Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Läge att köpa guld nu?
Läge att köpa guld nu?
2015-09-08 22:09 # 13
Miraculix
Jag tycker med 50000kr är en hel del pengar men jag har absolut inte blivit bortskrämd.
Det är väl relativt helt enkelt.

Däremot är jag rädd för att förlora pengar jag har sparat. Har dem bara på konto nu. Visserligen lite av dem i Norge. Känns ändå farligt.

För övrigt funderar jag fortfarande på hur jag ska göra. Har inte bestämt mig ännu så jag följer tråden vidare med stort intresse.

Kanske man endå skulle nöjda sig med att köpa för 10k varje månad ett tag framöver iaf.... kanske ett mynt per gång tex.

På tal om summa förresten. Varför måste man ange personnummer när man köper för mer än 10000kr?
Senast ändrad av Miraculix; 2015-09-08 22:12
2015-09-08 23:38 # 14
Sandow
Det finns inget lagligt krav på sådant. Enligt penningtvättlagen 2009:62



Situationer som kräver kundkännedom
2 § En verksamhetsutövare ska vidta grundläggande åtgärder för att uppnå
kundkännedom enligt 3 §
1. vid etableringen av en affärsförbindelse,
2. vid enstaka transaktioner som uppgår till ett belopp motsvarande
15 000 euro eller mer,
3. vid transaktioner som understiger ett belopp motsvarande 15 000 euro
men kan antas ha samband med en eller flera andra transaktioner och som
tillsammans uppgår till minst detta belopp, och
4. vid osäkerhet om tillförlitligheten eller tillräckligheten av tidigare mottagna
uppgifter om kundens identitet.
Om det finns misstankar om penningtvätt eller finansiering av [t-ordet],
ska åtgärder som anges i första stycket vidtas, oavsett eventuella undantag,
befrielser eller tröskelbelopp."


15000 euro alltså! 10000 kronor verkar vara någon slags praxis i branschen däremot.
Senast ändrad av Sandow; 2015-09-08 23:39
2015-09-09 08:37 # 15
RB
Jag har köpt för väldigt olika summor.

Vissa gånger har jag köpt för 50-70kkr, andra gånger har jag köpt ett mynt, eller en 20gr tacka.
Ett par rullar silver utan moms är heller aldrig fel.

Jag är inte rädd för att köpa för större summor, typ 50kkr, oftast uppdelat på ett par olika försäljare.
Men det är också trevligt att köpa på sig lite smått också, vilket det oftast blir nuförtiden när mina sparkonton är tömda och konverterade till ädelmetaller, så nu köper jag lite när jag har råd.
2015-09-09 15:45 # 16
Börjesson
Citat:
Ursprungligen postat av Börjesson
Ingen idé att vänta på bättre priser i alla fall. Inte så länge LS fortsätter som de gjort senaste tiden, att frysa priserna på guldmynt. (Tackor har jag inte samma koll på, så jag vet inte om de gör samma sak där.) När SEK-priset går ner höjs istället premien automatiskt så att priset ligger konstant. En Krugerrand har kostat 10 017 kr och en Österrikare 9 998 kr i flera dagar nu. (Fast på plussidan verkar priset ligga fast även när SEK-priset går upp, så emellanåt blir premien riktigt låg!)

Varför gör ni så här, LS?


Och samtidigt som världsmarknadspriset fortsätter att ticka nedåt ligger LS priser fortsatt frysta. Vad håller ni på med, försöker ni medvetet driva folk i armarna på Tavex? Nu skiljer det mer än en hundralapp på ett oz-mynt och en femhundring på en 100g-tacka.
2015-09-09 16:33 # 17
Obetalbar
Ni måste ju kunna bedöma relativa begrepp utifrån sammanhanget där de förekommer.
50k är inte alls mycket när det handlar om att köpa ädelmetall för att skydda sitt kapital.
Om det i sig är väldigt mycket pengar är en annan fråga.

50k är vansinnigt mycket när det gäller att investera i ett pyramidspel, nigeriabrev eller låta de ligga kvar som Fiat likvid i SEK eller ännu värre som fordring på en insolvent (kontoinnehav) bank o du måste vänta på att din insättningsgaranti verkar (20 dagar?) medan världen brinner av hyperinflation byte till nån IMF valuta.. eller något annats spännande som eliten kokar ihop.

Så jag skrämmer bort folk? Jag får tydligen upprepa att man ska sprida sina risker och inte lägga 50k om det är allt man har. Gör man inte det då är 50k väldigt mycket att köpa guld för. Men det har jag redan antytt i mitt inlägg.

Och så skrev jag att om det är något du behöver.. köp! Med det menar jag att innan man köper guld ska man använda upp pengarna till att uppfylla sina långsiktiga behov.. Hur svårt kan det vara.

Uppenbarligen så har personen som frågar 50k och är sugen på att lägga 50k..Varför då skrämma bort personen med att säga att det är vääääääligt mycket pengar. Det är ju ni som skrämmer bort folk i så fall.


50k är mycket för många människor. Många köper tillochmed en kaffebryggare på avbetalning och är samtidigt bolånetorskar o gör inget annat än att betalar räntor på alldeles för stora lån som de aldrig kommer kunna betala. De flesta är i ekorrhjulet o knappt något blir kvar av lönen varje månad.. När personen skriver att han har 50 k tycker jag verkligen inte att han ska vara rädd.
Verkar nästan som en del verkar tveksamma till om det är vettigt att köpa guld för 50k. Märkligt!

Jag vidhåller Om du har spridit risker..Har bränt så mycket pengar som möjligt på långsiktiga investeringar som du har nytta av i framtiden och att 50k inte är allt du har...... ja då är 50 k absolut inte på något sätt mycket att köpa guld för.

Jag nämnde inget om lån de utgick jag från att personen har koll på. Har man inte amorterat ned ordentligt så är guldköp inte alls lika självklart. Kan troligen vara bra att ha åtminstone lite lån. Det kan man eventuellt tjäna på. Absolut inte rörliga räntor förstås. Kostar att lösa lån.. Det ska man också tänka på..
2015-09-09 22:31 # 18
Miraculix
Nu har faktiskt LS sänkt priset lite.
Ca -5kr/g, 100g tacka.
Senast ändrad av Miraculix; 2015-09-09 22:44
2015-09-10 15:57 # 19
Ja, köpläge Guld
Guld har i princip inte varit så här lågt sedan förra börskraschen 2008. Enligt min egen bedömning kraschar börsen igen i mitten/slutet av september och slungar världen in i en ny ekonomisk kris.

http://aletheia.se/2015/09/09/sekular-borshaj-validerar-bibliska-shemitah-och-kommande-borskrasch/
2015-09-10 16:27 # 20
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Ja, köpläge Guld
Guld har i princip inte varit så här lågt sedan förra börskraschen 2008. Enligt min egen bedömning kraschar börsen igen i mitten/slutet av september och slungar världen in i en ny ekonomisk kris.

http://aletheia.se/2015/09/09/sekular-borshaj-validerar-bibliska-shemitah-och-kommande-borskrasch/


Då skulle jag vilja påstå att du har ganska kort minne. Tittar du längre bak så ser du att guldpriset inte alls är osedvanligt lågt.

Tillägg: varför envisas folk med att lägga in länkar man inte kan klicka på?
Senast ändrad av Skyking; 2015-09-10 16:30
2015-09-10 18:11 # 21
Börjesson
Citat:
Ursprungligen postat av Ja, köpläge Guld
Guld har i princip inte varit så här lågt sedan förra börskraschen 2008.

Det är väl ganska ointressant för oss svenskar hur prisutvecklingen har varit i dollar. I svenska kronor har priset ofta varit betydligt lägre än nu. Så sent som i november i fjol låg det på 275 kr/gram. Och vid årsskiftet 2013/2014 låg det kring 250 kr/gram.

Tack till LS för övrigt för att prissättningen av guld tycks funka igen och inte längre är "fastfrusen"!
2015-09-10 20:47 # 22
In4mayshun
Citat:
Ursprungligen postat av Skyking
varför envisas folk med att lägga in länkar man inte kan klicka på?


De vet inte hur man lägger in klickbara länkar? För den som inte är född med en nätverkskabel ut ur örat är det inte så lätt med internet alla gånger. Du vet förhoppningsvis att man enkelt kan markera en länk, kopiera den och klistra in den i webbläsarens addressfält. Tar ett par sekunder och är utan vidare ett i-landsproblem jag kan leva med.
Senast ändrad av In4mayshun; 2015-09-10 20:47
2015-09-10 21:34 # 23
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av In4mayshun
Citat:
Ursprungligen postat av Skyking
varför envisas folk med att lägga in länkar man inte kan klicka på?


De vet inte hur man lägger in klickbara länkar? För den som inte är född med en nätverkskabel ut ur örat är det inte så lätt med internet alla gånger. Du vet förhoppningsvis att man enkelt kan markera en länk, kopiera den och klistra in den i webbläsarens addressfält. Tar ett par sekunder och är utan vidare ett i-landsproblem jag kan leva med.


Jag märker att du inte har testat att klippa-och-klistra på en iphone (dina par sekunder blir då lätt minuter innan man fått markera rätt stycke text och hinna klippa ur det innan telefonen får för sig att släppa markeringen). Men man kanske inte alltid skall beskylla användarna - programmen borde kunnat vara smartare än så och kunna inse att det rör sig om en länk ock göra den klickbar per automatik.
Senast ändrad av Skyking; 2015-09-10 21:36
2015-09-10 21:58 # 24
Solidus
Citat:
Ursprungligen postat av Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av In4mayshun
Citat:
Ursprungligen postat av Skyking
varför envisas folk med att lägga in länkar man inte kan klicka på?


De vet inte hur man lägger in klickbara länkar? För den som inte är född med en nätverkskabel ut ur örat är det inte så lätt med internet alla gånger. Du vet förhoppningsvis att man enkelt kan markera en länk, kopiera den och klistra in den i webbläsarens addressfält. Tar ett par sekunder och är utan vidare ett i-landsproblem jag kan leva med.


Jag märker att du inte har testat att klippa-och-klistra på en iphone (dina par sekunder blir då lätt minuter innan man fått markera rätt stycke text och hinna klippa ur det innan telefonen får för sig att släppa markeringen). Men man kanske inte alltid skall beskylla användarna - programmen borde kunnat vara smartare än så och kunna inse att det rör sig om en länk ock göra den klickbar per automatik.


P
Och ni vet inte hur man öppnar icke klickbara länkar?? Man markerar länken, högerklickar och väljer ÖPPNA LÄNKEN ( open link) så slipper ni tjafsa om detta....Det finns tre varianter till om man vill lyxa till det..
Senast ändrad av Solidus; 2015-09-10 22:01


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt