Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Silverbrist i Europa?
Silverbrist i Europa?
2013-12-06 16:15 # 13
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty Silver / Torgny Persson
I en marknadsekonomi kanske det inte kan bli brist. Tyvärr sätts inte priset på fysiskt silver på någon fysisk silvermarknad utan på pappersmarknaden. Såväl 2008 som 2011 rådde brist på silver och/eller silverprodukter. När silver spot gick under USD 9 år 2008 kostade en Silver Eagle ca USD 18 i USA (dvs innan moms och importkostnader till Europa). Detta är ju just anledningen till att prispremierna fluktuerar för fysisk ädelmetall.


Ja. Alltså fungerade marknadsekonomin för fysiskt silver utmärkt???


Nej, för det finns ingen bra "price discovery mechanism" d.v.s. ingen börs/marknad eller clearinghus. Dessutom rådde det vid det ovan nämnda tillfället akut brist på Silver Eagles och gick inte att få tag på i återförsäljarledet.
2013-12-07 05:32 # 14
Thaman
Citat:
"Dessutom rådde det vid det ovan nämnda tillfället akut brist på Silver Eagles och gick inte att få tag på i återförsäljarledet.


Lägger mig i också. Detta hörde jag också. Men det känns som om ni jämför äpplen med päron?

Ni jämför Myntpräglares tillgång på (tillverkade silverprodukter, mynt mm) vs allmän tillgång på silver?

Mitt intryck var att det inte var brist på silver (trots att det sas detta av många, speciellt 2008). Det var brist hos myntpräglarna, ja. Det gick dock fortfarande att köpa 1000 oz bars (CME Group). Även om det tog lite tid att få dom levererade (källa bland annat Jim Puplava).
Goldmoney.com fungerade också
Senast ändrad av Thaman; 2013-12-07 05:33


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt