Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Hur avyttra i framtiden?
Hur avyttra i framtiden?
2017-01-01 16:50 # 1
KHM
Först, en riktigt god fortsättning på 2017 önskas alla forumläsare!
De flesta här håller ju med om att guld och silver är en bra investering på lång sikt och att man helst skall ha det i fysisk form och förvara det under egen uppsikt. Men då man äger saker som har begränsad användbarhet så bör man ju även fundera på hur man skall avyttra i framtiden.
Det finns ju olika scenarier till varför man skall sälja: a) värdet har stigit så mycket att man bör ta hem vinsten, b) man behöver pengarna till en annan investering, c) man använder innehavet till byteshandel. Om vi koncentrerar oss på a och b dvs vi vill sälja till fiatvaluta för att använda pengarna till annat.
I veckan har vi ju läst om en 91-årig kvinna som förvägrades att lösa in 108000 i gamla sedlar som hon sparat under ett strävsamt liv för att hon inte kunde dokumentera hur hon kommit över sedlarna. Pengarna kom förutom från rent sparande även från försäljning av guldsmycken och en bilaffär. De flesta av sedlarna kom från transaktioner äldre än 10 år. Banken behöver bara spara transaktioner från de senaste 10 åren och kunde därför inte hjälpa henne med dokumentation. Hon kände sig maktlös och i princip utpekad som en brottsling så hon blev uppgiven och avled i höstas. http://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/91-arig-kvinna-vagras-losa-in-sina-sedlar
Nu till analogin att sälja guld och silver mot fiatvaluta i framtiden.
Redan nu är det ju svårt att handla från Libertysilver.ee och Tavex har ju sina problem.
Tänk om myndigheterna i framtiden förbjuder att man säljer till tex Libertysliver.se om man inte samtidigt kan dokumentera hur man kommit över mynten/tackorna!
Säg att det gått över 10 år sedan man handlade, då finns ju inte transaktionen sparad hos banken och Libertysilver.se behöver inte heller spara bokföring längre än 10 år.
Om man handlat något privat på tex Tradera så sparas ju inte överföringen heller längre än 10 år hos banken.
Kanske bör man spara alla inköpskvitton i en pärm för säkerhets skull?

Själv är jag mest förtjust i 1 Oz silvermynt. För 5 år sedan stod silver 3 gånger högre än idag. Om man lågt räknar med att guldpriset dubblas så tror jag att silverpriset 6-faldigas under samma tidsperiod.
Att sälja ett 1 Oz silvermynt på Tradera i framtiden för 1500 kr kommer nog inte att väcka någon uppmärksamhet som banktransaktion, men ett 1 Oz guldmynt för 25000:- kommer nog att ge en flagga i transaktionsdatabasen hos banken.

Att betala varor med silver/guldmynt kommer också att bli svårt. Antag att 1 Oz silvermynt är värt 1500:- och jag vill köpa en vara värd 300:- kommer jag då att få 1200:- tillbaka i fiatvaluta? Inte alls troligt om jag handlar med ett företag och inte heller troligt om jag handlar med en privatperson som föredrar ren byteshandel utan fiat inblandat.

Tror ni att man i framtiden kommer att kunna köpa en begagnad bil värd säg 50000:- och betala med guld/silver?
Jag tror inte det, utan det är fiatvaluta som gäller vid transaktioner.
Hur ser ni övriga på möjligheten till avyttring i framtiden?

mvh
KHM
2017-01-01 19:36 # 2
KHM
Jag har en arbetskamrat som under ett par veckor i år tog ut sammanlagt ca 50000:- ur bankomaten och vips fick han ett telefonsamtal från banken som undrade varför han gjorde det, han hade väl inga olagligheter på gång?
Så bankerna håller allt reda på våra transaktioner.
Därför är det bra att använda 1 Oz silvermynt för att hålla sig under radarn vid framtida avyttringar.

Med vänlig hälsning
KHM
Senast ändrad av KHM; 2017-01-01 19:38
2017-01-02 16:13 # 3
Cvitae
Ett bra sätt är att spara på kvittot. Å andra sidan, guld/silver är ju en vara och inte ett legalt betalningsmedel, så man kan alltid sälja det på blocket t ex. Men det är väl som det är med vapen, att guld och silver är lite "känsligare" än att sälja en bil.
Nu föreslår EU att öka kontrollen på in- och utflöde av kontanter, men även guld, i EU. Så visst När det passar politikerna ser de ändå guld mm som betalningsmedel, då man menar att det finansierar terrorverksamhet. Personligen, anser jag det vara trams. Likaledes att försöka förbjuda vapen, skulle leda till uteblivet skjutande, är det ingen som tror på. Vapnen smugglas till EU. Det handlar så klart om att man vill reglera den egna befolkningens tillgång till obeskattade pengar. Det är jakt på skatt helt enkelt.
http://www.reuters.com/article/us-eu-security-financing-idUSKBN14A16N?il=0
2017-01-02 17:07 # 4
KHM
Visst, jag håller helt med om att total kontroll av ekonomin är ett sätt att få in skatter. Håller just på och läser James Richards bok "The Road to Ruin" som går att köpa på amazon. Tidigare i historien har det ju inträffat "bank runs" då någon bank håller på att gå överstyr och alla insättare försöker att ta ut sina pengar. Har man ett nästan kontantlöst samhälle så kan man ju inte ta ut sina pengar i sedlar och det är lätt för banker att spärra övriga utbetalningar. Om en bank håller på att gå i konkurs så kommer alla kollektivt att få betala till staten/banken för att rädda systemet så det inte skall haverera.

Att spara kvitton är också bra. Om man läser länken ovan så sätter ju EU ribban så lågt som €150 på förbetalda kort. Om ett 1 oz silvermynt i framtiden kommer upp till detta värde så hamnar man över radarn om man skall sälja på Tradera eftersom transaktionerna kommer att gå via en bank.

mvh
KHM
2017-01-02 20:39 # 5
Nikon
Smält ner dem till råa tackor och säg att du vaskat fram dem själv :-)

Mer allvarligt: Ädelmetaller är en råvara. Staten kan aldrig få 100% kontroll på privathandeln.
Inför man alltför tuffa regler om handel med en råvara så blomstrar istället den svarta marknaden. t.ex. guldet i Indien just nu.
Senast ändrad av Nikon; 2017-01-02 20:41
2017-01-02 21:53 # 6
KHM
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Smält ner dem till råa tackor och säg att du vaskat fram dem själv :-)

Mer allvarligt: Ädelmetaller är en råvara. Staten kan aldrig få 100% kontroll på privathandeln.
Inför man alltför tuffa regler om handel med en råvara så blomstrar istället den svarta marknaden. t.ex. guldet i Indien just nu.


I Indien baseras 80% av alla affärer på cash (fiatsedlar) så därför kan både en grå och svart marknad existera för handel med ädelmetaller. Men hur gör man affärer med ädelmetaller i en marknad utan cash där alla transaktioner via bank över ett visst belopp måste styrkas med kvitton på ägande (som man kanske inte har sparat) är min undran.

Med vänlig hälsning
KHM
Senast ändrad av KHM; 2017-01-02 23:51
2017-01-06 00:16 # 7
KHM
Här är ett exempel på en bank som vägrar låta en kund sätta in 100000 kr i giltiga 500 kronorssedlar som han ärvt efter sina föräldrar 2003 http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/a954M/bankerna-vagrar-vaxla-in-hans-arv
Med vänlig hälsning
KHM
2017-01-06 14:12 # 8
Obetalbar
Gör skärmdumpar..skriv ut era kontoutdrag...spara information om alla transaktioner. bankomatkvitton osv. släng aldrig något överhuvudtaget. Förvara i brandsäkert. Det är värdehandlingar.

Jag har själv haft enorma problem med banker angående mina vita skattade pengar. Jag är naturligtvis terrorist och knarklangare och prostituerad svartarbetare eftersom jag har kontanter. Skitsnack naturligtvis. Allt handlar om att få bort riksbankspengar från folket så att vi tvingas använda räntebärande bankskulder som betalmedel istället för pengar. Bankerna tjänar dessutom på alla transaktioner som sker med skuldvalutan (elektroniskt och med kort) istället för riksbankspengar. Bankerna bli mindre sårbara mot bankrusning och bankerna behöver aldrig betala sina skulder. Bankerna vill att vi ska använda den falska valuta som de skapar i kontrast till de pengar som riksbanken skapar.

Bankerna är parasiter som tjänar oerhört mycket på att göra oss till slavar. Dock är de för snåla för att skicka hem kontoutdrag till er. Så ni måste ha en ordentlig skrivare så att ni har något att visa upp gällande era konton. Framtiden är svår att sia om så ni vet inte om ni behöver använda denna dokumentation.

Eftersom ni är här innebär det att ni är tänkande människor och tänkande människor gör inte bara som alla andra och följer efter den stora massan som får. Detta innebär att ni skiljer ut er. Alla som skiljer ut sig från fårskocken kommer att trakasseras av bankmaffian. Ni måste därför vara extra medvetna om att ni bör vidta åtgärder för att bevisa att ni inte är Talibaner eller säljer sexuella tjänster ..exporterar vapen osv.. Dokumentation är viktigt...lagra på flera sätt ...gör backup osv...

Om ni går in och tittar på era internetbanker så finns inte historik speciellt långt tillbaka i tiden. De sparar information i 10 år men visar inte så lång tid i er historik. Det är för att de hemskt gärna vill ta bra betalt för att ge er denna information. De vet att när ni väl behöver denna information så behöver ni den väldigt mycket och de vet de att ta betalt för det, bjud inte parasiterna på detta.

Spara kvitton när ni handlar på Maxi Liberty Silver Tavex eller Kjell & Company spara och dokumentera allt.
Lagra inte i molnet. Er dokumentation ska ni använda selektivt. Härskareliten kan använda allting emot er. Ni ska bara visa upp det som gynnar era egna syften. Inte för att ni gör något omoraliskt. Ungefär som när man försöker överlista en våldtäktsman. Ni är offret medan parasiterna och förtryckare i form av politiker och bankmaffia är förövarna, så då är det OK att försöka vara listig.
2017-01-06 14:31 # 9
Obetalbar
Citat:
Ursprungligen postat av KHM
Jag har en arbetskamrat som under ett par veckor i år tog ut sammanlagt ca 50000:- ur bankomaten och vips fick han ett telefonsamtal från banken som undrade varför han gjorde det, han hade väl inga olagligheter på gång?
Så bankerna håller allt reda på våra transaktioner.
Därför är det bra att använda 1 Oz silvermynt för att hålla sig under radarn vid framtida avyttringar.

Med vänlig hälsning
KHM


Har stolt gjort min kvot av personlig bankrusningar...plus moms om man säger :) :) Och är väldigt intresserad av att veta mer om din arbetskamrats uttag! Hur slutade historien? Blev personen hotad av banken ? Fick de ett svar? Vad fick de för svar ? Var det ett svar som de godtog ? Ville de ha dokumentation ? Osv...

Vilken bank var det ? Var det ett debetkort kopplat till kontot ? Under hur lång tid skedde uttagen ? Har din kompis haft mycket "trafik" på kontot med mycket transaktioner ? Finns det inkomster som man tydligt kan se. typ lön och liknande?

Själv har jag tagit ut ca 25 000kr vissa månader från en och samma bank och blir inte alls förvånad om det kommer frågor från banken. Hur kan man frivilligt låta ens bank ha ditt telefonnummer förresten? Rekommenderar att ha flera konton för att minska ner beloppen per institut...
2017-01-06 16:23 # 10
KHM
Citat:
Ursprungligen postat av Obetalbar
Citat:
Ursprungligen postat av KHM
Jag har en arbetskamrat som under ett par veckor i år tog ut sammanlagt ca 50000:- ur bankomaten och vips fick han ett telefonsamtal från banken som undrade varför han gjorde det, han hade väl inga olagligheter på gång?
Så bankerna håller allt reda på våra transaktioner.
Därför är det bra att använda 1 Oz silvermynt för att hålla sig under radarn vid framtida avyttringar.

Med vänlig hälsning
KHM


Har stolt gjort min kvot av personlig bankrusningar...plus moms om man säger :) :) Och är väldigt intresserad av att veta mer om din arbetskamrats uttag! Hur slutade historien? Blev personen hotad av banken ? Fick de ett svar? Vad fick de för svar ? Var det ett svar som de godtog ? Ville de ha dokumentation ? Osv...

Vilken bank var det ? Var det ett debetkort kopplat till kontot ? Under hur lång tid skedde uttagen ? Har din kompis haft mycket "trafik" på kontot med mycket transaktioner ? Finns det inkomster som man tydligt kan se. typ lön och liknande?

Själv har jag tagit ut ca 25 000kr vissa månader från en och samma bank och blir inte alls förvånad om det kommer frågor från banken. Hur kan man frivilligt låta ens bank ha ditt telefonnummer förresten? Rekommenderar att ha flera konton för att minska ner beloppen per institut...


Jag vet inte vilken bank som min arbetskamrat har, men vad jag förstår så nöjde sig banken med hans förklaring.
Angående att ha flera banker och flera bankkort så är det ju ofta förenat med en årlig kortkostnad på ett par hundralappar per bank. Visst ett par banker/kort kan man ju ha. men sedan blir det ju dyrt.

Var och varannan månad kan man ju läsa ett transaktionsmöjligheterna för en bank ligger nere och kunderna kan inte använda sina kort. Ofta heter det att det är någon mjukvaruuppdatering som gått snett, hur ofta det är som banken hackats framgår sällan. Som väl är brukar ju allt fungera igen efter några timmar till max en dag. Det är ju inte osannolikt att vi får vara med om längre stillestånd i framtiden. Som tänkande människa (som du ju definierar deltagarna på detta forum) så bör man alltid ha en backup av kontanter att tillgå. Hur stor denna backup bör vara är ju helt individuellt.
Man kan även gardera sig på andra sätt. Själv brukar jag tanka bilen då tanken visar på halv ifall möjligheten att tanka med kort skulle strula.

Med vänlig hälsning
KHM


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt