Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Vad göra med silver vid finansiell krasch eller strax efter ?
Vad göra med silver vid finansiell krasch eller strax efter ?
2015-08-21 16:52 # 13
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Micke77
Saken är ju den att jag inte vill lämna det jag har byggt upp. Tillgång till driksvatten, möjlighet till fiske, grannar att samarbeta med, jordkällare, jordbruksmark och skog. Samt inte så nära någon stor stad där möjligheterna inte är lika stora per individ.


Amortera av skiten då. Vare sig du hyr av banken eller hyresvärden måste du ju fram med pengar varje månad. Oroar man sig för att ekonomiska systemet kommer kuka ur fullständigt så är ägandet av fastigheten med det du nämner det enda som kommer rädda dig.
2015-08-21 16:56 # 14
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Lotus
Citat:
Ursprungligen postat av Micke77
Saken är ju den att jag inte vill lämna det jag har byggt upp. Tillgång till driksvatten, möjlighet till fiske, grannar att samarbeta med, jordkällare, jordbruksmark och skog. Samt inte så nära någon stor stad där möjligheterna inte är lika stora per individ.


Du behöver inte vara orolig, det är betydligt bättre att sitta på huslån än att vara hyresgäst, vid en riktig krasch. Inte de låtsaskrascher som varit tidigare alltså. Det enda lösningen vid krisen är ett nytt ekonomisk system och att allt stryks, en financial reset alltså. Att sitta på ett hus då är det bästa man kan göra, det sämsta lär ju vara att hyra. Var glad du inte gör det, och speciellt när du har landet och allt de erbjuder som fiske, eget dricksvatten osv.
Och nej bankerna kommer inte att kunna ta huset.


Det sista skulle kanske betyda att vi även överger lagen i processen och då bör man kanske också ha bunkrat upp med lite vapen också. Sålänge du kan betala räntor och amorteringar dock så sitter du säkert mot sånt.
2015-08-21 17:03 # 15
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Fenderbenderbengt
Citat:
Ursprungligen postat av Micke77
Saken är ju den att jag inte vill lämna det jag har byggt upp. Tillgång till driksvatten, möjlighet till fiske, grannar att samarbeta med, jordkällare, jordbruksmark och skog. Samt inte så nära någon stor stad där möjligheterna inte är lika stora per individ.


Vid en krasch kan du förhoppningsvis köpa dig loss med en väldigt liten del av ditt silver eller guld. Om du är riktigt modig och tror på silver och guld som investering helhjärtat kan du belåna huset för att köpa mer och använda just det silvret/guldet för att köpa dig loss och förhoppningsvis ha en del över från det inköpet för att köpa andra tillgångar med.


Det skall du nog inte förlita dig på. Det scenario som ofta målas upp innebär att fastighet är nummer ett när det gäller egendom - folk kommer helt enkelt vara uppdelad i de som har och de som inte har och de som har skall inte förväntas vara så angelägna av att sälja (för de har redan). Eventuellt guld kan du kanske ha nytta av i senare skede.
2015-08-23 08:13 # 16
Solidus
"Vad göra med silver vid finansiell krasch eller strax efter ?"
Göm det väl och berätta för fan inte för någon. Så småningom när dammet har lagt sig har du kanske nytta av ditt silver (om det råkar uppskattas och efterfrågas även av det nya finansordningen, om det nu blir någon ordning).
2015-08-24 11:00 # 17
Micke77
Jo det är ju klart man amorterar. Men jag räknar med en skakig resa långt innan jag tillfredställt banken. Det finns ju så manga alternativa senarior, vi får väl vänta och se. En modig regering / styrande av landet skulle låta bankerna gå omkul, som på Island. Sedan överta huslån I statlig regi. Ingen stat har något att vinna på att låta stora mängder människor bli hemlösa. Men så modiga politiker lär vi väl inte se.
2015-09-25 19:16 # 18
shadowtwister
Citat:
Ursprungligen postat av Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Fenderbenderbengt
Citat:
Ursprungligen postat av Micke77
Saken är ju den att jag inte vill lämna det jag har byggt upp. Tillgång till driksvatten, möjlighet till fiske, grannar att samarbeta med, jordkällare, jordbruksmark och skog. Samt inte så nära någon stor stad där möjligheterna inte är lika stora per individ.


Vid en krasch kan du förhoppningsvis köpa dig loss med en väldigt liten del av ditt silver eller guld. Om du är riktigt modig och tror på silver och guld som investering helhjärtat kan du belåna huset för att köpa mer och använda just det silvret/guldet för att köpa dig loss och förhoppningsvis ha en del över från det inköpet för att köpa andra tillgångar med.


Det skall du nog inte förlita dig på. Det scenario som ofta målas upp innebär att fastighet är nummer ett när det gäller egendom - folk kommer helt enkelt vara uppdelad i de som har och de som inte har och de som har skall inte förväntas vara så angelägna av att sälja (för de har redan). Eventuellt guld kan du kanske ha nytta av i senare skede.


Grymt kul med så bra diskussion. Tack allihopa. Jag funderar just nu på det där med att ta lån.

Å ena sidan tar man ju ett lån och blir beroende av systemet. Å andra sidan, om man väljer fast ränta så kan man ju vänta ut hyperinflationen som högst troligt kommer längre fram. Med fast ränta och sedlar som det står 1 kvadriljon på så bör det ju bli en enkel sak kanske ?

Bästa hade så klart varit att inte behöva låna alls men det är en ganska stor utmaning att kunna ordna tror jag.

Tänker mycket likt som du Micke77 med hur man kan ordna ett självständigt boende.
En tanke skulle kanske kunna vara att man slår sig samman med likasinnade och hjälper varandra att bygga hem och hus i en egen "community" där vi hjälper varandra när det behövs.

Då behöver man ju inte fiat "pengar" och alla lär sig och får erfarenhet om hur man gör steg för steg.

Personligen vill jag, om det går, kunna hålla kvar min metall och som du säger Skyking kunna använda det för investeringar i saker som främjar oss alla.

Kanske en bank som på riktigt hjälper ?
Konceptet med banker i sig är ju inte av ondo. Det är ju hur de används och till vilket syfte som styr. Lite som med teknik, det är hur man använder det som är avgörande.

En silverbank för investeringar utan räntor till saker som gör livet bättre för oss kanske är en idé ?

Guld är ju enkelt på det sättet att man behöver inte släpa runt på mycket och ändå ha mycket värde. En kombination av guld och silver är kanske bra.
Senast ändrad av shadowtwister; 2015-09-25 19:28
2015-09-25 19:34 # 19
shadowtwister
Citat:
Ursprungligen postat av Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Micke77
Saken är ju den att jag inte vill lämna det jag har byggt upp. Tillgång till driksvatten, möjlighet till fiske, grannar att samarbeta med, jordkällare, jordbruksmark och skog. Samt inte så nära någon stor stad där möjligheterna inte är lika stora per individ.


Amortera av skiten då. Vare sig du hyr av banken eller hyresvärden måste du ju fram med pengar varje månad. Oroar man sig för att ekonomiska systemet kommer kuka ur fullständigt så är ägandet av fastigheten med det du nämner det enda som kommer rädda dig.


Amortera kan ju fungera om man kör med fast ränta och det blir hyperinflation (som jag personligen ser som högst troligt).

Konceptet med ägande i allmänhet kan bli ett problem känner jag dock.
Man vet ju inte riktigt hur situationen kommer att se ut. Det kan ju bli så illa att folk inte bryr sig om att man äger något utan att "starkast vinner".
Senast ändrad av shadowtwister; 2015-09-25 19:35
2015-09-26 00:53 # 20
Jarneris
En community av folk som går samman med en gemensam pot är ingen dum idé - har implementerat det själv. Vid en nedgång i förtroende för aktiemarknaden, obligationsmarknaden eller fastighetsmarknaden så har denna community en gemensam pot av ädelmetaller (som alls inte behöver vara övervägande) som går att omsätta i större köp som inte hade varit möjligt på individuell basis, t ex köp av ett större hyreshus eller en bit mark.

Att ta lån i väntan på en hyperinflation tror jag är vanskligt. Först kommer vi att erfara att centralbankernas inflationsmål når vägs ände, alltså deflation, sedan en kris när kommersiella banker inte har något val än att höja räntan och då är det inte så kul att ha lån. Fast om man har fast lånesats, så kanske? Först därefter kommer vi kanske se en desperat åtgärd från staterna att trycka pengar och börja helikopterbomba. Överlever man så länge?
Senast ändrad av Jarneris; 2015-09-26 00:54
2015-09-26 03:07 # 21
shadowtwister
Citat:
Ursprungligen postat av Jarneris
En community av folk som går samman med en gemensam pot är ingen dum idé - har implementerat det själv. Vid en nedgång i förtroende för aktiemarknaden, obligationsmarknaden eller fastighetsmarknaden så har denna community en gemensam pot av ädelmetaller (som alls inte behöver vara övervägande) som går att omsätta i större köp som inte hade varit möjligt på individuell basis, t ex köp av ett större hyreshus eller en bit mark.

Att ta lån i väntan på en hyperinflation tror jag är vanskligt. Först kommer vi att erfara att centralbankernas inflationsmål når vägs ände, alltså deflation, sedan en kris när kommersiella banker inte har något val än att höja räntan och då är det inte så kul att ha lån. Fast om man har fast lånesats, så kanske? Först därefter kommer vi kanske se en desperat åtgärd från staterna att trycka pengar och börja helikopterbomba. Överlever man så länge?


Ja, det med om det blir hyperinflation eller deflation är väl en av de sakerna som är svåra att veta.

Det kan ju gå vilken väg, men som du skriver, det spelar ju ingen roll om man tar det i egna händer.

Visste inte att det finns communities redan som hjälper varandra.
Grymt kul att höra att du tagit ett initiativ med att skapa ett sådant Jarneris !

Det är väl så enkelt egentligen med allt.
Vill man se förändring så får man ta egna initiativ som inspirerar andra att göra samma sak.

Man överlever hur länge som helst. Du är ju beviset på det. :)
Tagit det i egna händer. Riktigt coolt i min värld !

Har du några tips om hur jag kan börja eller om jag är välkommen att bli en del i
den community som du startat och ge det jag kan för att hjälpa med det jag lyckats bli bra på ?

Säger det en gång till. Grymt kul att höra om ditt initiativ Jarneris !
Senast ändrad av shadowtwister; 2015-09-26 03:08
2015-09-27 22:53 # 22
Jarneris
Ja, alltså det är inte så märkvärdigt. En community behöver inte vara mer än en samling människor som litar på varandra och har en gemensam idé, t ex att ädelmetaller är en bra kapitalförsäkring vid osäkra tider, och kan utgöra basen för en större investering när det uppstår köpläge i en annan tillgångsklass. Om man vill tänka större, så kan det också utgöra en grund för försäkring eller varför inte lån, dvs att man i en community av tillräcklig storlek utgör varandras försäkringssystem och bankverksamhet, där utgångspunkten är guld eller silver. Varje medlem puttar in en viss mängd ädelmetall som kan lånas ut till andra medlemmar, eller användas för att täcka kostnader. Återbetalningsskyldigheten är alltid knuten till ädelmetall, inte fiat-valuta. För att det ska funka krävs en ekonomisk förening av något slag.
2015-09-28 16:26 # 23
Truthseeker
Bra där Jarneris! :-)
Det är just så vi måste göra. Bli kvitt parasitbankirerna som förslavar oss o suger ut hela samhällen o sätter länder i skuld. De samlar mer o mer makt o pengar till sig själva för sin egn skull.
@Shadowtwister: Låna inte pengar från en bank vad du än gör!!! Då blir du blåst! Du verkar ännu fri o har andra alternativ att tillgå. ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=9VaGf-YwYd4
Se denna film om hur bankirerna faktiskt plundrar och förslavar oss mäniskor! (Finns många upplysande filmer)
Anar att Bankföreträdartrollet Skyking självklart opponerar sig mot filmen. Men jag tycker att han borde respektera trådskaparen och forumet genom att hålla sig till ämnet i tråden!
2015-10-05 09:53 # 24
TeJay
@in4mayshun. Intressant tråd och svar. Funderar själv mycket på saken. Men om man ser saken i lite mindre omfång, låt oss säga att Sveriges ekonomi kraschar före världen, vilket jag tror är högst sannolikt. Vad händer då med Svenska valutan ? Kan det då inte vara en fördel att sitta med Euro, Dollar, Guld eller silver ? Annat ? Kostnaderna vi drar på oss med pågående migrering, kommer såklart att påverka Sveriges ekonomi kraftig. Många skriver ju att de vi hittills sett, bara är "toppen på isbergerget" Vad nu det innebär kan man ju bara gissa sig till. En sak är ju klar, att det kommer att bli väldigt tufft för de som har arbete och betalar skatt idag. Att helt plötsligt försörja "ett par miljoner till", med bidrag, sjukvård etc etc. Statskassan är som bekant inte utan botten. Eller Sverige har råd med detta ? No worries ? Vad anser ni ?


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt