Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Gold standard in Utah?
Gold standard in Utah?
2011-03-25 19:31 # 13
Liberty Silver / Gustav Andersson
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty Silver / Torgny Persson
Det blir intressant och viktigt att följa hur detta utvecklar sig i realiteten. Guvenören måste, vad jag förstår, först godkänna förslaget. Någon som vet vem som är guvenör i Utah och hur han står i frihetsfrågor generellt?


Så har jag med fattat det och det är ju i sådana lägen som sådant här alltid brukar fastna.

Huruvida guvernören är frihetligt inställd eller ej vet jag inte. Han heter iaf Gary Richard Herbert och tillträde för ett par år sedan. Han har varit nån slags missionär för "the Church of Jesus Christ" tydligen.
http://www.utah.gov/governor/about/index.html

Han sitter tydligen med i Economic Development & Commerce Committee.
http://www.nga.org/portal/site/nga/menuitem.bc322e700246bc1c28dcbeeb501010a0/?vgnextoid=18ad6eb58fda0010VgnVCM1000001a01010aRCRD

Förövrigt:

Quick Facts

Football Quarterback at Orem High School
Captain of baseball team. Played position of pitcher and 3rd base
Captain of basketball team. Played point guard
Began playing tennis at age 28. At age 36, was ranked #1 in Utah in the 35+ open division
Has served on 28 different boards, commissions, and organizations
Three sons, three daughters
Ten grandchildren
Son-in-law is Ben Cahoon, All-Star slotback for the Montreal Alouettes football team
Daughter-in-law is American Idol finalist from Utah, Carmen Rasmussen

Så jävla amerikanskt helylle! Vilken snubbe...

Spontant ringer mina varningsklockor att han kommer sätta stopp för det. Men man vet aldrig.
2011-03-25 19:56 # 14
Anonym
Citat:
Huruvida guvernören är frihetligt inställd eller ej vet jag inte.


Knappast, snarare är han mer för ökad mörkläggning:
http://www.fox13now.com/news/kstu-hb477-rally,0,2070312.story
2011-03-25 20:23 # 15
Liberty Silver / Gustav Andersson
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Citat:
Huruvida guvernören är frihetligt inställd eller ej vet jag inte.


Knappast, snarare är han mer för ökad mörkläggning:
http://www.fox13now.com/news/kstu-hb477-rally,0,2070312.story


Hmm, intressant länk. Känns som en klassisk politiker. "Have seved on 28 different boards"
Fingrarna i varenda syltburk. Ryggdunkeri. osv.
2011-03-26 17:33 # 16
billion
Om det som står här stämmer borde lagen träda i kraft utan problem:

http://www.utah.gov/governor/priorities/index.html
2011-03-29 15:12 # 17
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Guvenören har skrivit på!
http://constitutionaltender.blogspot.com/2011/03/utah-governor-signs-gold-silver-legal.html

Om jag förstår korrekt så går inte denna lag så långt som att instifta en egen valuta. Istället är det så att amerikanska legal tender mynt som Gold Eagles, Gold Buffalos och Silver Eagles kan användas som lagligt betalningsmedel efter sitt metallvärde utan att detta ger några skatteimplikationer snarare än till sitt nominella värde.
2011-03-29 16:23 # 18
Anonym
Mycket intressant nyhet! Men verkligt intressant skulle det ha varit om man istället för att tillåta olika betalningsmedel med dollar som monopoliserad värdeenhet hade tillåtit valfri värdeenhet även om pappersdollarn skulle fortsätta vara monopoliserat betalningsmedel. Undrar om de förstår vilken radikal skillnad det skulle göra?!
2011-03-29 16:36 # 19
billion
Ett härligt steg för frihet från kontroll! :)

Mycket ovanligt i denna värld...

Jag vet inte hur det är med er men jag kände att jag var tvungen att uttrycka min tacksamhet för detta steg. Det kanske finns någon mer som vill göra?

http://governor.utah.gov/goca/form_comment.html

Senast ändrad av billion; 2011-03-29 16:49
2011-05-23 09:56 # 20
Anonym
2011-05-23 10:51 # 21
Cornucopia
Lagligt betalningsmedel innebär att man inte kan neka att få skulder (inklusive skatt) återbetalda genom det lagliga betalningsmedlet.

Affärer kan alltså neka guld som betalning, då du inte är i skuld till affären innan du passerat kassan. En restaurang som tar betalt efteråt kan alltså inte neka dig guld, då du har en skuld till restaurangen. Men framför allt så kan man i Utah nu inte neka något att betala sin delstatsskatt i guld.

Men det är en överdrift att säga att man kan handla för guldmynt i vanliga affärer. Affären kan neka dig att betala, precis som de i Sverige både kan neka antingen kontanter eller kort, eller rent av bägge och kräva att du betalar med faktura. Fast när du väl fått fakturan så är du skuldsatt och då kan de inte neka att du betalar fakturan med svenska lagliga betalningsmedel, dvs kontanter...
2011-05-23 23:43 # 22
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Framförallt har kapitalvinstbeskattningen på ädelmetall plockats bort vilket innebär att metallen kan användas efter verkligt (vikt)värde som valuta utan skatteimplikationer. Det finns dock mer långtgående förslag med någon typ av backning/ädelmetallstandard/cirkulerande mynt men där är vi inte ännu.

Det första land/den första stat som återinför ädelmetall fullt ut som lagligt betalningsmedel samtidigt som man backar upp valutan och/eller präglar cirkulerande lagligt betalningsmedel efter vikt kommer få enorma konkurrensfördelar vilket kommer leda till att flera följer efter.

Dock har jag för mig att IMF/världsbanken f.n. förbjuder sina medlemsstater att använda ädelmetall som lagligt betalningsmedel. Kan någon bekräfta detta?
2011-05-24 09:19 # 23
billion
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty Silver / Torgny Persson
Dock har jag för mig att IMF/världsbanken f.n. förbjuder sina medlemsstater att använda ädelmetall som lagligt betalningsmedel. Kan någon bekräfta detta?


Det här är ett av skälen till att exempelvis Ron Paul vill att USA bryter sig loss från IMF.

"Dear Sirs:

I am writing regarding Article 4, Section 2b of the International Monetary Fund (IMF)'s Articles of Agreement. As you may be aware, this language prohibits countries who are members of the IMF from linking their currency to gold. Thus, the IMF is forbidding countries suffering from an erratic monetary policy from adopting the most effective means of stabilizing their currency. This policy could delay a country's recovery from an economic crisis and retard economic growth, thus furthering economic and political instability.

I would greatly appreciate an explanation from both the Treasury and the Federal Reserve of the reasons the United States has continued to acquiesce in this misguided policy. Please contact Mr. Norman Singleton, my legislative director, if you require any further information regarding this request. Thank you for your cooperation in this matter.

Ron Paul

U.S. House of Representatives
"

IMF - Section 2. General exchange arrangements

"(b) Under an international monetary system of the kind prevailing on January 1, 1976, exchange arrangements may include (i) the maintenance by a member of a value for its currency in terms of the special drawing right or another denominator, other than gold, selected by the member, or (ii) cooperative arrangements by which members maintain the value of their currencies in relation to the value of the currency or currencies of other members, or (iii) other exchange arrangements of a member's choice."

Kanske silver kan fungera...om vi pressar upp priset lite? :)
Senast ändrad av billion; 2011-05-24 09:26


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt