Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Förvaring
Förvaring
2011-03-29 23:54 # 13
marcandrew
Vapenskåp med blyvikter i? Skulle vilja se den tjuven som springer iväg med det. Bankfack är vad jag anser det bästa just nu för tillfället, händer något så händer det inte på en dag, så det finns gått om tid att hämta det. Har något hört talas om inbrott i bankvalv i norden? Har hört om ett som en ung kille gjorde i norge under 1970-talet, ett valv som han själv vaktade åt ett säkerhetsbolag för att larmet var ur funktion.

Hemma är inte det smartaste ifall du skyltar med ditt innehav. Sen om du bor där det finns mycket löst folk så täcker de flesta hemförsäkringar inte upp myntsamlingar till mer än mellan 2500-5000kr(ifall det gäller mynt), vet ej med tackor), och många fösräkringsbolag försäkrar inte myntsamligar till mer än mellan 100000-200000kr.
2011-03-30 01:04 # 14
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Senast ändrad av Liberty Silver / Torgny Persson; 2011-03-30 01:05
2011-03-30 12:38 # 15
TOne
Usch.
Bankfack känns sådär, speciellt efter länkarna, och olika skåp känns för mycket som man visar att det finns något där man vill passa noga...
Tack för input!

Och usch.
Bankfack känns sådär, speciellt efter länkarna, och olika skåp känns för mycket som man visar att det finns något där man vill passa noga...

Helst skulle jag lämna det framme i dagen på något fiffigt lätt maskerat sätt, men gräva ner i jorden någonstans framstår för mig fortfarande som ett bra alternativ. Men bra såklart om man är fler än en som vet var :)

Ska brottas vidare med frågan och se om hjärnan kan plocka fram något som är smart ur alla synvinklar.
Senast ändrad av TOne; 2011-03-30 13:24
2011-03-30 13:14 # 16
LPB
För mig har bankfack alltid varit "bort"!!

Det finns många kluriga sätt att gömma saker på, men kom ihåg att aldrig gömma på den samma plats =D

//LPB
2011-03-30 13:28 # 17
TOne
Citat:
Ursprungligen postat av LPB
För mig har bankfack alltid varit "bort"!!

Det finns många kluriga sätt att gömma saker på, men kom ihåg att aldrig gömma på den samma plats =D

//LPB


Ja det gör det såklart... Men många av de kluriga ställena är, utan att gå in i detalj, även sånt som ev inbrottstjuvar tycker vore klurigt :S Även vissa av de bästa ställen är inte lika egna som man vill tro.

Och så gäller det verkligen att inte få alzheimer ^^
2011-03-30 13:31 # 18
Herr K
Tur att jag inte valde att skaffa bankfack, eftersom jag ett tag funderade på just Swedbank i Göteborg! Nä, att gömma undan sina ädelmetaller på annat valfritt sätt är antagligen att föredra. Hade jag bott i villa hade jag helst lagt dem i ett litet kassaskåp, väl dolt någonstans i huset. Vill man undvika kassaskåpet så tror jag att kryputrymmen under golv, mellan väggar osv är väldigt säkert. Hur många inbrottstjuvar får för sig att leta efter värdesaker på såna ställen? I lägenhet är den möjligheten dock betydligt sämre...
2011-03-30 14:03 # 19
Ade5


En rolig anekdot om rånet i Älvsbyn och väldigt off-topic.. Någon månad innan rånet så hade en kompis till mig föreslagit flera ggr att vi skulle råna just den banken.. Notera att det var _inte_ kompisen som rånade banken.. Men ett roligt sammanträffande..
2011-03-30 14:43 # 20
LPB
Citat:
Ursprungligen postat av TOne
Citat:
Ursprungligen postat av LPB
För mig har bankfack alltid varit "bort"!!

Det finns många kluriga sätt att gömma saker på, men kom ihåg att aldrig gömma på den samma plats =D

//LPB


Ja det gör det såklart... Men många av de kluriga ställena är, utan att gå in i detalj, även sånt som ev inbrottstjuvar tycker vore klurigt :S Även vissa av de bästa ställen är inte lika egna som man vill tro.

Och så gäller det verkligen att inte få alzheimer ^^


Bank fack är fortfarande totalt "bort", av flera grunder...

Tror nog att man kan gömma sin skatt på flera ställen som en inbrottstjuv inte tänker på, eller alternativt. Det tar för lång tid att bryta upp.

//LPB
2011-03-30 14:45 # 21
TOne
Citat:
Ursprungligen postat av LPB
Citat:
Ursprungligen postat av TOne
Citat:
Ursprungligen postat av LPB
För mig har bankfack alltid varit "bort"!!

Det finns många kluriga sätt att gömma saker på, men kom ihåg att aldrig gömma på den samma plats =D

//LPB


Ja det gör det såklart... Men många av de kluriga ställena är, utan att gå in i detalj, även sånt som ev inbrottstjuvar tycker vore klurigt :S Även vissa av de bästa ställen är inte lika egna som man vill tro.

Och så gäller det verkligen att inte få alzheimer ^^


Bank fack är fortfarande totalt "bort", av flera grunder...

Tror nog att man kan gömma sin skatt på flera ställen som en inbrottstjuv inte tänker på, eller alternativt. Det tar för lång tid att bryta upp.

//LPB


Ja, det tror jag också, bara man tänker nog många varv :)
2011-03-30 20:33 # 22
SIMM
Citat:
Ursprungligen postat av Herr K
Tur att jag inte valde att skaffa bankfack, eftersom jag ett tag funderade på just Swedbank i Göteborg! Nä, att gömma undan sina ädelmetaller på annat valfritt sätt är antagligen att föredra. Hade jag bott i villa hade jag helst lagt dem i ett litet kassaskåp, väl dolt någonstans i huset. Vill man undvika kassaskåpet så tror jag att kryputrymmen under golv, mellan väggar osv är väldigt säkert. Hur många inbrottstjuvar får för sig att leta efter värdesaker på såna ställen? I lägenhet är den möjligheten dock betydligt sämre...


Gör ett lösgolv i en garderob. Eller gör en fejkad mellanvägg i klädgarderoben. Moderna garderober har en sockel som faktiskt bara är luft. Är garderoben lös kan man dra ut dem och föra tillbaka den. Det är nog bara fantasin som sätter gränser även i lägenheter.
Vissa har lucka upp till övertaken (takvåningarna), andra har kryputrymmen emot ytterväggarna. Där kan man placera det eller ännu hellre bygga en fuskvägg.

Själv hittade jag en jättebra plats igår, får se om jag kan realisera idén då det kan innebära vissa problem om jag börjar röra det (som jag håller för mig själv). Jag har även en annan bra plats hemma + andra ställen som inte är hemma.
Tänkte ett tag att placera lite i bankfack, men ger nog upp den idén - där känns det ju inte säkert alls.

Hade en familj här som reste bort. Precis när de skulle åka så sa han till henne att inte ta med allt tingel-tangel, då de hade bråttom hamnade det under täcket. Givetvis fick de inbrott då de var bortresta. Alla smycken och en massa småsaker försvann. Men det som klarade sig var juvelerna som hamnade under täcket :-)

// SIMM
Senast ändrad av SIMM; 2011-03-30 20:39
2011-03-30 20:50 # 23
Hedge
Min taktik är att jag har ett halvstort kassaskåp väl synligt där jag för varar en mindre mängd silverstycken och kontanter, det kan dom ju roa sig med så dom förhoppningsvis inte letar någon annanstans.

Sedan är resterande merpart av värdesaker fördelade på tre mindre kassaskåp rejält fastskruvade och inbyggda på andra ställen i fastigheten och uthusen samt ett bankfack.

Men sedan gäller det ju att hålla reda på och förvara/gömma nycklar till alltihop och hålla reda på detta. Har inte riktigt kommit på någon bra lösning på detta.
2011-03-30 21:51 # 24
SIMM
Citat:
Ursprungligen postat av Hedge

Men sedan gäller det ju att hålla reda på och förvara/gömma nycklar till alltihop och hålla reda på detta. Har inte riktigt kommit på någon bra lösning på detta.


Gör en skojig tavla med dem. Märk dem sedan, ex. nyckeln till Von Ankas kassaskåp, nyckeln till Fort Knox osv. och häng den sedan på väggen

// SIMM


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt