Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Guldpriset vid börskrasch
Guldpriset vid börskrasch
2015-06-28 17:41 # 13
Sandow
Citat:
Ursprungligen postat av KHM
Citat:
Ursprungligen postat av Sandow
Citat:
Ursprungligen postat av Sandow
Citat:
Ursprungligen postat av KHM
Sandow!
Jag gick in på FOFOA:s blog http://fofoa.blogspot.se/ och läste:
"Yes we will see $50.00 silver in our time,,,,,, $50.00 for a hundred ounce bar,,,,, that is!
Even if these actual dollar numbers prove incorrect,,,,,, relative inflation adjusted prices
will show the exact same ratios to gold.
-FOA 2001"

FOA förutspådde alltså att silvret skulle kosta $0,5 / oz. Detta var 2001. 10 år senare kostade silvret $48/oz dvs 100 gånger mer än förutspått. När jag läst detta trams ville jag inte läsa mer i bloggen fastän det säkert finns många tänkvärda saker där. Har man fel på en faktor 100 så är det ett systemfel, dvs man vet inte vad man talar om.

Med vänlig hälsning
K-H


Tja, synd att du inte fattar poängen. Jag förstår dig - det är inget man slöläser. Man måste tänka till lite också. Vilket du uppenbarligen inte gjort. Du måste begripa att alla "profetior" om pris bara är förslag - nominella summor i fiatvalutor! 5 dollar, 0,5 dollar eller 5 miljoner dollar kan göra detsamma.
Another och co. har inte "rätt" i varje detalj men de för ett intressant övergripande resonemang.


Jag gjorde ett tillägg ovan:
För mig är det totalt ointressant att guld är minsta gemensamma nämnaren mellan superrika och gemene man, kan lika gärna vara mark eller aktier. Jag är ju ute efter att satsa på den (de) ädelmetaller som har bäst utvecklingspotential inom den närmaste 10-årsperioden.

Med vänlig hälsning
K-H


Ok, du köper ädelmetaller för att spekulera i prisuppgång. Då är silver spännande. Mkt volatil marknad, små volymer och kraftiga upp o nergångar.

Men lycka till med att försöka bli rik på silverspekulation. Så länge du inte är insider så blir du blåst.

Jag sparar i ädelmetaller som en privat pensionsförsäkring och struntar i dagspriserna.
2015-06-28 17:58 # 14
KHM
Citat:
Ursprungligen postat av Sandow
Citat:
Ursprungligen postat av KHM
Citat:
Ursprungligen postat av Sandow
Citat:
Ursprungligen postat av Sandow
Citat:
Ursprungligen postat av KHM
Sandow!
Jag gick in på FOFOA:s blog http://fofoa.blogspot.se/ och läste:
"Yes we will see $50.00 silver in our time,,,,,, $50.00 for a hundred ounce bar,,,,, that is!
Even if these actual dollar numbers prove incorrect,,,,,, relative inflation adjusted prices
will show the exact same ratios to gold.
-FOA 2001"

FOA förutspådde alltså att silvret skulle kosta $0,5 / oz. Detta var 2001. 10 år senare kostade silvret $48/oz dvs 100 gånger mer än förutspått. När jag läst detta trams ville jag inte läsa mer i bloggen fastän det säkert finns många tänkvärda saker där. Har man fel på en faktor 100 så är det ett systemfel, dvs man vet inte vad man talar om.

Med vänlig hälsning
K-H


Tja, synd att du inte fattar poängen. Jag förstår dig - det är inget man slöläser. Man måste tänka till lite också. Vilket du uppenbarligen inte gjort. Du måste begripa att alla "profetior" om pris bara är förslag - nominella summor i fiatvalutor! 5 dollar, 0,5 dollar eller 5 miljoner dollar kan göra detsamma.
Another och co. har inte "rätt" i varje detalj men de för ett intressant övergripande resonemang.


Jag gjorde ett tillägg ovan:
För mig är det totalt ointressant att guld är minsta gemensamma nämnaren mellan superrika och gemene man, kan lika gärna vara mark eller aktier. Jag är ju ute efter att satsa på den (de) ädelmetaller som har bäst utvecklingspotential inom den närmaste 10-årsperioden.

Med vänlig hälsning
K-H


Ok, du köper ädelmetaller för att spekulera i prisuppgång. Då är silver spännande. Mkt volatil marknad, små volymer och kraftiga upp o nergångar.

Men lycka till med att försöka bli rik på silverspekulation. Så länge du inte är insider så blir du blåst.

Jag sparar i ädelmetaller som en privat pensionsförsäkring och struntar i dagspriserna.


Nu skrev jag på 10-års sikt, då är jag pensionär, så vi sparar båda till pensionen!
Vad gäller volatiliteten så känner jag till den mycket väl. Under 2010-2011 var jag positionerad i Bull SilverX4 i stort sett hela tiden från $17 till $48/oz. Sedan kom belåningsändringen på Comexterminen och priset dök. Jag hade ingen bra exitstrategi så vinsten försvann. Begriper mig fortfarande inte på det kortsiktiga silverpriset med de konstiga körningarna som görs, trots att jag lagt säkert 100 timmar för att se om det finns ett mönster.

Med vänlig hälsning
K-H
2015-06-28 18:24 # 15
KHM
OK. Vi får börja om från början.
Citat:
Ursprungligen postat av Sandow
Citat:
Ursprungligen postat av KHM
Sommaren 2008 var jag mentalt förberedd på att det snart kunde komma en börskrasch och hade investerat mycket i goldminingbolag då jag inbillade mig att dessa bra skulle stå emot en krasch. Men ack vad jag bedrog mig. Då börskraschen kom på hösten så hängde miningbolagen med och dessutom sjönk guldpriset som gjorde att miningbolagen sjönk än mer. :(

Nästa börskrasch kanske kombineras med en valutakrasch och då är det inte självklart vad som kommer att hända med miningbolagen. (Stort innehav i mina ppm fonder). Om det blir en valutakrasch så borde ju guldpriset stiga men samtidigt så följer ju miningbolagen med börsindex neråt. Vilken parameter vinner? Kanske fysiskt guld klarar sig bättre?
Läste en siffra att det finns 6-7 gånger mer guld ovan jord än fysiskt silver (tackor, mynt). Silver verkar ju ligga under radarn för de flesta och körningarna i silverpriset är kraftigare än körningarna i guldpriset. Kanske fysiskt silver är det som kommer att klara sig bäst?

Med vänlig hälsning
K-H


Omöjligt att svara på. Jag skulle råda dig att läsa FOFOA:s blogg från början till slut, och sedan dra egna slutsatser. Spoiler: det är guld och inget annat som du bör köpa.

FOFOA som förutspådde $0.5/Oz silver ger jag inte 5 öre för vad gäller ursprungsfrågan. Så om vi bortser från honom, vilka andra aspekter kommer in för ädelmetallpriset vad gäller en tänkt börskrasch med mindre valutakollaps i släptåg?

undrar
K-H
Senast ändrad av KHM; 2015-06-28 18:28
2015-06-28 23:19 # 16
Sixten
Citat:
Ursprungligen postat av KHM
Sandow!
Jag gick in på FOFOA:s blog http://fofoa.blogspot.se/ och läste:
"Yes we will see $50.00 silver in our time,,,,,, $50.00 for a hundred ounce bar,,,,, that is!
Even if these actual dollar numbers prove incorrect,,,,,, relative inflation adjusted prices
will show the exact same ratios to gold.
-FOA 2001"

FOA förutspådde alltså att silvret skulle kosta $0,5 / oz. Detta var 2001. 10 år senare kostade silvret $48/oz dvs 100 gånger mer än förutspått. När jag läst detta trams ville jag inte läsa mer i bloggen fastän det säkert finns många tänkvärda saker där. Har man fel på en faktor 100 så är det ett systemfel, dvs man vet inte vad man talar om.

För mig är det totalt ointressant att guld är minsta gemensamma nämnaren mellan superrika och gemene man, kan lika gärna vara mark eller aktier. Jag är ju ute efter att satsa på den (de) ädelmetaller som har bäst utvecklingspotential inom den närmaste 10-årsperioden.

Med vänlig hälsning
K-H


Det är en hel del annat som är intressant med FOFOA och Freegold. Jag har själv fått ett par insikter som underlättat i att rita min egen världskarta. (Jag tänker själv och är ingen följare) Rekommenderar därför att trots tvivel ta del av de insikter FOFOA har att erbjuda. De är intressanta! Jag vet att det kan vara svårt när man läser något man anser vara helt åt skogen, men allt måste inte vara fel p.g.a. en detalj.
2015-06-28 23:21 # 17
Sixten
Hittade en aktuell artikel där just Freegold påstås motbevisas. Kommentarsfälten är extra intressanta.

http://srsroccoreport.com/freegold-rebuttal-a-case-for-much-higher-silver-prices/freegold-rebuttal-a-case-for-much-higher-silver-prices/
2015-06-29 00:56 # 18
KHM
Citat:
Ursprungligen postat av Sixten
Hittade en aktuell artikel där just Freegold påstås motbevisas. Kommentarsfälten är extra intressanta.

http://srsroccoreport.com/freegold-rebuttal-a-case-for-much-higher-silver-prices/freegold-rebuttal-a-case-for-much-higher-silver-prices/


Tack för länk. Mycket intressant. Det som dock inga kommentatorer (vad jag kunde läsa) kom in på var att om guld skulle bli basen för en ny valuta så skulle det finnas stor risk för guldkonfiskation liknande den 1933. http://news.goldseek.com/GoldForecaster/1330480800.php
Om det skulle bli guldkonfiskation så får man ju ingen glädje av värdestegringen. Däremot har ingen hört talas om silverkonfiskation i USA, så med silver kanske man får glädje av värdeökningen!
Just my 2 cents.
K-H
2015-06-29 01:29 # 19
KHM
Tittade lite på FOFOAs video om Freegold. Det verkade ju lite som en sekt.
http://fofoa.blogspot.se/2013/05/what-is-freegold.html

Visst jag tror också att det kan bli svårt att undertrycka guld och silverpriset med terminshandeln och att man förr eller senare kommer att ta delivery på Comex i fysiska metaller. Då kommer priset att raka i höjden.

Med vänlig hälsning
K-H


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt