalt för är möjligheten att göra betalningar och överföringar. Ofta kan man titta på sitt saldo utan kostnad, utan att man behöver ha de andra tjänsterna.
Med internetbank menar de flesta att man kan göra ärenden på nätet. Inte enbart att du kan titta på ditt saldo.. Skyking vet detta men han är söker han konflikt o att flytta fokus från det som är intressant.

"Gratis internetbank" är egentligen falsk marknadsföring eftersom de vitala tjänsterna betalar räkningar osv är belagda med avgift. Endast SHB av storbankerna erbjuder dessa tjänster utan kostnad.

Jag skrev att man kan avsluta internet och korttjänster. Jag har inte påstått att man måste ta bort internetbanken.. Jag syftade enbart på internettjänster som kostar.

Skyking gick i opposition mot mitt inlägg där jag framhäll bla att det är smart o spara gamla konton när man byter bank.. o man (oftast) kan ta bort tjänster som kostar. Ica banken är väl svårt att ha utan kostnad. Av en händelse tar Skyking bara upp ICA banken.. Alltid tar han upp bara det som gynnar bankerna, etablissemanget och bevarar status quo.
2016-05-08 12:21 # 29
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Obetalbar
Vilket trams att man inte kan ta ut pengar utan att ha ett kort. Jag har tagit ut så in i h-e med kontanter utan att ha något kopplat kort- /något kort alls- på storbanker. Över disk naturligtvis.

HAHAAH SKyking låtsas inte förstå att du kan sätta in och ta ut pengar över disk.. Ja det vet vi ju alla mycket väl att de flesta kontor inte längre hanterar kontanter. Men om man åker till ett av de få bankkontor som hanterar kontanter så är det värt massor att ha ett konto/flera konton kvar för att sätta in och ta ut kontanter. Det är detta mitt inlägg handlar om.


Du fortsätter att fantisera om vad jag skriver. Du vet mycket väl att de flesta bankkontor i vissa banker är kontantfria. Visst det finns några kontor som har kontanter, men de är ganska få för vissa banker. SEB har enligt uppgift hela 15 (femton) kontor som har "traditionell kassa", vad gör man om man inte bor nära någon av dessa? För nordea och swedbank verkar det inte finnas mycket information om vilka kontor som har kontanter - hur gör man ifall man har någon av dessa banker? Gissar vilket kontor som eventuellt har kontanter?

Dessutom så kan det finnas det avgifter på uttagen (som kommer ovanpå kostnaden för resan till kontor som eventuellt har kontanter) - dessa bör givetvis ställas i proportion mot eventuell kortavgift.

Citat:


Internetbank...
Det som bankerna brukar ta betalt för är möjligheten att göra betalningar och överföringar. Ofta kan man titta på sitt saldo utan kostnad, utan att man behöver ha de andra tjänsterna.
Med internetbank menar de flesta att man kan göra ärenden på nätet. Inte enbart att du kan titta på ditt saldo.. Skyking vet detta men han är söker han konflikt o att flytta fokus från det som är intressant.


Enligt konsumenternas försäkrinsbyrå så verkar det bara vara drygt hälften av bankerna som tar betalt för konto+internetbank+betalningstjänst. Utav de som tar betalt för kombon så är det bara hälften som tar explicit betalt för betaltjänsten (förvisso utgörs dessa av storbanker).

Så faktum är att de flesta banker tar inte explicit betalt för den tjänst som du föreställer dig att du skall kunna spara pengar på att säga upp.

Citat:


"Gratis internetbank" är egentligen falsk marknadsföring eftersom de vitala tjänsterna betalar räkningar osv är belagda med avgift. Endast SHB av storbankerna erbjuder dessa tjänster utan kostnad.

Jag skrev att man kan avsluta internet och korttjänster. Jag har inte påstått att man måste ta bort internetbanken.. Jag syftade enbart på internettjänster som kostar.

Skyking gick i opposition mot mitt inlägg där jag framhäll bla att det är smart o spara gamla konton när man byter bank.. o man (oftast) kan ta bort tjänster som kostar. Ica banken är väl svårt att ha utan kostnad. Av en händelse tar Skyking bara upp ICA banken.. Alltid tar han upp bara det som gynnar bankerna, etablissemanget och bevarar status quo.


Visst kan man (eventuellt) ta bort tjänster som kostar och behålla kontot, men det var nog inte det jag skrev. Jag opponerade mot att inte alla banker tar betalt för de tjänster som du föreslog att man skulle och kunde säga upp och ändå behålla kontot - och att detta skulle innebära att man har kontot kvar kostnadsfritt. Som jag påpekat är detta inte alltid fallet.

Det man får göra istället är att kolla upp hur det förhåller sig med respektive bank. Men jag antar att du anser att göra något sådant innebär bara att man gynnar bankerna (man får också anta att du tycker det är viktigare att man låter bli att gynna bankerna än att man gör det som gynnar en bäst själv).
2016-06-02 00:37 # 30
Obetalbar
Citat:
Ursprungligen postat av tuna1024
Citat:
Ursprungligen postat av Lotus
Har också frikort på hsb men kommer byta till Forex kontokort som är gratis i EU och har fria uttag.
Det är bättre än frikortet eftersom de tar 10 spänn i avgift om de inte e deras egna automater.


Tack för tipset. Forex bankkort byter jag till om det nu ändå inte går att ha kvar Frikortet på SHB. Nackdelen med Forex verkar vara att man måste registrera både Internetbank, privatkonto och bankkort samtidigt. Kostnadsfritt ändå.


Tips!
Du har enligt avtal rätt till ersättningskort. Kostnadsfritt. Frikortet alltså. När de tillverkar kortet så antar jag att de inte kan göra giltighetstiden speciellt kort?. När jag fick mitt ersättningskort så fick jag 2 år extra hahah. Vet inte om det var meningen. Men jag fick bråka som s****n för de försöker alltid fula sig och låtsas att det inte går att ge ut detta kort men det fick jag iaf. Du måste tänka igenom innan vad du ska säga som alltid i kontakten med ondskan. (bankerna). Säg att gamla kortet inte fungerar. Säg inte att du tappat det. Banker kommer att göra som du säger om de märker att du är påläst och vet dina rättigheter. Jag läste igenom mitt avtal med banken o kom fram till att de hade ljugit för mig om kortet. Så gör banker ofta, försöker saker som inte är påbjudet i lag och avtal.

Vill återigen varna för Forex. Bankerna är inte helt homogena. Alla är onda men på lite olika sätt. Har bråkat med Forex i samband med att de kränkte min frihet med frågor och höll kvar mig ett bra tag när jag bara skulle ta ut ett par tiotal k av mina egna pengar. Alltså varning för Forex om du gillar kontanter för det gör inte de! SHB har förresten inte ens de nya sedlarna. Riktiga skurkfasoner! Självklart är syftet med det snilledraget att folk inte ska kunna byta in sina gamla sedlar mot nya.
2016-06-02 11:58 # 31
tuna1024
Citat:
Ursprungligen postat av Obetalbar
Citat:
Ursprungligen postat av tuna1024
Citat:
Ursprungligen postat av Lotus
Har också frikort på hsb men kommer byta till Forex kontokort som är gratis i EU och har fria uttag.
Det är bättre än frikortet eftersom de tar 10 spänn i avgift om de inte e deras egna automater.


Tack för tipset. Forex bankkort byter jag till om det nu ändå inte går att ha kvar Frikortet på SHB. Nackdelen med Forex verkar vara att man måste registrera både Internetbank, privatkonto och bankkort samtidigt. Kostnadsfritt ändå.


Tips!
Du har enligt avtal rätt till ersättningskort. Kostnadsfritt. Frikortet alltså. När de tillverkar kortet så antar jag att de inte kan göra giltighetstiden speciellt kort?. När jag fick mitt ersättningskort så fick jag 2 år extra hahah. Vet inte om det var meningen. Men jag fick bråka som s****n för de försöker alltid fula sig och låtsas att det inte går att ge ut detta kort men det fick jag iaf. Du måste tänka igenom innan vad du ska säga som alltid i kontakten med ondskan. (bankerna). Säg att gamla kortet inte fungerar. Säg inte att du tappat det. Banker kommer att göra som du säger om de märker att du är påläst och vet dina rättigheter. Jag läste igenom mitt avtal med banken o kom fram till att de hade ljugit för mig om kortet. Så gör banker ofta, försöker saker som inte är påbjudet i lag och avtal.

Vill återigen varna för Forex. Bankerna är inte helt homogena. Alla är onda men på lite olika sätt. Har bråkat med Forex i samband med att de kränkte min frihet med frågor och höll kvar mig ett bra tag när jag bara skulle ta ut ett par tiotal k av mina egna pengar. Alltså varning för Forex om du gillar kontanter för det gör inte de! SHB har förresten inte ens de nya sedlarna. Riktiga skurkfasoner! Självklart är syftet med det snilledraget att folk inte ska kunna byta in sina gamla sedlar mot nya.


Jag tror däremot inte man kan beställa ett ersättningskort av Frikortet, eftersom SHB tagit bort kortet ur sitt sortiment. Om inte SHB skulle göra ett undantag, vilket inte är så troligt. Jag skulle inte heller vilja testa, för då finns risken att jag kan bli tvungen att byta till ett vanligt Bankkort Maestro för 300 kr per år. Vilket jag ändå blir tvungen till om cirka ett år. Okej, Forex verkar inte bra heller. Då blir jag nog ändå kvar som kund på Handelsbanken. Direkbetalning via Internetbank på nätet har jag dock märkt att Forex inte finns där som alternativ. Då man ska köpa nått i en webbutik alltså, utan att använda betalkort.
2016-06-02 18:16 # 32
Obetalbar
Jag fick ett ersättningskort frikort nyligen utan kostnad och det hade mer än 2 år längre giltighet än det ursprungliga. Om du tror att jag skojar eller bara drömt det så är det helt ok för mig.
Vid första försöket så nekade de mig men jag läste på och bråkade o fick kortet vid andra försöket när jag var påstridig. Trodde jag förklarat det tydligt men kanske inte då. Självklart kommer de försöka lura på dig ett annat kort. Luras gör banker alltid men om man vet sin rätt så vågar de inte gå för långt.

Om du går in i internposten på din internetbank så kanske du har avtalet där elektroniskt. Beror nog lite på när du öppnade konton iofs.
Senast ändrad av Obetalbar; 2016-06-02 18:34
2016-06-02 22:13 # 33
tuna1024
Citat:
Ursprungligen postat av Obetalbar
Jag fick ett ersättningskort frikort nyligen utan kostnad och det hade mer än 2 år längre giltighet än det ursprungliga. Om du tror att jag skojar eller bara drömt det så är det helt ok för mig.
Vid första försöket så nekade de mig men jag läste på och bråkade o fick kortet vid andra försöket när jag var påstridig. Trodde jag förklarat det tydligt men kanske inte då. Självklart kommer de försöka lura på dig ett annat kort. Luras gör banker alltid men om man vet sin rätt så vågar de inte gå för långt.

Om du går in i internposten på din internetbank så kanske du har avtalet där elektroniskt. Beror nog lite på när du öppnade konton iofs.


Jag tror dig, det stämmer nog säkert. Inte för att jag påpekade att det inte var sant. Men jag vill inte lägga ner så mycket tid och energi på att få just mitt Frikort förlängt. Och säkert på köpet också bli förödmjukad av en banktjänsteman (eller banktjänstetant) på bankkontoret.
2016-06-03 12:53 # 34
tuna1024
Ett ersättningskort av Maestro kostar 75 kr på SHB.
Maestro betalkort kostar 300 kr per år på SHB.
Räknar man på det, skulle man tjäna runt 825 kr.
Om ersättningskortet Frikort håller i tre (3) år framåt:
900-75=825kr
Alltså kanske jag ändå ska försöka mig på det.
Gå till det vidriga bankkontoret och fråga.
2016-06-03 15:30 # 35
Obetalbar
Enligt avtal kostar frikort ersättningskort 0kr ...jag betalade0kr för mitt :). Fick bara 2 år extra.
Om du går dit så säg att du kollade på ditt avtal som du har hemma i en pärm (eller i shb interna emailsystem via din internetbank) o där står att du har rätt till kostnadsfritt ersättningskort. Då vågar de inte neka dig. Säg inte att du har tappat bort det gamla för då kanske de spärrar kortet och då får du kanske inget nytt, säg bara att det gamla kortet är lite trasigt.

Var inte för snäll. Banker känner doften av svaghet då kör de över dig direkt! :)

Men de kommer säkert vara dryga och otrevliga som banker brukar vara när man inte dansar efter deras pipa...
2016-06-03 15:52 # 36
tuna1024
Citat:
Ursprungligen postat av Obetalbar
Enligt avtal kostar frikort ersättningskort 0kr ...jag betalade0kr för mitt :). Fick bara 2 år extra.
Om du går dit så säg att du kollade på ditt avtal som du har hemma i en pärm (eller i shb interna emailsystem via din internetbank) o där står att du har rätt till kostnadsfritt ersättningskort. Då vågar de inte neka dig. Säg inte att du har tappat bort det gamla för då kanske de spärrar kortet och då får du kanske inget nytt, säg bara att det gamla kortet är lite trasigt.

Var inte för snäll. Banker känner doften av svaghet då kör de över dig direkt! :)

Men de kommer säkert vara dryga och otrevliga som banker brukar vara när man inte dansar efter deras pipa...


Om du fick det för 0 kr, ska jag också ha det. Jag ska kolla om jag har kvar ett papper på avtalet för Frikortet. Annars vet jag att jag raderat mejlet i SHB:s interna emailsystem. Jag säger: Det gamla kortet är lite trasigt och jag skulle behöva ett ersättningskort av Frikortet. (Kanske det fungerar).


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt