Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Om Libertysilver.se < valutakrasch?
valutakrasch?
2015-05-22 00:16 # 37
billion
Citat:
Ursprungligen postat av bergfalken
Alla är arg överallt.......som många utlandssvenskar säger när de kommer hem på besök "varför är alla så arga och otrevlig här?"


Kan bara hålla med om det här. Blir ofta snabbt tråkig stämning i ankdammen. Man tål inte avvikande uppfattningar eller att man är olika(på riktigt) och tar till förtal, förlöjliganden mm. I många andra länder kan man ha olika uppfattning och det uppfattas som intressant och uppfriskande, något man vill lära mer av.

Vi är lite av halvgudar här i ankdammen. Kan inte göra fel och vet allt. Egentligen borde ju alla med lite hjärnaktivitet förstå att det är en omöjlighet och kanske bli en smula mer ödmjuka för verkligheten. Speciellt med tanke på att konsensus alltid förändras. Tvärtemot vad en de flesta tycks tro i detta...numera gråa och trista land.
2015-05-22 07:17 # 38
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Awake Nina
Citat:
Ursprungligen postat av Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Awake Nina
Citat:
Ursprungligen postat av Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Awake Nina
Citat:
Ursprungligen postat av Skyking
[quote="Awake Nina"]Bra att lufta lite här på sidan, flera infallsvinklar att se det från dyker upp. Nyttigt för en icke nämvärt kunnig som mig. Funderingar på att sälja huset trots låga lån men det finns andra risker som sagt som arbetslöshet, dyra elpriser

Sälja huset? Var skall du då bo? I en kartong eller?

Det är snarare skulderna du borde göra dig av med ifall du är orolig för att det skall hända något hemskt på räntemarknaden. Om ditt hus rör sig om en fastighet (ej bostadsrätt) så är det en bostad du äger och du behöver inte oroa dig för att stå hemlös iaf. Har du dessutom tomt kan du ju odla endel så du behöver heller inte vara så orolig för livsmedelspriserna lika mycket.

En tillgång som är ommedelbart och obetingat så nyttig för ägaren som en fastighet innebär att det om något utgör en ekonomisk trygghet (dessvärre förstör många den a trygghet genom att bundla den med en skuldbörda som raserar tryggheten).


Vart jag ska bo har jag aldrig bett om råd om???? Du vet väll ingenting om mina planer eller om jag har fler hus, eller hur mina planer ser ut, eller hur???? Verkar som du går in i sakekr du inte har med att göra, hm märkligt.


Men varför luftar du dina eventuella ekonomiska planer om du inte vill ha feedback? Och om vi inte har med dem att göra så varför alls skriva om dem?


Återigen så tar du lösryckta delar ur sitt sammanhang, verkar som du letar saker att få tracka på eller? Se återigen på min fråga som faktum handlade om att sälja eller inte.....INTE vart jag skulle bo eller ta vägen, vilket är en privat angelägenhet och inget som en uppfostrad msk lägger sig i, eller? Missförstå msk rätt tack! Vore bra om du Skyking fokuserade på att få självaste dialogen att fungera istället för att gå in för att förstöra den.


Jag tar inte ur sitt sammanhang. Jag kan bara konstatera att du verkar lufta frågeställningen ifall du skall sälja eller inte, men i nästa stund så spyr du galla och låter meddela att vi inte skall lägga os i det och att vi inte har med att göra osv.

Vill du inte ha svar på frågor så kanske det vore en bättre ide att avstå från att ställa dem.

Tillägg: dessutom verkar det på dig som att det jag inte skall lägga mig i är relevanta omständligheter för svaret på din fråga. Vill du ha en seriös duskussion så får du ta och bete dig.


Säg INTE VI när det endast är DU som tycker en massa om allt och allas inlägg. Alla andra är diskutabla msk här utom DU SKYKING. Sen medger DU att frågeställningen var att sälja eller inte OCH sen fortsätter DU i samma bråkstil igen och skyller ifrån dig som ett barn, suck vilken korkad msk. Skulle inte förvåna mig om du är en nätfalske som sitter och leker besser inom ekonomi och sen kanske rent av är en hemlös. Who nows?


Du ställer en fråga och sen kallar du mig som svarar för att bråka?! Kanske skulle ta ditt råd och ignorera dig.
2015-05-22 07:23 # 39
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Awake Nina
Citat:
Ursprungligen postat av Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Awake Nina
Citat:
Ursprungligen postat av Skyking
[quote="Awake Nina"]Varför har alla sån rusch att bli av med huslån vid en ev. valutakrasch?


Har de? Jag tycker den rådande tendensen är att alla verkar göra allt för att slippa betala på lånen eller om möjligt dra på sig ännu större skulder;)

Det finns flera scenarion man bör ha i åtanke när man tittar på risken i sin ekonomi, det är inte bara valuta krasch som kan ställa till det för ekonomin. Man kan ju tänka sig andra scenarion där det är olämpligt att sitta med stora skulder som t.ex. ökade räntor, arbetslöshet osv.[/quoto

Verkar som du är bankens best friend eller?


Nej varför tror du det?


för att du har så korkade svar


Vad kallar man då en som ställer korkade frågor, som spyr galla när man svarar och låter meddela att man gör kompletterande antaganden och sen säger att andra inte har att göra med information som är nödvändig för att svara på frågan?

För övrigt är din slutledning tämligen märklig - borde kunna klassas som ett korkat svar. Med din slutledningsteknik borde du tycka att du själj är bankernas vän.
2015-05-22 07:31 # 40
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Jarneris
Jag får nog rycka ut lite till Skykings försvar. Alla forum har en tendens att beskydda sin egen konsensus och i den aspekten är en avvikande uppfattning befruktande för debatten. Annars leder det till navelskåderi. Dock så bygger en fruktbar dialog på att man inte trampar på ömma tår och i möjligaste mån försöker förstå motpartens argument. I annat fall leder det lätt till skyttegravskrig. Skyking har trots allt angett rationella argument även om hans/hennes inlägg mer varit inriktade på att kritisera andras inlägg, än att lägga fram egna teorier. Det är visserligen inget fel i det, även om det kan upplevas som en smula tröttsamt.

En fråga till dig Skyking, ser du inga risker med dagens ekonomiska system? Med bostadslånen som skenar och det extremt låga ränteläget?


Tack, när jag svarar på andras påståenden så tar jag mig friheten att välja de delar jag vill opponera mig mot. Att bara svara på ett påstående med applåder, medhåll osv innebär ju bara att jag bidrar med ryggdunkeri och det tycker jag det finns gott om folk som sysslar med här.

Visst ser jag risker i ekonomiska systemet - däremot gillar jag inte att springa omkring och vifta på armarna. Endel av scenarierna som utmålas finner jag ganska orimliga. Bolånebubblan är något som är bekymmrande, men det har skett förr och jag har ingen anledning att förvänta mig att det utvecklar sig på ett helt annat sätt denna gång heller.
2015-05-22 11:00 # 41
Joestrutter
Citat:
Ursprungligen postat av Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Jarneris
Jag får nog rycka ut lite till Skykings försvar. Alla forum har en tendens att beskydda sin egen konsensus och i den aspekten är en avvikande uppfattning befruktande för debatten. Annars leder det till navelskåderi. Dock så bygger en fruktbar dialog på att man inte trampar på ömma tår och i möjligaste mån försöker förstå motpartens argument. I annat fall leder det lätt till skyttegravskrig. Skyking har trots allt angett rationella argument även om hans/hennes inlägg mer varit inriktade på att kritisera andras inlägg, än att lägga fram egna teorier. Det är visserligen inget fel i det, även om det kan upplevas som en smula tröttsamt.

En fråga till dig Skyking, ser du inga risker med dagens ekonomiska system? Med bostadslånen som skenar och det extremt låga ränteläget?


Tack, när jag svarar på andras påståenden så tar jag mig friheten att välja de delar jag vill opponera mig mot. Att bara svara på ett påstående med applåder, medhåll osv innebär ju bara att jag bidrar med ryggdunkeri och det tycker jag det finns gott om folk som sysslar med här.

Visst ser jag risker i ekonomiska systemet - däremot gillar jag inte att springa omkring och vifta på armarna. Endel av scenarierna som utmålas finner jag ganska orimliga. Bolånebubblan är något som är bekymmrande, men det har skett förr och jag har ingen anledning att förvänta mig att det utvecklar sig på ett helt annat sätt denna gång heller.


Vilka är scenarien?Bubbla I Svierge spricker, 20 procent arbetslöshet och oroligheter kommer att uppstå. Locket som vi har i samhället idag kommer att explodera och människor kommer bli så jäkla rosenrasande.

Finanskris, drabbas hela världen av då ekonomin är global. Kommer staten baila ut bankerna igen (Sverige 2008)?

Dollarna kollapsar pga dollars som sköljs tillbaka till USA och hyperinflation uppstår i USA, vilket påverkar hela världen som handlar med dollar ( typ hela världen då dollar är härskarvaluta). Då vill man inte bo i vissa delar i USA eller storstäder där det kommer bli stor konkurans på resurser som finns.

Absolut worst case, WW3.

Hur förberader jag mig?
Har sålt lägenheten och därmed gjort mig av med skulder, köpt burkmat, fixa ett ställe på landet (en sommarstuga långt från en stad),tagit jägarexamen och ska köpa ett vapen (kan konfiskeras i sånna tider dock), pepperspray, varma kläder till vintern, en plätt där du kan odla mat, tillgång till rent vatten. Säkra värdet på pengar dvs köpt guld /silver/kryptovaluta

Detta kostar inte speciellt mycket egentligen och inträffar inte detta så har jag inte förlorat så mycket på det heller.
:)

Senast ändrad av Joestrutter; 2015-05-22 11:06
2015-05-22 18:20 # 42
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Joestrutter
Citat:
Ursprungligen postat av Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Jarneris
Jag får nog rycka ut lite till Skykings försvar. Alla forum har en tendens att beskydda sin egen konsensus och i den aspekten är en avvikande uppfattning befruktande för debatten. Annars leder det till navelskåderi. Dock så bygger en fruktbar dialog på att man inte trampar på ömma tår och i möjligaste mån försöker förstå motpartens argument. I annat fall leder det lätt till skyttegravskrig. Skyking har trots allt angett rationella argument även om hans/hennes inlägg mer varit inriktade på att kritisera andras inlägg, än att lägga fram egna teorier. Det är visserligen inget fel i det, även om det kan upplevas som en smula tröttsamt.

En fråga till dig Skyking, ser du inga risker med dagens ekonomiska system? Med bostadslånen som skenar och det extremt låga ränteläget?


Tack, när jag svarar på andras påståenden så tar jag mig friheten att välja de delar jag vill opponera mig mot. Att bara svara på ett påstående med applåder, medhåll osv innebär ju bara att jag bidrar med ryggdunkeri och det tycker jag det finns gott om folk som sysslar med här.

Visst ser jag risker i ekonomiska systemet - däremot gillar jag inte att springa omkring och vifta på armarna. Endel av scenarierna som utmålas finner jag ganska orimliga. Bolånebubblan är något som är bekymmrande, men det har skett förr och jag har ingen anledning att förvänta mig att det utvecklar sig på ett helt annat sätt denna gång heller.


Vilka är scenarien?Bubbla I Svierge spricker, 20 procent arbetslöshet och oroligheter kommer att uppstå. Locket som vi har i samhället idag kommer att explodera och människor kommer bli så jäkla rosenrasande.

Finanskris, drabbas hela världen av då ekonomin är global. Kommer staten baila ut bankerna igen (Sverige 2008)?

Dollarna kollapsar pga dollars som sköljs tillbaka till USA och hyperinflation uppstår i USA, vilket påverkar hela världen som handlar med dollar ( typ hela världen då dollar är härskarvaluta). Då vill man inte bo i vissa delar i USA eller storstäder där det kommer bli stor konkurans på resurser som finns.

Absolut worst case, WW3.

Hur förberader jag mig?
Har sålt lägenheten och därmed gjort mig av med skulder, köpt burkmat, fixa ett ställe på landet (en sommarstuga långt från en stad),tagit jägarexamen och ska köpa ett vapen (kan konfiskeras i sånna tider dock), pepperspray, varma kläder till vintern, en plätt där du kan odla mat, tillgång till rent vatten. Säkra värdet på pengar dvs köpt guld /silver/kryptovaluta

Detta kostar inte speciellt mycket egentligen och inträffar inte detta så har jag inte förlorat så mycket på det heller.
:)



Jag tycker att scenariot med 20% arbetslöshet låter högt. Och jag tror inte att folk kommer bli så rosenrasande, lite beroende på definition förståss.

En hyperinflation i USA borde väl rimligen innebära att folk blir mer skeptska till att få betalt i USD, isht när man inte bor i USA. Jag skulle inte tro att det skulle påverka så mycket mer än vad USA utgör del i globala ekonomin och hur illa fundamenta i USA förändras.

Visst kan man man ha viss beredskap till ganska rimlig kostnad, men för de scenarion endel målar upp tror jag många tänker lite fel och därmed inte har den beredskap som de tror. Men du är lite på rätt spår när du nämner fastighetsinnehav i vissa av scenariona är guld av ringa värde under den akuta fasen.

I händelse av krig i närområdet kanske inte kryptovalutor blir så gångbara. Det skulle ju innebära att kommunikationsmöjligheterna blir ganska inskränkta (och det kanske inte är så givet hur det utbecklar sig efter kriget). Även ransonering kan gör det mindre angeläget att ha pengar.
2015-05-24 20:19 # 43
Awake Nina
Citat:
Ursprungligen postat av Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Awake Nina
Citat:
Ursprungligen postat av Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Awake Nina
Citat:
Ursprungligen postat av Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Awake Nina
[quote="Skyking"][quote="Awake Nina"]Bra att lufta lite här på sidan, flera infallsvinklar att se det från dyker upp. Nyttigt för en icke nämvärt kunnig som mig. Funderingar på att sälja huset trots låga lån men det finns andra risker som sagt som arbetslöshet, dyra elpriser

Sälja huset? Var skall du då bo? I en kartong eller?

Det är snarare skulderna du borde göra dig av med ifall du är orolig för att det skall hända något hemskt på räntemarknaden. Om ditt hus rör sig om en fastighet (ej bostadsrätt) så är det en bostad du äger och du behöver inte oroa dig för att stå hemlös iaf. Har du dessutom tomt kan du ju odla endel så du behöver heller inte vara så orolig för livsmedelspriserna lika mycket.

En tillgång som är ommedelbart och obetingat så nyttig för ägaren som en fastighet innebär att det om något utgör en ekonomisk trygghet (dessvärre förstör många den a trygghet genom att bundla den med en skuldbörda som raserar tryggheten).


Vart jag ska bo har jag aldrig bett om råd om???? Du vet väll ingenting om mina planer eller om jag har fler hus, eller hur mina planer ser ut, eller hur???? Verkar som du går in i sakekr du inte har med att göra, hm märkligt.


Men varför luftar du dina eventuella ekonomiska planer om du inte vill ha feedback? Och om vi inte har med dem att göra så varför alls skriva om dem?


Återigen så tar du lösryckta delar ur sitt sammanhang, verkar som du letar saker att få tracka på eller? Se återigen på min fråga som faktum handlade om att sälja eller inte.....INTE vart jag skulle bo eller ta vägen, vilket är en privat angelägenhet och inget som en uppfostrad msk lägger sig i, eller? Missförstå msk rätt tack! Vore bra om du Skyking fokuserade på att få självaste dialogen att fungera istället för att gå in för att förstöra den.


Jag tar inte ur sitt sammanhang. Jag kan bara konstatera att du verkar lufta frågeställningen ifall du skall sälja eller inte, men i nästa stund så spyr du galla och låter meddela att vi inte skall lägga os i det och att vi inte har med att göra osv.

Vill du inte ha svar på frågor så kanske det vore en bättre ide att avstå från att ställa dem.

Tillägg: dessutom verkar det på dig som att det jag inte skall lägga mig i är relevanta omständligheter för svaret på din fråga. Vill du ha en seriös duskussion så får du ta och bete dig.


Säg INTE VI när det endast är DU som tycker en massa om allt och allas inlägg. Alla andra är diskutabla msk här utom DU SKYKING. Sen medger DU att frågeställningen var att sälja eller inte OCH sen fortsätter DU i samma bråkstil igen och skyller ifrån dig som ett barn, suck vilken korkad msk. Skulle inte förvåna mig om du är en nätfalske som sitter och leker besser inom ekonomi och sen kanske rent av är en hemlös. Who nows?


Du ställer en fråga och sen kallar du mig som svarar för att bråka?! Kanske skulle ta ditt råd och ignorera dig.[/quot


Vad är det egentligen du inte förstår? Du är en bråkmåns thats it. Hörs jag så finns jag....du är överallt...hörs jag så finns jag. Vi vet alla att du finns och allt ljus på dig. Alltid alla andras fel aldrig ditt tydlligen. Uppenbarligen så klarar du dig inte utan att bråka, även negativ uppmärksamhet är ok i brist på annan, eller hur? Annars finns det en mening som heter ursäkta för mitt klumpiga beteende men då krävs i och för sig social kompetens.
2015-05-24 20:28 # 44
Awake Nina
Citat:
Ursprungligen postat av Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Awake Nina
Citat:
Ursprungligen postat av Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Awake Nina
Citat:
Ursprungligen postat av Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Awake Nina
Citat:
Ursprungligen postat av Skyking
[quote="Awake Nina"]Bra att lufta lite här på sidan, flera infallsvinklar att se det från dyker upp. Nyttigt för en icke nämvärt kunnig som mig. Funderingar på att sälja huset trots låga lån men det finns andra risker som sagt som arbetslöshet, dyra elpriser

Sälja huset? Var skall du då bo? I en kartong eller?

Det är snarare skulderna du borde göra dig av med ifall du är orolig för att det skall hända något hemskt på räntemarknaden. Om ditt hus rör sig om en fastighet (ej bostadsrätt) så är det en bostad du äger och du behöver inte oroa dig för att stå hemlös iaf. Har du dessutom tomt kan du ju odla endel så du behöver heller inte vara så orolig för livsmedelspriserna lika mycket.

En tillgång som är ommedelbart och obetingat så nyttig för ägaren som en fastighet innebär att det om något utgör en ekonomisk trygghet (dessvärre förstör många den a trygghet genom att bundla den med en skuldbörda som raserar tryggheten).


Vart jag ska bo har jag aldrig bett om råd om???? Du vet väll ingenting om mina planer eller om jag har fler hus, eller hur mina planer ser ut, eller hur???? Verkar som du går in i sakekr du inte har med att göra, hm märkligt.


Men varför luftar du dina eventuella ekonomiska planer om du inte vill ha feedback? Och om vi inte har med dem att göra så varför alls skriva om dem?


Återigen så tar du lösryckta delar ur sitt sammanhang, verkar som du letar saker att få tracka på eller? Se återigen på min fråga som faktum handlade om att sälja eller inte.....INTE vart jag skulle bo eller ta vägen, vilket är en privat angelägenhet och inget som en uppfostrad msk lägger sig i, eller? Missförstå msk rätt tack! Vore bra om du Skyking fokuserade på att få självaste dialogen att fungera istället för att gå in för att förstöra den.


Jag tar inte ur sitt sammanhang. Jag kan bara konstatera att du verkar lufta frågeställningen ifall du skall sälja eller inte, men i nästa stund så spyr du galla och låter meddela att vi inte skall lägga os i det och att vi inte har med att göra osv.

Vill du inte ha svar på frågor så kanske det vore en bättre ide att avstå från att ställa dem.

Tillägg: dessutom verkar det på dig som att det jag inte skall lägga mig i är relevanta omständligheter för svaret på din fråga. Vill du ha en seriös duskussion så får du ta och bete dig.


Säg INTE VI när det endast är DU som tycker en massa om allt och allas inlägg. Alla andra är diskutabla msk här utom DU SKYKING. Sen medger DU att frågeställningen var att sälja eller inte OCH sen fortsätter DU i samma bråkstil igen och skyller ifrån dig som ett barn, suck vilken korkad msk. Skulle inte förvåna mig om du är en nätfalske som sitter och leker besser inom ekonomi och sen kanske rent av är en hemlös. Who nows?


Du ställer en fråga och sen kallar du mig som svarar för att bråka?! Kanske skulle ta ditt råd och ignorera dig.


EN fråga ja, men f-n inte följdfrågan som du diktade ihop själv.
2015-05-24 22:18 # 45
Lotus
Citat:
Ursprungligen postat av Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Lotus
Citat:
Ursprungligen postat av Skyking

Något ultimatum om att lämna sitt hem har jag inte hävdat att man kommer att se. Det som händer när en fordring övertas är att den nya ägaren får rätt att kräva räntor och amortering, att gäldenären helt enkelt får fortsätta betala fastän det är något nytt ställe räkningarna kommer ifrån. Till skillnad från vad någon trodde (att man skulle slippa betala sina lån).

Det blir ju resultatet av att att någon inte vill lämna sitt hem och inte KAN betala längre. Räntesystemet kommer falla, så hela den biten är ju en ickefråga. Men bankerna kommer inte ha den makten de har idag i framtiden.


Men var inte din tes att man skulle slippa lånen, bara banken gick omkull?

Att man inte kan betala räntan är en helt annan fråga och det är något man borde tänka på innan man tar vidlyftiga lån. Jag tror för övrigt inte folk innerst innen finner det orimligt att man betalar för sina lån (isht när detta är vad man kommit överens om).

Utan räntor så är det inte speciellt troligt att man kan låna pengar. För varför skulle någon låna ut dem isf? Här tror jag att folk hellre ser ett system där man kan låna mot ränta än ett system där man inte kan låna (om man inte har en rik farbror).

Inte banken men bankerna*, och jo det också. Jo det gör det när det själva sätter sig in i systemet, i en kris givetvis, när hela systemet ändå faller, om man förstår hur oseriöst det egentligen är att privata banker har en makt att skapa pengar ur luft och skapa tillgångar genom att förslava människor i skuld och därtill suga ut ränta.
Jo det är visst troligt, de funkar utmärkt i ex muslimska länder. Men gneta girigbukar på investmentbanker som Goldman Sachs och JP Morgan ser det naturligtvis som en omöjlighet. Vilket det dock inte under några omständigheter är.
2015-05-25 00:49 # 46
Jarneris
Oncle Sam kommer att fallera på sin skuld, det är min övertygelse, vilket kommer att dra ner investeringsviljan, inte bara i USA utan även i resten av världen. De flesta västeuropeiska länder har redan problem med statsskulden och kan överleva endast i form av samarbete, men när Grekland fallerar, pekar nästa runda på Italien som pekar på Portugal som pekar på ... Frankrike som pekar på Tyskland som en sista utpost. Under tiden kommer andra nationer/banker att kasta sig över andra valutor och marknader, men ingen vill sitta som vinnare då de i samma ögonblick övertar USA:s problem med stagflation och denna heta potatis kommer att slussas runt och återspeglas i en allt mer restriktiv investeringsvilja. Asien kommer att krisa, för vad ska de exportera sina varor till? Allt sker simultant. Arbetslöshet, höjda räntor och människor som hamnar under vattenytan. KRIS! I detta ögonblick reser sig ... ja, vad då?
2015-05-25 06:12 # 47
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Awake Nina
Citat:
Ursprungligen postat av Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Awake Nina
Citat:
Ursprungligen postat av Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Awake Nina
Citat:
Ursprungligen postat av Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Awake Nina
Citat:
Ursprungligen postat av Skyking
[quote="Awake Nina"]Bra att lufta lite här på sidan, flera infallsvinklar att se det från dyker upp. Nyttigt för en icke nämvärt kunnig som mig. Funderingar på att sälja huset trots låga lån men det finns andra risker som sagt som arbetslöshet, dyra elpriser

Sälja huset? Var skall du då bo? I en kartong eller?

Det är snarare skulderna du borde göra dig av med ifall du är orolig för att det skall hända något hemskt på räntemarknaden. Om ditt hus rör sig om en fastighet (ej bostadsrätt) så är det en bostad du äger och du behöver inte oroa dig för att stå hemlös iaf. Har du dessutom tomt kan du ju odla endel så du behöver heller inte vara så orolig för livsmedelspriserna lika mycket.

En tillgång som är ommedelbart och obetingat så nyttig för ägaren som en fastighet innebär att det om något utgör en ekonomisk trygghet (dessvärre förstör många den a trygghet genom att bundla den med en skuldbörda som raserar tryggheten).


Vart jag ska bo har jag aldrig bett om råd om???? Du vet väll ingenting om mina planer eller om jag har fler hus, eller hur mina planer ser ut, eller hur???? Verkar som du går in i sakekr du inte har med att göra, hm märkligt.


Men varför luftar du dina eventuella ekonomiska planer om du inte vill ha feedback? Och om vi inte har med dem att göra så varför alls skriva om dem?


Återigen så tar du lösryckta delar ur sitt sammanhang, verkar som du letar saker att få tracka på eller? Se återigen på min fråga som faktum handlade om att sälja eller inte.....INTE vart jag skulle bo eller ta vägen, vilket är en privat angelägenhet och inget som en uppfostrad msk lägger sig i, eller? Missförstå msk rätt tack! Vore bra om du Skyking fokuserade på att få självaste dialogen att fungera istället för att gå in för att förstöra den.


Jag tar inte ur sitt sammanhang. Jag kan bara konstatera att du verkar lufta frågeställningen ifall du skall sälja eller inte, men i nästa stund så spyr du galla och låter meddela att vi inte skall lägga os i det och att vi inte har med att göra osv.

Vill du inte ha svar på frågor så kanske det vore en bättre ide att avstå från att ställa dem.

Tillägg: dessutom verkar det på dig som att det jag inte skall lägga mig i är relevanta omständligheter för svaret på din fråga. Vill du ha en seriös duskussion så får du ta och bete dig.


Säg INTE VI när det endast är DU som tycker en massa om allt och allas inlägg. Alla andra är diskutabla msk här utom DU SKYKING. Sen medger DU att frågeställningen var att sälja eller inte OCH sen fortsätter DU i samma bråkstil igen och skyller ifrån dig som ett barn, suck vilken korkad msk. Skulle inte förvåna mig om du är en nätfalske som sitter och leker besser inom ekonomi och sen kanske rent av är en hemlös. Who nows?


Du ställer en fråga och sen kallar du mig som svarar för att bråka?! Kanske skulle ta ditt råd och ignorera dig.


EN fråga ja, men f-n inte följdfrågan som du diktade ihop själv.


Frågan står där i klartext, har citerat dig. Det är ju bara att läsa och se för den som är intresserad. Och angående bråk så är det väl lite märkligt att det är just i dina inlägg som bråk och otrevligheter förekommer...
2015-05-25 06:25 # 48
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Lotus
Citat:
Ursprungligen postat av Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Lotus
Citat:
Ursprungligen postat av Skyking

Något ultimatum om att lämna sitt hem har jag inte hävdat att man kommer att se. Det som händer när en fordring övertas är att den nya ägaren får rätt att kräva räntor och amortering, att gäldenären helt enkelt får fortsätta betala fastän det är något nytt ställe räkningarna kommer ifrån. Till skillnad från vad någon trodde (att man skulle slippa betala sina lån).

Det blir ju resultatet av att att någon inte vill lämna sitt hem och inte KAN betala längre. Räntesystemet kommer falla, så hela den biten är ju en ickefråga. Men bankerna kommer inte ha den makten de har idag i framtiden.


Men var inte din tes att man skulle slippa lånen, bara banken gick omkull?

Att man inte kan betala räntan är en helt annan fråga och det är något man borde tänka på innan man tar vidlyftiga lån. Jag tror för övrigt inte folk innerst innen finner det orimligt att man betalar för sina lån (isht när detta är vad man kommit överens om).

Utan räntor så är det inte speciellt troligt att man kan låna pengar. För varför skulle någon låna ut dem isf? Här tror jag att folk hellre ser ett system där man kan låna mot ränta än ett system där man inte kan låna (om man inte har en rik farbror).

Inte banken men bankerna*, och jo det också. Jo det gör det när det själva sätter sig in i systemet, i en kris givetvis, när hela systemet ändå faller, om man förstår hur oseriöst det egentligen är att privata banker har en makt att skapa pengar ur luft och skapa tillgångar genom att förslava människor i skuld och därtill suga ut ränta.
Jo det är visst troligt, de funkar utmärkt i ex muslimska länder. Men gneta girigbukar på investmentbanker som Goldman Sachs och JP Morgan ser det naturligtvis som en omöjlighet. Vilket det dock inte under några omständigheter är.


Det kvittar egentligen om några andra företag också faller. Omöjligheten i att kunna avyttra tillgångar bygger på att ALLA går omkull, inte bara banker. Det finns säker en och annan som är villig att lägga ett skambud på bankens fordringar. Om inget annat kanske fordringsägarna kan dela på bankens fordringar som en del av likvidationen.

Som jag förstått så funkar islamskt bankväsende på att man även de jure hyr bostaden av banken. Jag har inte sett något som tyder på att man där inte skulle få avkastning på kapitalet. Och frågan är om det inte är lika mycket giribukar där.

Tillägg: enl wikipedia förekommer det också fatwa-shopping, man erbjuder alltså precis samma tjänster som en västerländsk bank, men man ringer runt till imamer mfl för att få köpa avlatsbrev för sin verksamhet...
Senast ändrad av Skyking; 2015-05-25 06:35


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt