Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Den fåfänga drömmen om en säker pappersvaluta
Den fåfänga drömmen om en säker pappersvaluta
2011-09-07 10:55 # 1
Flavian
Idag har riksbanken inte höjt sin styrränta och den tyska författningsdomstolen har avvisat klagomålen mot greklandshjälpen.

Lyckligtvis har vi en fri guldmarknad. De som inte litar på det politiska systemet kan alltid köpa guld och på det viset skydda sina tillgångar från den inflationära erosionen.

Med tiden kommer guldmyntfoten att ha återinfört sig själv och den avgörande anledningen till detta är nog de inflationistiska doktrinerna. Skulle Ebberöds Central Bank och dess amerikanska och svenska motsvarigheter samt våra politiker göra ett hyggligt jobb så skulle givetvis guldhamstringen vara mindre och därigenom också en förutsättning för guldmyntfotens återuppståndelse saknas.

Så våra politiker håller på att göra ett präktigt självmål, men lika glad, nej gladare, för det är jag och gladast är nog Torgny Persson!











2011-09-07 11:34 # 2
kaase
Det behövs en "like"-knapp i forumet. :)
2011-09-07 12:03 # 3
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Förvisso men nja, jag inbillar mig att jag, och många med mig, varit både gladare och lugnare om vi haft ett vettigt valutasystem utan styrning från klåfingriga politiker och centralbanker. Det är svårt att driva verksamhet med det lapptäcke av regler och lager råder samtidigt som valutasystemet dör. Vi behöver hitta ett sätt sluta ta betalt i fiat-valuta och hålla räkenskaperna i enheter av ädelmetall istället för SEK. Nu blir det istället inflation -->nominell vinst-->skatt = real förlust. Jag förstår sannerligen att folk drar sig från att starta verksamhet i såväl Sverige som utomlands...

Oavsett är min inställning att försöka göra det bästa av situationen givet de förutsättningar som råder. Hur ser panelen på utvecklingen för fiat-pappersvalutorna på några års sikt? Vad kommer hända i vilka steg? Jag har svårt att bestämma mig för den exakta bilden mentalt men tror att ett sannolikt scenario är omväxlande (hyper)inflation/(hyper)deflation som till slut övergår i att folk överger fiat-pengarna vilket leder till en slutlig destruktion med hyperinflation. Vad tror ni?
Senast ändrad av Liberty Silver / Torgny Persson; 2011-09-07 12:04
2011-09-07 12:20 # 4
Flavian
Min tanke var snarare den att om politiker och centralbanker gjorde ett hyggligt jobb, det vill säga inte läte sedelpressarna gå varma, balanserade budgetarna och bedrev en ekomisk politik som gick ut på att säkra fri marknadsekonomi så skulle förmodligen Liberty Silvers verksamhet vara av mindre omfattning.

Jag ser helst en värld utan centralbanker, men välskötta centralbanker skulle göra en del av Liberty Silvers verksamhet överflödig eftersom den är ett symptom på att något sköts riktigt dåligt av dem som är satta att sköta det hela.
2011-09-07 12:29 # 5
billion
Som företagare håller jag med dig Torgny. Tänk om man fick fokusera på det man brinner för? Vilken injektion det skulle vara för alla inblandade. Nu blir man istället långsamt nermald av systemet. Det uppmuntrar verkligen inte innovativt företagande. Att göra saker på ett nytt sätt är dessutom alltid misstänkt från myndigheters och bankers sida. Det verkar som de har en saftblandare för det som avviker, inte för det som bryter mot lagen.

Vad det gäller framtida scenario. Jag kan bara se två möjligheter och vägen dit är troligen ungefär så som du beskriver.

Jag tror det hela kan kulminera i något av följande, efter ett antal år av kraftiga svängningar och kollaps för nuvarande system.

1) En hårt kontrollerad global digital fiatvaluta där alla inblandade måste acceptera full kontroll från den globala makten. Inget roligt scenario om man gillar frihet. Naturligtvis kommer detta ske under förespeglingen att man måste rädda folket undan dessa ständiga kriser. Tyvärr tror jag det är troligaste utfallet om inte fler vaknar upp för hur viktigt frihet är.

Eller...

2) I samband med kollapsen vaknar folk upp och inser att vi måste ta tillbaka makten. Vi börjar spontant att ignorera staten och leva våra liv så som vi vill. Tack vare att systemet kollapsar börjar vi återigen med byteshandel och fysiska betalningsmedel som guld och silver. Utan möjlighet till kontroll och inblandning från staten som då också snabbt sönderfaller.

Ungefär så. Mitt dilemma är att jag naturligtvis tycker alternativ 2 är bäst men eftersom jag tror att Jesus kommer tillbaka några år efter scenario 1 kan det också vara attraktivt även om vägen dit är plågsam. Jag tror oavsett att scenario 1 kommer inträffa förr eller senare. Frågan är om vi skall få en period av ljusare tider i världen innan dess.
Senast ändrad av billion; 2011-09-07 12:34
2011-09-07 12:30 # 6
Flavian
Jag tror att en spontan remonetisering av guldet är på väg.

Tyskarna köper guld i stora mängder och rimligen blir en vacker dag, som kanske inte är så avlägsen, guldets köpkraft mera relevant för tyskarna än eurons. Guldhamstringen i Tyskland är mycket mera omfattande än den vi ser i Sverige. Rent av är vi svenskar nettosäljare av fysiskt guld. Ack, ja, die dummen Schweden!

I så fall kommer säkerligen också detta guld att förr eller senare på ena eller andra sättet att börja cirkulera. Sker detta kommer det att uppstå en större massa fordringar och skulder med nominellt värde i guld. Försäljning av fysiskt guld är befriat från reavinstbeskattning i Tyskland. Alltså skulle man kunna köpa guld för att senare med hjälp av detta guld kunna köpa en bil eller en villa utan att den värdeökning, räknat i euro, som förevarit under tiden från det att man köpte guldet till dess att man avytrade genom att använda det som pengar vara befriat från reavinstskatt.

Ett problem i den tyska kontexten är dock att fordringar med nominellt värde i guld inte är befriade från reavinstbeskattning. Jag tror dock att detta problem går att komma runt på ena eller andra sättet samt att det med tiden kommer att uppstå ett politiskt tryck för att slopa denna skatt.

Vi får se hur, men att guldmyntfoten helt spontant är på väg tillbaka är jag helt säker på.
2011-09-07 12:42 # 7
Börjesson
Den valuta som används till transaktioner behöver kunna inflateras och tappa i värde över tid. Det ligger i sakens natur, då detta tvingar folk att omsätta och investera slantarna fort istället för att sitta på dem. Så länge vi definierar vårt välstånd i termer av omsättning så är inflation (inom rimliga gränser) inget systemfel utan tvärtom en nödvändighet för att hålla ekonomin igång. (Detta utesluter därmed en guldmyntfot i traditionell mening.) Vad som däremot saknas i dag, det är en stabil "basvaluta" där man kan stoppa undan långsiktiga värden som man bara vill bevara och inte öka - som en buffert eller som ett arv åt sina efterkommande. Det är den sistnämnda rollen guld borde kunna spela. Alla nationella (eller som euron multinationella) valutor borde flyta mot guldet, som ska vara den basenhet värden definieras i. Man kan tänka sig att varje centralbank sitter på en hög med (fysiskt) guld, och att valutans samlade värde ska motsvara det guldvärdet. Så fort man trycker fler sedlar så minskar då värdet av varje sedel, och man kan också försvaga sin valuta genom att sälja guld eller stärka den genom att köpa.

En konsekvens av detta vore att, vid övergången till detta system, guldet skulle explodera i värde, då den sammanlagda guldmängden i världen (ca 150 000 ton, sägs det) plötsligt ska vara värt lika mycket som... ja, alla pengar i världen.

(Ovanstående är en mycket kort sammanfattning av det lilla jag tror mig ha begripit av FreeGold-teorin, som beskrivs bl a på fofoa.blogspot.com.)
2011-09-07 13:29 # 8
Flavian
Om en genomsnittlig tysk köper fysiskt guld och betalar med euro så beror detta inte sällan på att han inte litar på euron; det vill säga han uppfattar den och det med rätta som mindre värdesäker än d-marken.

Om tyskarna köper mer och mer guld kommer de vid en viss tidpunkt äga guld till ett större värde än de äger euro.

Om så sker blir guldets värde mera relevant för tyskarna än eurons värde. Eftersom man kan sälja fysiskt guld utan att bliu skyldig staten reavinstskatt så finns åtminstone inte i teorin något hinder mot att en tysk villaköpare betalar villasäljaren i guld.

Om tyskarna ackumulerar stora mängder guld så innebär detta rimligen att de vid någon tidpunkt kan bli tvungna att avyttra detta guld alternativt att de ser intressanta möjligheter att investera sitt guld/anvnda det för konsumtion och i så fall har den privata tyska guldreserven börjat cirkulera.

I så fall menar jag att Tyskland helt spontant kommer att ha återinfört guldmyntfoten och jag är säker på att den sedan via världshandeln kommer att bli helt global. Så skedde ju efter att britterna ifört guldmyntfot 1816.
2011-09-07 13:34 # 9
Flavian
Även om måhända gold to go är en konkurrent till Liberty Silver kan det vara av intresse att se på deras hemsida var någonstan de har ställt upp så kallade guldbankomater.

I förenade arabemiraten finns en hel massa och förenade arabemiraten har troligen världens högsta koncentration av guldbankomater per capita.

Sedan verkar Tyskand komma god tvåa. Tyskarna är alltså mycket flitiga guldhamstrare.
2011-09-07 13:43 # 10
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Flavian
Min tanke var snarare den att om politiker och centralbanker gjorde ett hyggligt jobb, det vill säga inte läte sedelpressarna gå varma, balanserade budgetarna och bedrev en ekomisk politik som gick ut på att säkra fri marknadsekonomi så skulle förmodligen Liberty Silvers verksamhet vara av mindre omfattning.

Jag ser helst en värld utan centralbanker, men välskötta centralbanker skulle göra en del av Liberty Silvers verksamhet överflödig eftersom den är ett symptom på att något sköts riktigt dåligt av dem som är satta att sköta det hela.


Jag håller helt med och skulle uppmuntra till det även om jag för egen del vill gå än längre och helt avmonopolisera valutasystemet.
2011-09-07 13:53 # 11
Flavian
Torgny: Vi är helt överens om att det inte finns något behov av centralbanker. Min enda poäng var den att om de skötte sitt jobb på ett bra sätt så skulle guldhamstringen vara mindre omfattande än den är idag och guldhamstringen är faktiskt början på ett helt nytt och dessutom sunt och helt apolitiskt valutasystem.
2011-09-07 18:11 # 12
JRX
Citat:
Ursprungligen postat av Börjesson
Den valuta som används till transaktioner behöver kunna inflateras och tappa i värde över tid. Det ligger i sakens natur, då detta tvingar folk att omsätta och investera slantarna fort istället för att sitta på dem.


Vilket nonsens rent ekonomiskt och så fullständigt omoraliskt. Menar du verkligen att du vill tvinga mig, dina vänner, bekanta och andra till att använda en monopolvaluta som ska inflateras i den takt du bestämmer? Ska du ta hjälp av maffian eller den officiella motsvarigheten? Vore kul om du kunde förklara lite mer hur du tänkt.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt