Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Om Libertysilver.se < Vilka böcker, filmer etc. om monetär ekonomi tycker du LS skall sälja?
Vilka böcker, filmer etc. om monetär ekonomi tycker du LS skall sälja?
2012-07-04 16:55 # 1
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Vi har under lång tid haft planer på att sälja böcker, filmer, info-material m.m. inom monetär ekonomi, österrikisk ekonomi etc. i Sverige. Anledningen till att vi inte börjat med det tidigare, mer än att vi sålt en del sporadiska böcker, är helt enkelt att vi haft andra prioriterade projekt som vägt tyngre men det kommer alltså inom kort.

Den som önskar får gärna skriva en önskelista/tips på vad just du skulle önska att vi saluförde.

Marknaden för detta område i Sverige är nog begränsad men kan förhoppningsvis växa i takt med att intresset för sund verklighetsekonomi växer. Det skulle nog knappast löna sig för någon att sätta upp ett företag och allena sälja böcker etc. kring dessa ämnen men vi kan ju lätt göra det eftersom det är marginellt med extraarbete för oss.
2012-07-04 19:09 # 2
Gustaf
Bra tråd. Har varit inne på detta ett tag men tror också marknaden kan vara ganska liten, åtminstone för böcker men kan säkert växa med tiden.

"Paper Money Collapse – The Folly of Elastic Money and the Coming Monetary Breakdown on Tuesday" (Detlev Schlicter). Kan jag varmt rekommendera, dessutom nyskriven (hösten 2011)

"The Collapse of the Dollar and How to Profit from It: Make a Fortune by Investing in Gold and Other Hard Assets" (James Turk och John A Rubino). Skriven 2003 (uppdaterad 2007) men riktigt bra. Nu driver förvisso Mr Turk konkurrerande verksamhet till er men jag anser att han är en av de skarpaste var det gäller kunskap inom guld/silver.

"End of the Road" kan jag varmt rekommendera till "nybörjare". Finns att köpa för 95 kr på www.100thmonkeyfilms.com.
2012-07-04 19:29 # 3
Gustav
Det mesta finns gratis i pdf-format på mises.org. De tror som bekant inte på intellektuell egendom och erbjuder därför i princip allt gratis. Kolla in t.ex:

http://mises.org/Literature/Subject/11/Money-and-Banking

Theory of Money and Banking av von Mises är väl kanske Boken med stort B.
2012-07-05 00:04 # 4
Liberty Silver / Gustav Andersson
Mises.org erbjuder stora mängder böcker, filmklipp artiklar mm. grattis då de ligger under Creative Commons vilket är ett format som är rimligt att stödja om man är vän av österrikisk/liberteriansk filosofi. Där kan man te.x. ladda ner böcker i epub-format vilket är utmärkt om man har tillgång till läs/surfplatta. Dock erbjuder de även böcker i inbundet och pocket format för de som förderar "riktiga böcker".

Detlev Schlicters Paper Money Collapse finns nu även i en svensk-översatt version. Den står med i min egen framtida läslista.

Johan Norbergs bok: "En perfekt storm" ger även en god insikt i skeendena kring finanskrisen 2008. Ungerfär samma saker som tas upp i "Överdos" fast det blir lite mer djuplodande i boken.

"What has government done to our money" av Murray N Rothbard är en av de bättre böckerna, kanske rent av den bästa, för att få en introduktion till hur pengar och priser egentligen skapas och fungerar. Den har tidigare erbjudits här på hemsidan vill jag minnas. Den har även översatts till svenska av mises.se och håller nu på att granskas för publicering. Som jag har fattat det kommer den först att publiceras etapvis på mises.se i flera olika delar för att senare ges ut som bok. Ner det sker bör den ha en given plats LS webshop. Dels för att sprida budskapet och dels för att stödja mises.se.
Senast ändrad av Liberty Silver / Gustav Andersson; 2012-07-05 00:36
2012-07-05 11:02 # 5
Gustaf
"Paper Money Collapse – The Folly of Elastic Money and the Coming Monetary Breakdown" är förstås den korrekta titeln, råkade kopiera in ett par ord för mycket. Den finns numera på svenska som ni nämnde.
2012-07-05 11:18 # 6
promavent
"Currency Wars" av James Rickards tycker jag var bra, framförallt för mig som när jag läste den var ganska mycket nybörjare i detta med penningssystem men med "vanlig" ekonomisk utbildning i bagaget.
2012-07-05 22:36 # 7
Herr G
En läsvärd bok som utgivits på svenska är "Västvärldens väg till välstånd" eller: "How The West Grew Rich: The Economic Transformation Of The Industrial World" av Nathan Rosenberg och L.E. Birdzell Jr.
Mer en historielektion än någonting annat, men trots att den har några år på nacken förklarar den på ett bra sätt vad som varit och varför marknaden ser ut som den gör.
2012-08-08 23:01 # 8
Fredrik Håkansson / Liberty Silver
Läser just nu "Kollaps - Livet vid civilisationens slut" av David Jonstad.

Tycker att det är en bra och lättfattad bok om hur civilisationer uppstår och varför de faller. Den är inte så djuplodande utan pekar på de stora dragen som i efterhand kan te sig lätta att se.

Det jag gillar mest med den än så länge att trots att den handlar om civilisationens närstående kollaps så menar Jonstad ändå att man inte behöver se det i totalsvart. Han menar att en civilisations kollaps är något som händer över en längre tid, man vaknar inte en morgon och inser att kollapsen har hänt över en natt. Och under tiden kollapsen händer så kommer människor att börja omforma sin vardag för att anpassa sig efter de nya spelregler som uppstår.
Så trots att kollapsen förmodligen redan har börjat så kan vi vända den till något som inte blir en total katastrof.
Precis vad många av oss som öppnat ögonen kan behöva lära oss. Allt behöver inte vara nattsvart i framtiden.
2012-08-09 00:26 # 9
Sigvard
Den bästa bok om penningsystemet jag läst hittills är NEF "Where Does Money Come From?". Den är skriven av bl.a Richard Werner http://www.neweconomics.org/publications/where-does-money-come-from

Det går att ladda hem en översikt av boken här.
http://www.neweconomics.org/sites/neweconomics.org/files/Where_does_money_come_from_OVERVIEW.pdf

Boken är en rent klinisk beskrivning av hur hela penningsystemet i UK fungerar idag (innefattande c:a 20 sidor historik också). Det är väldigt likt hur det fungerar i Sverige. Den tar upp allt i detalj på ett mycket pedagogiskt sätt. Mycket förklarande grafik och väldigt logiskt uppbyggt.

T.ex förklarar den den engelska motsvarigheten till Sveriges betalsystem RIX och är alltid noggrann när det gäller vilken slags "pengar" som det är frågan om som t.ex skillnaden mellan centralbankspengar och bankernas kredit-"pengar" (vilket ju är A och O om man skall beskriva bankernas clearing i RIX till exempel).

Boken är helt koncentrerad på att på ett detaljerat sätt göra dagens penningsystem begripligt. Den tar alltså inte upp några alternativa lösningar eller penningsystem. Det skall komma i deras nästa bok vad jag har hört.
Senast ändrad av Sigvard; 2012-08-09 00:35
2012-08-09 09:18 # 10
wikström
Ellen Hodgson Brown´s bok "Bankerna och skuldnätet" förklarar allt för dig varför det ser ut som det gör idag. Finns på svenska.
2012-08-09 23:40 # 11
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Jag håller med om att Bankerna och skuldnätet är en läsvärd bok som på vissa områden förklarar det rådande systemet väl. Däremot instämmer jag inte med de föreslagna "Greenback" lösningarna även om jag kan tycka att alla andra monetära system skulle vara bättre än det som råder nu.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt