Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Värdeskåp/Kassaskåp
Värdeskåp/Kassaskåp
2011-12-23 03:38 # 1
Duke
Hittade ingen passande forumdel för den här tråden, så jag lägger den här...

Någon som har tips på var man kan köpa sig ett kassaskåp att förvara sina godbitar i? Litar inte på bankfack längre...
2011-12-23 07:24 # 2
mega_n
Googla "begagnat kassaskåp" och du kan hitta riktiga kassaskåp/värdeskåp för den seriösa samlaren. Det gjorde jag. Kolla annars blocket. Ibland dyker billiga fynd upp här för folk/firmor som inte längre behöver sina skåp... Det gjorde jag. Man lägger väl inte alla ägg i samma korg. Inte ens om det är en säker korg;-) Många ägg i många korgar rekommenderas. Dvs, gärna flera kassaskåp på flera olika (dolda) platser.

Räkna med att du får betala gissningsvis typ 2-5% av värdet du tänker förvara i skåpet för skåpet i sig.
Dvs, ska du förvara typ 20.000 i värde kanske ett skåp på clas ohlsson för en tusenlapp är OK.
Ska du lagra värden för 500.000-1.000.000 kanske du får betala 20.000-50.000 för skåpet.
Ett bra och välkänt märke kan du dock sälja senare och få tillbaka en stor del av pengarna.

Är du seriös köper du inget skåp som två man i en pickup kan ta med sig. Dvs, ett tungt skåp på 500+ kg rekommenderas...

/H
Senast ändrad av mega_n; 2011-12-23 07:37
2011-12-23 07:56 # 3
Nikon
Skåpet ska givetvis bultas fast i ett betonggolv/betongvägg med bultar inifrån skåpet...
2011-12-23 08:37 # 4
Mogge8212
www.blocket.se

Där köpte jag mitt.
betalade ca 5000:. för ett skåp på 400kg som är brandklassat i 90min och som var förberett att bultas i golvet i golvet.
2011-12-23 13:21 # 5
Duke
Tack för tipsen!

Får man bulta fast kassaskåpet om man bor i en hyreslägenhet, tror ni?
2011-12-23 14:06 # 6
billion
Citat:
Ursprungligen postat av OpenYourMind
Tack för tipsen!

Får man bulta fast kassaskåpet om man bor i en hyreslägenhet, tror ni?


Om du återställer det när du flyttar. Om inte blir du troligen ersättningsskyldig för de kostnader som uppkommer för att återställa.
2011-12-23 15:13 # 7
Despierto
Citat:
Ursprungligen postat av OpenYourMind
Tack för tipsen!

Får man bulta fast kassaskåpet om man bor i en hyreslägenhet, tror ni?


Det finns skåp man kan bukta fast i reglarna i väggen. Något enklare att återställa.
2011-12-23 17:35 # 8
Hedge
För den lite mindre förvaringen och som är lättare att gömma undan kan ske.


Nedanstående skyddar dokument mot 850 grader i 30 minuter.
24 tuber Silver Eagles och några påsar torkmedel får precis plats.

http://www.tryggsaker.se/stoldskydd-o-vapenskap/kassaskap-vapenskap/vapenskap/scandinavian-safe/g-brandbox/product_info.php/cPath/40_83_138_160/products_id/461
2011-12-23 17:53 # 9
Nikon
Tja, om man oroar sig för brand snarare än stöld.
En brand bör väl mest ge kosmetiska skador på metallerna. (plasttuberna smälter kanske fast i mynten?)
2011-12-23 17:57 # 10
Solidus
Jag har ett skåp stående i Stockholm som jag inte har någon nytta av. Tungt och gediget, brandklassat och billigt, vad mer kan man önska sig i julklapp??
2012-05-19 10:06 # 11
Bob
Mitt första inlägg. Jag har följt ekonominyheter intensivt under 2000 talet, och har efter flertalet besvikelser med handel med fonder via min bank nu intresserat mig väldigt för guld & silver för att bryta denna trend av besvikelser. Det verkar ju oerhört lockande, nästan för bra för att vara sant att lämna sin traditionella bank för att själv fysiskt äga sina metaller! Men, hur bör man förvara det?
Ett eget gediget kassaskåp är på sikt min tanke den dagen jag köper ett hus för mitt guld, men vad bör jag göra medan jag bor i hyresrätt?
Att lämna det hos banken känns ju inte direkt tryggt!
Tacksam för åskter!
2012-06-05 12:47 # 20
impact
Citat:
Ursprungligen postat av kaase
@impact:
Vet du vilken temperatur en eldsvåda i en bostad har? Niohundra grader celsius är vanligt vid en fullt utvecklad rumsbrand som kan fortsätta i flera timmar, med kortare perioder av högre temperaturer. Redan vid femhundra grader celsius tappar de flesta metaller mer än hälften av sin hållfasthet, det vill säga de deformeras. Trä antänds redan vid fyra-femhundra grader. det vill säga vid den temperatur då metallerna deformeras.


Helt rätt det var bara för att få en referens vad man kan förhålla sig till beroende om man har ett värdeskåp på vinden i källaren eller ute i ladan, inte att man skulle klara sig utan ett brandsäkert.
Som också riktigt påpekades så ska nog de flesta former av förpackningar avlägsnas om olyckan är framme så lär man då få en kletig smörja även om mynt och tackor är oskadda..


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt