Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Insättningsgarantin riksgälden mailkonversation
Insättningsgarantin riksgälden mailkonversation
2012-07-09 22:27 # 1
c0unt4n0n
mail till Riksgälden angående insättningsgarantin

Hej Daniel! Jag ringde och ställde några frågor angående
insättningsgarantin och blev hänvisad till dig.

Enligt vad jag har förstått så är insättningsgarantin i första hand
täckt av en fond som banker och finansiella institut betalar avgifter
till varje år. Om den inte räcker så har riksgälden enligt vad jag
fick höra på telefon "obegränsade resurser att låna av staten" för att
vidare täcka insättningsgarantin.

Var ska dessa pengar komma ifrån, rent praktiskt? Varken "staten",
riksgälden eller riksbanken kan väl trolla fram pengar och bara ge
bort dom, man måste väl utföra obligationer som någon vill köpa eller
låna ut pengar som någon får skuldsätta sig för?

Och om det är så, och obligationsmarknaden har kollapsat och/eller det
inte finns någon som vill eller kan skuldsätta sig för att skapa
pengarna via lån, vad är det som gäller då?

Är också nyfken på detta med nomineringen av insättningsgarantin i
euro. Jag vet att FD undersöker möjligheterna att nominera den i SEK
men det tar ju ett tag, om det alls går igenom, och om det värsta
händer och euron kollapsar vid lunchtid imorgon så blir ju
insättningsgarantin värdelös? Hur ser då möjligheterna ut för oss att
isåfall mycket snabbt gå över till en nominering i SEK, och är det
någon som vet hur denna övergång ska gå till rent praktiskt?

Svar:


Hej,

Tack för ditt mail.

Värt att notera är att Sverige har valt att i förväg fondera relativt stora medel för sin insättningsgaranti. I de flesta andra länder finns fonder av väsentligt mindre storlek, eller ingen fond alls. I det senare fallet tas en avgift ut i efterhand. Sverige har till följd av fonderingen och sunda statsfinanser bättre förutsättningar än de flesta andra länder att infria sina åtaganden inom insättningsgarantin.

Vid en fondtömning har insättningsgaranti, som du redan vet, en obegränsad lånerätt i Riksgälden. Finns inte medel tillgängliga i Riksgälden måste pengar lånas upp på marknaden genom att ge ut statsobligationer. Insättningsgarantifonden är emellertid också placerade i svenska statspapper. Skulle obligationsmarknaden brutit samman går det vare sig att avyttra de placeringar som finns i fonden eller ge ut nya statspapper. I en sådan situation skulle svenska staten sannolikt få ställa in sina betalningar - en extrem situation således.

En ändring av denomineringen från euro till kronor kräver en lagändring (riksdagsbeslut). Normalt tar en sådan process månader i anspråk. Den går dock att skynda på vid akuta lägen. Under finanskrisen 2008 beslöt man göra vissa förändringar i insättningsgarantin, bl.a. höjdes taket. Förändringarna tog ca en vecka i anspråk.

Mvh Daniel Barr

/Slut mailkonversation

På https://www.riksgalden.se/sv/Insattningsgarantin/ hittar jag inte mycket om dessa "extrema situationer".

+ Svenska insättningsgarantifonden är nu uppe i 27 miljarder. Hur länge räcker det?
2012-07-11 00:15 # 2
Fredrik Håkansson / Liberty Silver
Citat:
Ursprungligen postat av c0unt4n0n

+ Svenska insättningsgarantifonden är nu uppe i 27 miljarder. Hur länge räcker det?


Precis!
27 miljarder måste väl vara en pink i Nilen jämfört med svenskarnas samlade bankinlåningar?
Iofs är vi väldigt dåliga på att spara pengar på sparkonto (undra varför *döh*), men det måste ju ändock vara så att dessa 27 miljarder skulle vara borta på ett ögonblick.

Jag har dock ingen som helst tvekan om att pappa Staten kommer att trolla fram de pengar som behövs för att stötta upp systemet när det kraschar.
Inte en chans att de slutar printa förrän kronan/euron/vafri-skuldvaluta är värd mer som bränsle än valuta.
2012-07-11 01:16 # 3
Despierto
Från Svenska Bankföreningen: "I december 2010 uppgick bankernas inlåning från allmänheten, det vill säga i huvudsak hushåll och icke-finansiella företag, till 2 403 miljarder kronor."

Så en pink i Nilen är en överdrift eftersom insättningsgarantin faktiskt täcker en hel procent av den totala summan. Mer som en pink i en tjugolitersdunk...
Senast ändrad av Despierto; 2012-07-11 01:17
2012-07-12 21:23 # 4
Despierto
Jag tog mig friheten att citera ur mejlväxlingen i ett blogginlägg, hoppas det var OK.
2012-07-13 07:15 # 5
c0unt4n0n
Inga problem alls, bara glad att se att informationen kan spridas.

FYI så har ett verb glömts bort i meningen "och jag har svårt att det kommer att ske". (svårt att vad?)

Tack för intressant blogginlägg!
2012-07-13 11:00 # 6
Despierto
Jag har en tendens att göra sådana misstag när blir ivrig. Meningen är åtgärdad men låter firtfrarande lite knasig men det är sommarlov och sonen har ockuperat Macbooken. Jag skriver kanske om den när och om jag får tillbaka min dator...


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt