Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Låta företaget investera i silver
Låta företaget investera i silver
2016-07-11 07:57 # 73
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Ason
Hej! Har inte läst alla inlägg men skulle inte Bitgold kunna vara en lösning?
Vet att det inte funkar med silver än men kanske bättre än inget?

Man länkar sitt privat eller företagskonto och kan föra över/köpa guld för pengarna.

www.bitgold.com

Jag öppnade själv ett konto idag så är lite av en nybörjare och försöker för tillfället förstå mig på det lite bättre.
Tänkte bara tipsa om det, kanske är det en lösning?

Edit: Verkar funka med silver också, lite osäker.


Du kanske skulle beskriva vilket problem du tänker dig att bitgold löser. Själv ser jag inte att det löser något problem för någon som vill låta företaget placera i silver.

Okej det KANSKE löser problemet med att få betala moms på reavinsten. Det låter ju som att bitgold har en del likheter med pappersguld, och papper* betalar man ju inte moms på oavsett om det är moms på *.
2016-07-11 15:11 # 74
guldjohan
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Så nu till lite info jag fick idag.

Silvret hamnar på tex ett "tillgångskonto" Det kommer alltså inte stå "silvertackor"
Man kommer enbart betala skatt (om man nu gör nån vinst) när man realiserar dvs säljer silvret.
Att dra momsen på silvret skulle inte vara några problem men non skulle dubbelkolla med skatteverket

Sist men inte minst så hade hon aldrig varit med om att ett företag investerar vinsten i silver haha. Dock ansåg hon att det inte var en allt för tokig idè.


Wow Tack så hemskt mycket för din input Fredrik och att du delar med den med oss här på forumet! Har själv bara ett litet aktiebolag och behöver inte ha någon revisor. Personen som sköter min bokföring sa dock att det ska vara lugnt att investera i silver och guld men att jag kanske måste ha regitrerat en SNI-kod för att få göra det vilket lät galet enligt mig med tanke på att det inte är företagets egentliga verksamhet.

Vore spännande att höra vad skatteverket tyckte om att dra av momsen på silver på företaget. =) Kan man kontakta skatteverket direkt gällande dessa frågor må tro?

Citat:
Det "normala" torde vara att man inte skriver upp värdet och att man bara betalar skatt (inkl moms för silver) när man realiserar vinsten. Men finns det "normala" så finns även det "onormala" - det är därför var och en bör kolla upp det med sin egen revisor (gärna innan man köper in en massa guld). Vad Fredriks revisor säger är inte helt säkert tillämpligt på ditt företag.


Du har helt rätt man ska nog kolla med sin egna revisor och se om det vad som gäller för just ens egna bolag. Bra tips, tack!
2016-07-11 19:57 # 75
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av guldjohan

Wow Tack så hemskt mycket för din input Fredrik och att du delar med den med oss här på forumet! Har själv bara ett litet aktiebolag och behöver inte ha någon revisor. Personen som sköter min bokföring sa dock att det ska vara lugnt att investera i silver och guld men att jag kanske måste ha regitrerat en SNI-kod för att få göra det vilket lät galet enligt mig med tanke på att det inte är företagets egentliga verksamhet.


Jag har för mig jag läste någonstans att förvaltning av vinstmedel/överlikviditet/osv ingår i vadhelst för vinstbringande verksamhet du bedriver. Annars hade väl alla företag haft SNI-koden XY.ABC (och den hade varit meningslös).

Detta förutsätter alltså att man får vinst från företagets egentliga verksamhet som blir över till att köpa silver för (exempelvis till att kunna använda kapitalet vid senare tillfälle för att utvidga verksamheten). Detta ger sig normalt till känna vid momsregistreringen att man trots avdrag för ingående moms så har man mer utgående moms och får betala in moms ändå.

Har du däremot lagt upp det som en koncern så kan det vara så att man renodlat finansieringsverksamhet och sånt i ett bolag i koncernen och då kanske det bör återspeglas bättre i SNI-koden.

Kom i håg att vissa SNI-koder som har med handel med värdepapper och liknande kan vara tillståndspliktiga från FI. Välj inte sådana om du inte måste...

Citat:

Vore spännande att höra vad skatteverket tyckte om att dra av momsen på silver på företaget. =) Kan man kontakta skatteverket direkt gällande dessa frågor må tro?


Ja, det tycker jag man kan/bör göra (om man inte kollar upp det med revisorn/redovisningskonsulten).
2016-07-11 23:11 # 76
Ason
Citat:
Ursprungligen postat av Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Ason
Hej! Har inte läst alla inlägg men skulle inte Bitgold kunna vara en lösning?
Vet att det inte funkar med silver än men kanske bättre än inget?

Man länkar sitt privat eller företagskonto och kan föra över/köpa guld för pengarna.

www.bitgold.com

Jag öppnade själv ett konto idag så är lite av en nybörjare och försöker för tillfället förstå mig på det lite bättre.
Tänkte bara tipsa om det, kanske är det en lösning?

Edit: Verkar funka med silver också, lite osäker.


Du kanske skulle beskriva vilket problem du tänker dig att bitgold löser. Själv ser jag inte att det löser något problem för någon som vill låta företaget placera i silver.

Okej det KANSKE löser problemet med att få betala moms på reavinsten. Det låter ju som att bitgold har en del likheter med pappersguld, och papper* betalar man ju inte moms på oavsett om det är moms på *.


Man köper fysiskt guld som finns i ett valv du själv väljer (man kan välja valv i Toronto,London,Schweiz, Hong Kong, Singapore).

Det funkar precis som ett konto på till exempel Swedbank, skillnaden är att när du för över pengar så köper du samtidigt fysiskt guld och värdet av valutan på kontot påverkas av guldpriset. Så dina pengar blir "uppbackade" av guld. Man kan sedan ta ut sitt guld eller silver när man vill och få det hemskickat.
Senast ändrad av Ason; 2016-07-11 23:21
2016-07-12 05:24 # 77
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Ason
Citat:
Ursprungligen postat av Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Ason
Hej! Har inte läst alla inlägg men skulle inte Bitgold kunna vara en lösning?
Vet att det inte funkar med silver än men kanske bättre än inget?

Man länkar sitt privat eller företagskonto och kan föra över/köpa guld för pengarna.

www.bitgold.com

Jag öppnade själv ett konto idag så är lite av en nybörjare och försöker för tillfället förstå mig på det lite bättre.
Tänkte bara tipsa om det, kanske är det en lösning?

Edit: Verkar funka med silver också, lite osäker.


Du kanske skulle beskriva vilket problem du tänker dig att bitgold löser. Själv ser jag inte att det löser något problem för någon som vill låta företaget placera i silver.

Okej det KANSKE löser problemet med att få betala moms på reavinsten. Det låter ju som att bitgold har en del likheter med pappersguld, och papper* betalar man ju inte moms på oavsett om det är moms på *.


Man köper fysiskt guld som finns i ett valv du själv väljer (man kan välja valv i Toronto,London,Schweiz, Hong Kong, Singapore).

Det funkar precis som ett konto på till exempel Swedbank, skillnaden är att när du för över pengar så köper du samtidigt fysiskt guld och värdet av valutan på kontot påverkas av guldpriset. Så dina pengar blir "uppbackade" av guld. Man kan sedan ta ut sitt guld eller silver när man vill och få det hemskickat.


Men vilket problem tycker du det löser?
2016-07-12 19:56 # 78
Fredrik
Ason
Regel nr 1 när det gäller handel/köp av guld/silver

If You Don't Hold It, You Don't Own It!

Och nä det går inte att argumentera mot det.
2016-07-16 13:23 # 79
Fredrik
Guldjohan
Detta fick jag precis från min redovisningskonsult


Silverinköpet:

Det jag fått fram bekräftar det som säljaren säger - momsen är avdragsgill.

Bokföringsnämnden skriver i sin vägledning ”Årsredovisning i mindre aktiebolag” under rubriken ”Beräkning av en tillgångs anskaffningsvärde” punkt 9.8: ”Endast belopp som ges ut för företagets räkning ska ingå i anskaffningsvärdet. Belopp som ges ut för någon annans räkning, t.ex. mervärdesskatt, ska inte räknas in i anskaffningsvärdet.” Och på Skatteverket säger man inget om avdragsförbud när det gäller silver. (Bifogar två sidor om detta.) Så jag har bokfört fakturan med momsavdrag. (Tyvärr har min skattesupport semesterstängt så jag ska kontakta dem senare för dubbelkoll. Skulle det då, av någon anledning, visa sig ändå vara fel med momsavdrag så rättar vi momsrapporten.)




2016-07-17 23:19 # 80
Metalonmetal
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Guldjohan
Detta fick jag precis från min redovisningskonsult


Silverinköpet:

Det jag fått fram bekräftar det som säljaren säger - momsen är avdragsgill.

Bokföringsnämnden skriver i sin vägledning ”Årsredovisning i mindre aktiebolag” under rubriken ”Beräkning av en tillgångs anskaffningsvärde” punkt 9.8: ”Endast belopp som ges ut för företagets räkning ska ingå i anskaffningsvärdet. Belopp som ges ut för någon annans räkning, t.ex. mervärdesskatt, ska inte räknas in i anskaffningsvärdet.” Och på Skatteverket säger man inget om avdragsförbud när det gäller silver. (Bifogar två sidor om detta.) Så jag har bokfört fakturan med momsavdrag. (Tyvärr har min skattesupport semesterstängt så jag ska kontakta dem senare för dubbelkoll. Skulle det då, av någon anledning, visa sig ändå vara fel med momsavdrag så rättar vi momsrapporten.)






Perfekt, tack för info! Om det skulle visa sig vara fel, som han skriver, får du jättegärna återkomma i denna tråd.
2016-07-18 06:43 # 81
Skyking
Det man också bör ta med i kalkylen är skattekonsekvenserna vilket har betydelse. Man bör härvid ha klart för sig syftet med placeringen.

Säker som kan påverka är dubbelbeskattning på reavinsten man kan drabbas av. Som privatperson har man möjlighet att använda schablonregeln vid reavinstbeskattning (anskaffningsvärde på 20% av försäljningspriset).

Man bör också fundera på vad momsen får för effekter. Även om man drar av momsen så blir det ju att betala momsen på vinsten man gör. Här skall man bedöma ifall man får betalt för momsen när man säljer (maan får om man säljer till LS, men se då till att bevara bokföringsunderlaget). Jämför hur det blir om man handlar privat osv.

Det är sånt här som gör att man kanske inte kan ge en entydig rekommendation som är allmängiltig. Därför skulle jag nog rekommendera att man går igenom det hela med någon som kan detta (såvida det inte rör sig om spottstyver som inte motiverar att lägga ner resurser på research).


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt