Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Har din bank någonsin nekat dig att ta ut pengar?
Har din bank någonsin nekat dig att ta ut pengar?
2014-03-08 21:50 # 13
HansA
Skulle försöka ta ut 38 kkr på Swedbank i måndags.
Ringde först, ingen svarade på hela dagen. Blev vidarekopplade till "Telefonbanken". Denna person svarade att jag var tvungen att åka 8 mil t.o.r till kontoret för att personligen beställa. Sen skulle jag efter en vecka åka 8 mil igen för att hämta pengarna. Jag frågade om de var insolventa och hur jag skulle fakturera Swedbank för transportkostnaden. Då blev hon otrevlig och det telefonsamtalet slutade inte bra.
Som tur var hade en kollega Handelsbanken. Han ringde och kunde hämta pengarna direkt. Efter en kvart kunde han låna ut dem till mig. Handelsbanken tyckte inte att kontanter som motsvarar en halvtaskig begagnad bil var särskilt mycket.
Tydligen förstår inte Swedbank att jag är fordringsägare och att avista-konto betyder "vid uppvisandet'" på latin, inte "om en vecka".
Skall nog börja flytta över alla mina tillgångar och mitt aktiebolag till Handelsbanken om de inte ber om ursäkt.
2014-03-09 15:38 # 14
MiniInvest
Detta får jag leva med varje gång jag ska sätta in eller ta ut kontanter på Nordea då de har slutat med kontanthantering på i stort sett varenda bank av så kallade ''säkerhetsskäl''.
2014-03-09 20:40 # 15
Boss
Citat:
Ursprungligen postat av HansA
Skulle försöka ta ut 38 kkr på Swedbank i måndags.
Ringde först, ingen svarade på hela dagen. Blev vidarekopplade till "Telefonbanken". Denna person svarade att jag var tvungen att åka 8 mil t.o.r till kontoret för att personligen beställa. Sen skulle jag efter en vecka åka 8 mil igen för att hämta pengarna. Jag frågade om de var insolventa och hur jag skulle fakturera Swedbank för transportkostnaden. Då blev hon otrevlig och det telefonsamtalet slutade inte bra.
Som tur var hade en kollega Handelsbanken. Han ringde och kunde hämta pengarna direkt. Efter en kvart kunde han låna ut dem till mig. Handelsbanken tyckte inte att kontanter som motsvarar en halvtaskig begagnad bil var särskilt mycket.
Tydligen förstår inte Swedbank att jag är fordringsägare och att avista-konto betyder "vid uppvisandet'" på latin, inte "om en vecka".
Skall nog börja flytta över alla mina tillgångar och mitt aktiebolag till Handelsbanken om de inte ber om ursäkt.


Ja min bank var också Swedbank .. ska också fundera på byta kanske :):)
2014-03-10 07:55 # 16
Skyking
'Tydligen förstår inte Swedbank att jag är fordringsägare och att avista-konto betyder "vid uppvisandet'" på latin, inte "om en vecka".'

Jo, men när man gräver lite i det hela så blir det i praktiken att avista-fordring inte betyder så och förfallogdag betyder heller inte det i praktiken - vill inte gäldenären av en eller annan anledning inte betala så krävs att kronofogden kommer och hämtar pengarna och för att få dem till att kunna göra det även om gäldenären står på sig och inte vill betala så måste man dra tvisten genom allmän domstol. Så ifall gäldenären vill trilskas så betyder avista: efter att TR och HR har gett fordringsägaren rätt och KFM fått tummarna loss.

Det skulle dock vara intressant att testa att skicka fogden på banken för att få ut sina pengar. NB att ifall man går den vägen så skall gäldenären stå för kostnaderna och skulle man hårdra det så bör gäldenären stå för kostnaderna (till viss mån åtminstonde) för att få ut pengarna även om det inte går till domstol/kronofogden.
2014-03-15 19:57 # 17
Guldbagge
Använder Forex för min kontanthantering. Inte frågvisa ett dugg. Har alltid pengar hemma för stora kontantuttag.
2015-02-10 02:45 # 18
Jancorfu
Kom till Østersund en tidig morgon från Norge , och ville ha ut lite frukost pengar øver disken i flera banker, pengar fanns på seb banken, leg ok, kontodetaljer fanns, nekades blankt(ger inte ut kontanter alls, slutat med kontanthantering uppgav man, rena klæder etc, dock ingen kostym. Inte en % av promille eller annat i øgon och knopp. Hungrig och flyførb. Vad ær detta. Fick till slut ordning på saken, kom tillbaka till Norge. Kristiansund.
Nu ville man inte væxla Svenska pengar i Banken. God morgon yxskaft ungefær.

Jag menar ju att man ska ju kunna ta ut sina egna cash pengar=mitt førhandlingsverktyg, och tar ju bort gps mobil och konkurrenters efterføljande verksamhet, før att køpa en vanlig villa , båt eller bil. etc. 1 mil sek tex. Ok att man skriver ned och att man får vænta under dagen tex ett par timmar før sækerhets kontrol att man verkligen har pengar id etc, Eg varfør har man en bank øverhuvudtaget om de inte klarar att betala ut pengarna? De ær ju i konk då.

Banker per idag har ju en enorm massa info om deras egna kunder, och vet ju risk gradering, och har ju alla møjligheter att ha sækerhets kollen iordning, samt att det ær ju en ostbit før de som håller på och strular att de bær ut kontanterna...

Problemet ser ju ut mera att vara fantasibollar inom IT værldens finanseri, dær skillnaden mellan totala kontantvolymen och lcd skærmarnas totalvolym i siffror har blivit før stor, och dærmed skapat en problematik som visar sig med svårigheterna att kunna betala ut kontanterna.

Och att kunna skilja på riktiga ok intjænade pengar resp fantasi IT bollars pengar, och dærmed torde ju behovet av ett troværdighets & gradering system kunna vara på plats att kunna klassa konton och møjligheterna att ta ut stora belopp eg øver 300 000:- (gammal villa, båt, bil etc) nivå vara på sin plats.

Det skulle jag tro att folk skulle førstå. Verkar ju minst sagt underligt ur ekonomisk synpunkt att en bank slutar væxla och ge ut pengar, då man faktiskt blir av med kort, pinkoder och det hænder saker och ting.

Tid før banker att sluta med fond i fond pension saken annonseringarna och bli riktig bank som kan ge ut lån før bra affærsplaner (och som inte førsvinner ivæg till andra platser), och ser behoven på den lokala nivån, och driver sin annonsering i rikting mot att ordna saker och ting... Jan med hunger i blicken i østersund en morgon...
2015-02-11 11:21 # 19
Chefen
Hej HansA.Jag skulle rekommendera att ha dina tillgångar utanför bakerna överhuvud taget.Man vet inte när dörren slår igen.
Dessutom får du väl ingen ränta på dina tillgångar.Handelsbanken är en bra bank annars.Jag har den själv,men bara ett
transaktionskonto.

m.v.h.

Chefen
2015-02-11 18:34 # 20
white smoke
Citat:
Ursprungligen postat av Chefen
Hej HansA.Jag skulle rekommendera att ha dina tillgångar utanför bakerna överhuvud taget.Man vet inte när dörren slår igen.
Dessutom får du väl ingen ränta på dina tillgångar.Handelsbanken är en bra bank annars.Jag har den själv,men bara ett
transaktionskonto.

m.v.h.

Chefen


Verkar vara ett bra förslag-blir väl snart att staten tar en del av kapitalet som på Cypern för några år sedan, till att börja med sen åker väl resten in i konkursboet
2015-02-11 19:49 # 21
HansA
Ja, jag har redan börjat avveklingen. En gul metall känns säkrare. Den kan dom inte ta om dom inte torterar mig.
2015-02-11 22:02 # 22
Nikon
38kkr. Det kan man väl plocka ut i en bankomat, eller?

Men man får ju stå och knappa en stund....
2015-02-11 22:07 # 23
billion
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
38kkr. Det kan man väl plocka ut i en bankomat, eller?

Men man får ju stå och knappa en stund....


Om de inte gjort gränserna mer generösa så får du nog campa där... tror att 15 tkr per vecka var max senast jag testade. Kanske är det olika för olika banker men tror inte det. Du kan ju lösa det med flera konton och kort men det är ju lite struligare. :)
2015-02-11 22:34 # 24
RB
Jag har aldrig mer än 20000 på banken under en längre tid.

Allt har jag utanför banksystemet, både som kontanter och metall.
Dock har jag det inte hemma.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt