Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Gjuta egna tackor?
Gjuta egna tackor?
2015-06-09 17:38 # 13
Fenderbenderbengt
Jag är redan i process i att förädla silver i mitt micro-raffinaderi och det är inte så enkelt som man kan tro, dessutom så är det ganska kostsamt att komma igång, men när man väl är igång så kan du köpa silver i form av skrotsilver och raffinera det och få finsilver för ca 2/3 delar av kostnaden (skattefritt). Alltså presterar man bättre än en silvergruva.

Processen i kort:

Först måste man införskaffa sig av silvret och det gör man enkelt via tradera, se till att ha tålamod och köp enbart fynden inte allt man har råd med. Ibland har man tur och får gratis guld på köpet när man köper silver, inte allt för ovanligt, håll er borta från mynt då de är oftast dyrare än skrotsilvret och du får inte heller någon chans på guld eller ädelstenar. När silvret väl är införskaffat är det dags att sätta igång, ju större sats du gör åt gången dess mer priseffektiv blir processen. Så helst ca 1.5-3 kg i stöten, låter mycket men det är det inte.

Silvret löses först upp i salpetersyra med alla metaller, guld och platina löses ej upp, för detta krävs det kungsvatten/aqua regia (salpetersyra 1/3 saltsyra 2/3 ca andra koncentrationer går att göra beroende på situation och användningsområde.) Silvret ska lösas upp utomhus eller i ett fläktskåp då denna process skapar potentiellt dödliga gaser, använd alltid gasmask.

När silvret är upplöst eller syran är neutraliserad så filtrerar du av vätskan genom ett kaffefilter. Det är bättre att lämna restsilver till nästa sats än att slänga ner mer syra då det är en enkel metod att hålla koll på PH värdena. Silvret är nu i vätskeform och det är dags att sätta ihop det igen, det gör man genom att ha ner koppar i vätskan, använd rent koppar i form av koppartackor, ju renare produkter du använder dess bättre blir slutresultatet. Silver kommer nu börjas byggas på kopparen och det kommer ta mellan 24-30 timmar på förslagen storlek på satsen. Se till att kopparen hänger fritt så silvret kan ramla av, ligger den på botten av hinken eller vad du nu använder så kommer silvret samla sig runt så måste du manuellt ta bort det från tackan, en slang med en luftpump kan fästas under tackan för att retas genom att konstant vara i rörelse, detta snabbar på processen.

När allt ditt silver är ute från vätskan ska det sköljas av från all vätska vi har använt oss utav, det gör lättast genom att stoppa det i någon form av filter och skölja av med varmt vatten, gärna nästan kokat och även demineraliserat då vi vill ha vatten fritt från järn och koppar vilket båda kan finnas i kranvatten, även fast det går att använda kranvatten, mer om detta senare.

När ditt silver är rent så ska vi smälta det, men det är ännu inte dags för att gjuta tackor, nu ska vi bara smälta det för en extra rening plus att vi måste göra små kulor utav detta, eller bara någon form av fast form dock inte för stora bitar, vi vill ha så mycket yta som möjligt, samt att silvret inte får ta för stor plats, så små kulor är idealt eller så dimper man bara ner det i vatten och klipper ner silvret med en avbitartång i efterhand.

Nu bör silvret vara i fast form och mellan 95-99% beroende på hur slarvig du har varit och material använt mm, mm. Ju högre dess bättre, fast vi vill ha finsilver och nöjer oss inte med något annat 99,99% så nu ska vi rena vårt silver i en silver cell, vilket är att använda oss av elektrokemi för att göra det absolut sista. Silver cellen använder sig av en elektrolysvätska, samma vätska som vi gör i början när vi först fräter ner silvret dock får vi inte slarva och bara lägga undan lite från första steget utan får helt enkelt ta och fräta ner lite av vår renade produkt då koppar, järn och zink skall undvikas i högsta möjliga mån. Silver cellen i korthet fungerar så att du har en bunke i rostfritt stål som du har vätskan i, i denna vätska sänker du ner silvret i någon form av bägare utan att bägaren eller silvret nuddar kanten på skålen med likström som vi sätter på en anod ner i silvret och katoden i bunken. Silvret kommer här brytas ner och byggas upp igen på insidan av bunken, om vi har koppar eller andra metaller i vätskan kommer de också brytas ner och byggas upp i samma process därför var vi så noggranna i början. Denna process kan du göra en eller två gånger beroende på hur rent silver du vill ha, resterna stannar i bägaren för övrigt.

Silvret som nu är renat smälter vi i en smältugn och gjuter våra tackor utav med en liten klick borax (flussmedel) ha en öppen icke oxiderande låga på silvret när det svalar så det ska sjunka in så lite som möjligt och låta tackan bli slät och fin, polera bort att flussmedel och ojämnheter och lägg tackan i ett bad med svavelsyra, detta fräter inte på silvret men tar bort all smuts på ytan och kommer att visa upp alla ådror i silvret. Där efter kan du stämpla.

Om du vill kontrollera din renhet finns det en tjänst på KTH som kan hjälpa till, vill du bli certifierad är det Swedack du ska vända dig till. Vill du veta mer då detta är hastigt ihop slängt och inte kontroll läst så kan du bege dig in på AQUILLA REFINING på youtube, det är inte min kanal och han visar inte hela händelseförloppet men det ger en ganska bra överblick om hur det går till.
2015-06-09 19:03 # 14
Solidus
...Och var får du tillräckligt med salpetersyra för att lösa upp 3 kilo silver....och vad gör du med vätskan som blir kvar när du har fält ut silvret?
2015-06-09 21:06 # 15
Fenderbenderbengt
Citat:
Ursprungligen postat av Solidus
...Och var får du tillräckligt med salpetersyra för att lösa upp 3 kilo silver....och vad gör du med vätskan som blir kvar när du har fält ut silvret?


Som privatperson måste du söka tillstånd hos MSB, får du tillstånd kan du köpa den hos vilken grossist som helst, är du näringsidkare kan du köpa det hur som haver, med andra ord har du företag kan du köpa det annars måste du ha tillstånd. Det finns många företag i Sverige som säljer salpetersyra tex Labbservice är ett företag som säljer i mindre kvantiteter, medan vissa företag har 50 eller till och med 150 liter som minsta möjliga mängd att köpa. En femlitersdunk kostar ca 550 kr.

All syra som används sparar jag i en 25 liters dunk därifrån drar jag alla metaller och lämnar kvar bara vatten fast även detta vatten kan lämnas in på din lokala återvinningscentral.

Eller så lämnar du in allt på en gång. utan dra ut alla metaller.
Senast ändrad av Fenderbenderbengt; 2015-06-09 21:07
2015-06-10 11:44 # 16
Joestrutter
Kul ide!

Hur tänkte du sälja dina tackor sedan, via tradera? Eller startar du företag?

Menar du att 2/3 av priset inräknat alla kostander för salptersyra och maskiner etc.
2015-06-11 08:28 # 17
Fenderbenderbengt
Citat:
Ursprungligen postat av Joestrutter
Kul ide!

Hur tänkte du sälja dina tackor sedan, via tradera? Eller startar du företag?

Menar du att 2/3 av priset inräknat alla kostander för salptersyra och maskiner etc.


Alla maskiner och engångsinvesteringar räknar jag in i kapital och drar där av det ifrån tillverkningspriset, jag talar om de kontinuerliga kostnaderna även fast jag snart har gjort endast två kilo då det kostar att komma igång, så har jag fortfarande gått +/- 0 men kapitalinvesteringarna så som i smältugn, blåslampa material till silver cellen.

Försäljningen ska ske via ett företag hade jag tänkt, det dock så vill jag bli certifierad först för att få stämpla silvret med sin renhet. Jag skulle vilja påstå att folk skulle ha svårt att betala fullpris på silver om man kallar de hemmagjorda.
Senast ändrad av Fenderbenderbengt; 2015-06-11 08:30
2015-06-11 15:45 # 18
Joestrutter
Ok, ja precis hemmagjorda tackor kanske inte har lika hög krediblititet,
Därav att det är svårt att ta samma markandspris på dessa.
2015-06-12 10:34 # 19
kaase
Tack för att du delade med dig, FenderbenderBengt. Det var kul läsning för en kemi-intresserad.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt