Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Som ädelmetallägare är man ensam och utsatt
Som ädelmetallägare är man ensam och utsatt
2011-02-10 20:18 # 37
förnuft & känsla
Missade inloggningen ovan.
2011-02-10 20:56 # 38
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
förnuft & känsla,

Fick du inte pop-up rutan som vi just implementerat i samband med att du försökte svara på inlägget?
2011-02-10 21:01 # 39
förnuft & känsla
Nej den dök inte upp.
2011-02-10 21:14 # 40
Herr K
Personligen hör jag också till skaran med undergångsprofeter, men jag låter inte det påverka mitt liv i nuet för det :) Det enda jag kan göra är att lite i taget förbereda mig för svårare tider, i värsta fall rejält svårare sådana. Knappast något som påverkar min vardag, men det är en tanke som ligger och gror i bakhuvudet.

Kärnvapenkrig tror jag definitivt inte på heller. Enligt mina spådomar (för det är just vad det är) så blir troligen en kombination av följderna efter Peak Oil och en kraschad världsekonomi det som vänder upp och ner på civilisationen. Säga vad man vill om oss svenskar och hur bekväma vi är, men börjar folk gå hungriga och deras pengar inte går att använda så ska ni se att det kommer hända otrevliga grejer. Då vill jag inte befinna mig i storstan utan ute på landet, på tryggt avstånd från de desperata, hungriga och beväpnade massorna som slåss över konserver. Det var bara mina fem Oz om framtiden.
2011-02-10 21:22 # 41
Guldgossen
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym

Är helt övertygad om att du har fel! Att gå och förbereda sig för sådana saker är
snudd på löjligt och säker inte bra för hälsan. Även jag är guldägare och
har en mycket skeptisk syn till ECB och FED! Men tror och hoppas givetvis på
en ljus och bra framtid. Jag förmodar att du inte har barn?? varför skulle du?
dom kommer ju dö ändå eller? Flickvän ,hus, fin bil??? Allting kommer ju ändå bli förstört eller dö.
NÄ DU ryck upp dig och tro på framtiden. Köp guld och silver för att byta det mot resor
ett fint hus en ferrari eller vad du vill. Inte för en åker eller konserver.
Jag menar inte något illa med det jag skriver men allvarligt, va lite positiv.


Den här typen av argumentation stöter man ofta på när man talar om ett dystert framtidsscenario. Logiken är någonting i stil med ”Det där är så hemskt så det kan inte hända.”

Tänk er två judar som samtalar i slutet av 1938. Ett decennium av trakasserier har kulminerat i kristallnatten.
Jude A: Vi måste fly. Ser du inte åt vilket håll det barkar?
Jude B: Nä, det blir nog bra skall du se. Försök vara lite positiv.
Jude A: Men herregud! De slår ju ihjäl folk utan att polisen ingriper! De talar om den slutgiltiga lösningen för judarna. Snart kommer dom att börja ägna sig åt systematiskt massmord!
Jude B: Nu tycker jag du låter knäpp! Att gå och förbereda sig för sådana saker är
snudd på löjligt och säkert inte bra för hälsan. Dessutom har du inga barn. Inte ens flickvän.

Mängder av judar valde att stanna kvar i Tyskland och gick lydigt till tågen som tog dem till koncentrationslägren. Men vissa flydde. Vissa förberedde sig på det värsta.

Varför bryr jag mig om någonting överhuvudtaget ifall jag tror att vår civilisation kommer att gå under? Jag tror att det mycket väl kan bli så att vår civilisation kollapsar såtillvida att den överväldigande majoriteten kan tänkas komma att leva i armod, medan en liten elit fortfarande kan ha det ganska bra, ungefär så som det redan är idag i stora delar av världen. Ädelmetall, mark, vapen etc kan mycket väl utgöra skillnaden mellan fattigdom och välmåga i en kaotisk framtid. Och för att föra tråden lite OnTopic: Sociala nätverk kommer alltid att vara viktiga. Ensam är inte stark. Ädelmetallägare förenen eder :)
Senast ändrad av Guldgossen; 2011-02-10 21:25
2011-02-11 10:15 # 42
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Guldgossen
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym

Är helt övertygad om att du har fel! Att gå och förbereda sig för sådana saker är
snudd på löjligt och säker inte bra för hälsan. Även jag är guldägare och
har en mycket skeptisk syn till ECB och FED! Men tror och hoppas givetvis på
en ljus och bra framtid. Jag förmodar att du inte har barn?? varför skulle du?
dom kommer ju dö ändå eller? Flickvän ,hus, fin bil??? Allting kommer ju ändå bli förstört eller dö.
NÄ DU ryck upp dig och tro på framtiden. Köp guld och silver för att byta det mot resor
ett fint hus en ferrari eller vad du vill. Inte för en åker eller konserver.
Jag menar inte något illa med det jag skriver men allvarligt, va lite positiv.


Den här typen av argumentation stöter man ofta på när man talar om ett dystert framtidsscenario. Logiken är någonting i stil med ”Det där är så hemskt så det kan inte hända.”

Tänk er två judar som samtalar i slutet av 1938. Ett decennium av trakasserier har kulminerat i kristallnatten.
Jude A: Vi måste fly. Ser du inte åt vilket håll det barkar?
Jude B: Nä, det blir nog bra skall du se. Försök vara lite positiv.
Jude A: Men herregud! De slår ju ihjäl folk utan att polisen ingriper! De talar om den slutgiltiga lösningen för judarna. Snart kommer dom att börja ägna sig åt systematiskt massmord!
Jude B: Nu tycker jag du låter knäpp! Att gå och förbereda sig för sådana saker är
snudd på löjligt och säkert inte bra för hälsan. Dessutom har du inga barn. Inte ens flickvän.

Mängder av judar valde att stanna kvar i Tyskland och gick lydigt till tågen som tog dem till koncentrationslägren. Men vissa flydde. Vissa förberedde sig på det värsta.

Varför bryr jag mig om någonting överhuvudtaget ifall jag tror att vår civilisation kommer att gå under? Jag tror att det mycket väl kan bli så att vår civilisation kollapsar såtillvida att den överväldigande majoriteten kan tänkas komma att leva i armod, medan en liten elit fortfarande kan ha det ganska bra, ungefär så som det redan är idag i stora delar av världen. Ädelmetall, mark, vapen etc kan mycket väl utgöra skillnaden mellan fattigdom och välmåga i en kaotisk framtid. Och för att föra tråden lite OnTopic: Sociala nätverk kommer alltid att vara viktiga. Ensam är inte stark. Ädelmetallägare förenen eder :)


Historian visar ju hur fel du har!!! Judarna är idag starkare rikare och lyckligare än någonsin.
WW2 var det värsta människan har åstakomit någonsin. Och hur hemskt det än var så
var det inte ens i närheten av att hota mänskligheten. Det krävs någonting som är 100
kanske 1000 gånger värre för att det ska bli tal om undergång av mänskligheten.
Och det tror jag personligen är nästan omöjligt.
2011-02-11 10:36 # 43
Herr K
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Guldgossen
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym

Är helt övertygad om att du har fel! Att gå och förbereda sig för sådana saker är
snudd på löjligt och säker inte bra för hälsan. Även jag är guldägare och
har en mycket skeptisk syn till ECB och FED! Men tror och hoppas givetvis på
en ljus och bra framtid. Jag förmodar att du inte har barn?? varför skulle du?
dom kommer ju dö ändå eller? Flickvän ,hus, fin bil??? Allting kommer ju ändå bli förstört eller dö.
NÄ DU ryck upp dig och tro på framtiden. Köp guld och silver för att byta det mot resor
ett fint hus en ferrari eller vad du vill. Inte för en åker eller konserver.
Jag menar inte något illa med det jag skriver men allvarligt, va lite positiv.


Den här typen av argumentation stöter man ofta på när man talar om ett dystert framtidsscenario. Logiken är någonting i stil med ”Det där är så hemskt så det kan inte hända.”

Tänk er två judar som samtalar i slutet av 1938. Ett decennium av trakasserier har kulminerat i kristallnatten.
Jude A: Vi måste fly. Ser du inte åt vilket håll det barkar?
Jude B: Nä, det blir nog bra skall du se. Försök vara lite positiv.
Jude A: Men herregud! De slår ju ihjäl folk utan att polisen ingriper! De talar om den slutgiltiga lösningen för judarna. Snart kommer dom att börja ägna sig åt systematiskt massmord!
Jude B: Nu tycker jag du låter knäpp! Att gå och förbereda sig för sådana saker är
snudd på löjligt och säkert inte bra för hälsan. Dessutom har du inga barn. Inte ens flickvän.

Mängder av judar valde att stanna kvar i Tyskland och gick lydigt till tågen som tog dem till koncentrationslägren. Men vissa flydde. Vissa förberedde sig på det värsta.

Varför bryr jag mig om någonting överhuvudtaget ifall jag tror att vår civilisation kommer att gå under? Jag tror att det mycket väl kan bli så att vår civilisation kollapsar såtillvida att den överväldigande majoriteten kan tänkas komma att leva i armod, medan en liten elit fortfarande kan ha det ganska bra, ungefär så som det redan är idag i stora delar av världen. Ädelmetall, mark, vapen etc kan mycket väl utgöra skillnaden mellan fattigdom och välmåga i en kaotisk framtid. Och för att föra tråden lite OnTopic: Sociala nätverk kommer alltid att vara viktiga. Ensam är inte stark. Ädelmetallägare förenen eder :)


Historian visar ju hur fel du har!!! Judarna är idag starkare rikare och lyckligare än någonsin.
WW2 var det värsta människan har åstakomit någonsin. Och hur hemskt det än var så
var det inte ens i närheten av att hota mänskligheten. Det krävs någonting som är 100
kanske 1000 gånger värre för att det ska bli tal om undergång av mänskligheten.
Och det tror jag personligen är nästan omöjligt.


Det handlar inte om man tror att mänsklighetens undergång närmar sig, för även om det inte är omöjligt så är det inte sannolikt att hela den mänskliga rasen går under de närmaste åren. Det är den civilisation som vi känner den som riskerar att rämna och förändras till något annat. Infrastruktur, ekonomi, energiproduktion och tillgång på mat är bräckliga system som bl a bygger på olja som energikälla samt en skuldbaserad ekonomi. Systemet är känsligt för störningar.

Det jag lärt mig under åren är att den moderna civilisationen är en bräcklig konstruktion, och vi är falskt invaggade i trygghet om att staten tar hand om oss. Faktum är att hot om våld från ordningsmakten om vi är olydiga, tak över huvudet och mat på bordet är de få saker som förhindrar oss från att slå ihjäl varandra. Tror du mig inte? Titta på hur "tryggheten" ser ut i fattiga länder eller i områden som kraftigt drabbats av naturkatastrofer. Människan går inte under, men tvingas man slåss för att överleva så är det precis vad folk gör.

Då är jag hellre mentalt och praktiskt förberedd än lyckligt ovetande i tron att "någon annan" alltid ska ta hand om mig. Better safe than sorry :)
2011-02-11 10:44 # 44
Anonym
Historien visar, att alla civilisationer har kollapsat utan undantag. Den nuvarande industrialiserade civilisationen håller nu på att kollapsa på grund av overshoot i fråga om befolkningsexplosionen och utarmningen av naturresurserna såsom Peak Oil, Peak vatten, Peak fisk, mm.

Se vad som händer exempelvis i Egypten. År 1950 var de 25 milj inv, nu är de drygt 80. Det landet är chanslöst, de är beroende av livsmedelsimport, oljan håller på att sina, så de får inte längre några exportinkomster från den. De har bara 400 kvadratmeter jordbruksmark/capita, och befolkningen fortsätter öka. Det är ohållbart, och allt som är ohållbart kollapsar till slut.

Sorry, nu gäller det bara att förbereda sig för att tillhöra de som överlever åren framöver.

KH
2011-02-11 19:44 # 45
Anonym
Jag har funderat lite på tidigare postares inlägg. En var optimist, och tyckte att man skulle leva livet och köpa en Ferarri, en annan tyckte att ett kärnvapenkrig är otänkbart.

Jag skulle tro, att 99,9% av befolkningen är såkallade Sheeples, som bara läser tidningar och ser på TV nyheterna. Vi som är informerade genom alternativa media via internet har en helt annan realistisk syn på verkligheten.

Jag skulle kunna skriva flera sidor om hur jag uppfattar verkligheten, men jag förkortar det till följande:

Vi är på väg mot ett nytt världskrig sannolikt med kärnvapen, som kommer att slå ut mycket stora befolkningsmängder.
Vi har passerat Peak Oil 2005-2006, och det innebär en global ekonomisk kollaps och global svält, och det finns INGENTING som kan förhindra kollapsen.

Det är svårt att förutse kortsiktiga svängningar i ekonomin mm, men det är enkelt att förutse långsiktig utveckling.

KH


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt