Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Värdebevis för silvermynt vid bankfacksförvaring?
Värdebevis för silvermynt vid bankfacksförvaring?
2013-10-03 15:04 # 25
Jarneris
Banksters! Förbannat snyggt uttryck, det ska jag börja använda.

För att återknyta till den ursprungliga tråden, så tror jag att ekonomiska föreningar är en lösning. Dels kan man få fördelar genom att få lägre pris på inköpt mängd ädelmetall. Dels kan man teckna gemensam försäkring och gemensamt ombesörja säkerhets och förvaringsfrågor. Sedan kanske man också kan göra sig mer oberoende av banker och försäkringsbolag genom att erbjuda dessa tjänster internt för medlemmarna. Vid ett sammanbrott går man ihop och laddar kanonerna för att försvara skatten. ;-)
2013-10-03 15:43 # 26
Skyking
Om man nu tror att riksdagen skulle få för sig att stifta lagar så och tänja på gränserna för vad som det finns lagstöd till så behöver man nog inte ha speciellt mycket fantasi för att inse att de kan göra mycket annat fanstyg än att bara skicka in kronofogden och länsa alla bankfack på guld. Frågan blir då ifall man ens kan på ett vettigt sätt skydda sig mot alla sådana tänkbara scenarion.
2013-10-04 10:25 # 27
Jarneris
Citat:
Ursprungligen postat av Skyking
Om man nu tror att riksdagen skulle få för sig att stifta lagar så och tänja på gränserna för vad som det finns lagstöd till så behöver man nog inte ha speciellt mycket fantasi för att inse att de kan göra mycket annat fanstyg än att bara skicka in kronofogden och länsa alla bankfack på guld. Frågan blir då ifall man ens kan på ett vettigt sätt skydda sig mot alla sådana tänkbara scenarion.


Nej, det har du helt rätt i. När man börjar fundera i undergångstermer blir allt osäkert. En sak är dock säker, man är starkare tillsammans än ensam. Förordar därför en uppsjö av små ekonomiska föreningar under ett gemensamt tak, t ex LS, där man åtminstone kan freda sig någorlunda och under tiden åtnjuta fördelarna av att vara många som jag skrev ovan. Å andra sidan blir det lättare för myndigheterna att lokalisera ädelmetallsinnehavare om de är organiserade, så det är ingen självklar lösning heller.
2013-11-28 22:07 # 28
Oscar92
Hej igen, jag läste precis igenom tråden och märke att ni kommit ifrån det ursprungliga ämnet en aning. Jag tänkte jag skulle uppdatera er på vad som hänt sen sist för mej i den här frågan.

Eftersom jag anser att mina silvermynt, som nu äntligen kommit för ett par veckor sedan, är relativt säkra i bankfacket vill jag försäkra mej om att få ersättning vid en eventuell incident exempelvis stöld.

Jag diskuterade därför med min handläggare på bankkontoret huruvida jag skulle få ersättning och hon kontaktade jurister inom banken, först per telefon och sedan per mejl. I mejlet var hon tydlig med att mina silvermynt inte skulle klassas som lagligt betalningsmedel utan vara värda sin vikt i silver (bokstavligen). Juristerna kunde ansåg personligen att silvret inte nödvändigtvis behövde klassas som lagligt betalningsmedel men att de inte kunde uttala sej om hur banken skulle agera när det kommer till kritan.

Mejlet från juristerna fick jag vidarebefordrat till mig via min handläggare och jag skrev därför ett svar så snart jag hade lite tid och energi över till min handläggare. I detta svar påpekade jag att jag inte var den enda som har detta problem och att inte bara min bank utan alla banker bör uppdatera sina regler för att täcka mynt som är lagligt betalningsmedel men har ett större egentligt värde. Svaret skickades iväg nyss och jag ska försöka att hålla er uppdaterade på händelseutvecklingen via den här forumstråden. Detta förutsätter givetvis att jag har tid och energi över att göra detta.
2014-01-18 14:31 # 29
Oscar92
Även om det gått nästan två månader sen mitt senaste inlägg har det faktiskt hänt lite grann i denna fråga.

Jag har varit i kontakt med en annan handläggare som hänvisat mej till koncernjuristen i min bank eftersom koncernjuristen är den enda som har befogenhet att genomdriva ändringar i bankens regelverk för bankfack enligt handläggaren. Jag har därför skrivit ett mejl till koncernjuristen för att försöka genomdriva dessa ändringar.

De ändringar jag försöker genomdriva är dels att få förvara guld- och silvermynt i bankfack (vilket inte är tillåtet om de är lagligt betalningsmedel, vilket nästan alla är) och dels att försöka höja försäkringsbeloppet (vilket är 445 000 kr per kund om jag inte minns fel) för de kunder som önskar detta.

För att kunna driva kommer jag antagligen behöva visa att jag inte är den enda i Sverige som önskar dessa förändringar och därför hoppas jag att ni andra här på forumet som tycker att detta är ett problem hjälper mej i denna fråga. Jag förstår att det kan bli svårt att få ihop till exempelvis en namninsamling eftersom få öppet vill skylta med guld- och silverinnehav. Det borde dock gå att få bankerna att inse hur många som omfattas av problemet och förbli anonym på något sätt.
Senast ändrad av Oscar92; 2014-01-18 14:32
2014-01-18 18:00 # 30
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar92
Även om det gått nästan två månader sen mitt senaste inlägg har det faktiskt hänt lite grann i denna fråga.

Jag har varit i kontakt med en annan handläggare som hänvisat mej till koncernjuristen i min bank eftersom koncernjuristen är den enda som har befogenhet att genomdriva ändringar i bankens regelverk för bankfack enligt handläggaren. Jag har därför skrivit ett mejl till koncernjuristen för att försöka genomdriva dessa ändringar.

De ändringar jag försöker genomdriva är dels att få förvara guld- och silvermynt i bankfack (vilket inte är tillåtet om de är lagligt betalningsmedel, vilket nästan alla är) och dels att försöka höja försäkringsbeloppet (vilket är 445 000 kr per kund om jag inte minns fel) för de kunder som önskar detta.

För att kunna driva kommer jag antagligen behöva visa att jag inte är den enda i Sverige som önskar dessa förändringar och därför hoppas jag att ni andra här på forumet som tycker att detta är ett problem hjälper mej i denna fråga. Jag förstår att det kan bli svårt att få ihop till exempelvis en namninsamling eftersom få öppet vill skylta med guld- och silverinnehav. Det borde dock gå att få bankerna att inse hur många som omfattas av problemet och förbli anonym på något sätt.


Jättebra att du driver frågan mot banken. Jag gjorde samma sak för något år sedan. Den bank som var mest villig at försöka hitta en lösning var Handelsbanken. Men efter några vändor med deras jurist så kom dom fram till att dom inte kunde göra något.

Alla svenska banker är medlemmar i svenska bankföreningen. Genom bankföreningen har alla bankerna kommit överens om att ha exakt samma regler och villkor för exempelvis bankfack.
Jag skulle bli mycket förvånad om din bank väljer att bryta denna överenskommelse och justera sina bankfacksvillkor, men om dom verkligen vill hjälpa till i frågan så kanske dom kan driva frågan inom bankföreningen så att bankföreningen justerar villkoren?
Senast ändrad av Nikon; 2014-01-18 18:02
2014-01-20 11:43 # 31
Oscar92
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar92
Även om det gått nästan två månader sen mitt senaste inlägg har det faktiskt hänt lite grann i denna fråga.

Jag har varit i kontakt med en annan handläggare som hänvisat mej till koncernjuristen i min bank eftersom koncernjuristen är den enda som har befogenhet att genomdriva ändringar i bankens regelverk för bankfack enligt handläggaren. Jag har därför skrivit ett mejl till koncernjuristen för att försöka genomdriva dessa ändringar.

De ändringar jag försöker genomdriva är dels att få förvara guld- och silvermynt i bankfack (vilket inte är tillåtet om de är lagligt betalningsmedel, vilket nästan alla är) och dels att försöka höja försäkringsbeloppet (vilket är 445 000 kr per kund om jag inte minns fel) för de kunder som önskar detta.

För att kunna driva kommer jag antagligen behöva visa att jag inte är den enda i Sverige som önskar dessa förändringar och därför hoppas jag att ni andra här på forumet som tycker att detta är ett problem hjälper mej i denna fråga. Jag förstår att det kan bli svårt att få ihop till exempelvis en namninsamling eftersom få öppet vill skylta med guld- och silverinnehav. Det borde dock gå att få bankerna att inse hur många som omfattas av problemet och förbli anonym på något sätt.


Jättebra att du driver frågan mot banken. Jag gjorde samma sak för något år sedan. Den bank som var mest villig at försöka hitta en lösning var Handelsbanken. Men efter några vändor med deras jurist så kom dom fram till att dom inte kunde göra något.

Alla svenska banker är medlemmar i svenska bankföreningen. Genom bankföreningen har alla bankerna kommit överens om att ha exakt samma regler och villkor för exempelvis bankfack.
Jag skulle bli mycket förvånad om din bank väljer att bryta denna överenskommelse och justera sina bankfacksvillkor, men om dom verkligen vill hjälpa till i frågan så kanske dom kan driva frågan inom bankföreningen så att bankföreningen justerar villkoren?


Det är precis vad jag hoppas på och tänker försöka driva men då krävs det att bankföreningen inser hur stort problemet är. Bankerna är dock företag och vill ha nöjda kunder så om tillräckligt många bankfackskunder med ädelmetallmynt gör sej hörda kanske bankföreningen trots allt ändrar sej. Möjligen borde jag kanske kontakta bankföreningen direkt men först vill jag få svar från juristen på min bank och se hur det hela utvecklar sej.
Senast ändrad av Oscar92; 2014-01-20 11:44
2014-01-20 14:23 # 32
Micke82
Det är lite märkligt nu är jag inte insatt i i allt som har diskuterats om i denna tråd. Men för att fatta mig kort och om jag har fattat de hela rätt med moms.

Man får inte förvara silver mynt med lagligt betalningsmedel Bankfack, en valuta? Men moms på Silver mynt med en valuta på ska de ha? som tex, Dollar, Euro, Pund osv. Ska inte dessa vara momsbefriad om det är ett lagligt betalningsmedel?

Hur kommer det sig, ska man hård dra det hela ska de vara momsbefriade med då? eller har jag fel?
2014-01-20 14:47 # 33
Oscar92
Citat:
Ursprungligen postat av Micke82
Det är lite märkligt nu är jag inte insatt i i allt som har diskuterats om i denna tråd. Men för att fatta mig kort och om jag har fattat de hela rätt med moms.

Man får inte förvara silver mynt med lagligt betalningsmedel Bankfack, en valuta? Men moms på Silver mynt med en valuta på ska de ha? som tex, Dollar, Euro, Pund osv. Ska inte dessa vara momsbefriad om det är ett lagligt betalningsmedel?

Hur kommer det sig, ska man hård dra det hela ska de vara momsbefriade med då? eller har jag fel?


Jag skulle gissa att om man säljer sina mynt som silver är det momsen på silver som gäller. Använder du däremot mynten som mynt och växlar in dom (vilket vore extremt korkat eftersom de är värda mycket mer som silver) borde det inte bli någon moms.
2014-01-20 14:53 # 34
Micke82
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar92
Citat:
Ursprungligen postat av Micke82
Det är lite märkligt nu är jag inte insatt i i allt som har diskuterats om i denna tråd. Men för att fatta mig kort och om jag har fattat de hela rätt med moms.

Man får inte förvara silver mynt med lagligt betalningsmedel Bankfack, en valuta? Men moms på Silver mynt med en valuta på ska de ha? som tex, Dollar, Euro, Pund osv. Ska inte dessa vara momsbefriad om det är ett lagligt betalningsmedel?

Hur kommer det sig, ska man hård dra det hela ska de vara momsbefriade med då? eller har jag fel?


Jag skulle gissa att om man säljer sina mynt som silver är det momsen på silver som gäller. Använder du däremot mynten som mynt och växlar in dom (vilket vore extremt korkat eftersom de är värda mycket mer som silver) borde det inte bli någon moms.


Ja det är det jag menar, skulle de vara så att man kan växla in en American Silver Eagle. På tex forex. Så får du typ 10 kr, men det jag menar att då ska det ju inte vara moms på myntet om man kan växla in det. Lagligt betalningsmedel ska ju det inte vara moms på.

Då ska de ju vara momsbefriad då de säljs inom Sverige med, plus att man ska inte behöva betala moms på en valuta då man köper silvermynt ifrån USA.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt