Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Hur sprida information om det vi vet?
Hur sprida information om det vi vet?
2014-07-30 19:53 # 1
Serulf
Hej!

Jag har de senaste 9 månader fått upp ögonen för världsekonomiska frågor och vikten av att investera i ädelmetall, bl.a. genom Mike Maloneys bok och hidden secrets of money videor. Ni kanske också har upplevt känslan av att vara som Bibelns Noa som vet om syndafloden och vill varna och rädda så många som möjligt? Jag har samtalat med en del i familjen och en del vänner och märkt att visar de inte intresse direkt är det knappt nån idé att försöka igen. Därför har jag tänkt att den första presentationen är av stor vikt.


Nu undrar jag hur ni gör? Jag undrar också om det finns något slags material man kan visa, typ pdf eller liknande som man kan ha som stöd när man förklarar. Lite som Mike Maloney gör. var kan man få tag på sådant material, helst på svenska, men engelska går också.

Tacksam för svar
2014-07-30 22:14 # 2
Tor
Jag har själv misslyckats så många gånger att jag nästan börjat ge upp. Men eftersom jag förstår hur illa det är, och hur viktigt det är att vi som fått upp ögonen, hjälper till att väcka dom som fortfarande sover, så kämpar jag ändå vidare.
Ett par personer på min arbetsplats har varit mottagliga nog att lyssna på mig, och har nu själva börjat följa ämnet och ifrågasätta den vardag vi lever i. Så det är inte förgäves. Fortsätt tjata, lite nu och då, och använd alltid fakta, aldrig åsikter.

Det finns riktigt bra dragningar på Youtube som är välgjorda och riktigt underhållande att titta på, t.ex. Chris Martenson's crash course, den är riktigt bra, och lätt att hänga med. Mike Maloney är också mycket bra att lyssna på. Men det svåra är att få folk att ge ämnet sin lite av deras dyrbara uppmärksamhet.

Kämpa på, bra jobbat, ge inte upp!
2014-07-30 23:13 # 3
Fredrik
Serulf
Kan bara hålla med!

Den stora massan har noll koll! Vi är 15 personer på vårt jobb.. Jag och en till kämpar på med aktier och förstår vikten av att äga guld och silver. Tyvärr så tycker dom 13 övriga att vi är dumma i huvudet.
Argument som att 1 oz guld kostade 35 dollar 1971 och nu 1300 dollar går inte in i Tures huvud. Säger man att man fick en bra kostym för 1 oz guld/35 dollar 1971 och man fortfarande får en bra kostym för 1 oz guld men inte för 35 dollar i dag så rycker dom bara på axlarna.
Folk borde ju ta till sig ett sånt enkelt exempel tycker man ju..

Inte heller att man får runt 10kr för en 1kr från 1967 pga att den innehåller silver går hem..


Nä det är trist att inte folk förstår att man borde köpa lite fysiskt för sina papperspengar som bara förlorar i värde.

Men den stora massan ska få köpa mitt guld och silver dyrt när det är dags för pension om drygt 30 år!
2014-07-31 08:37 # 4
Hedge
Det är när man kommit till insikt som det känns som om man "kommit upp en nivå" och då upptäcker att det är ganska ensamt där. :)

Jag försöker få folk att titta på "Godheten" av Stefan Jarl, filmen som SVT vägrade visa före valet. Den är dessutom humoristisk i all bedrövligheten.

https://www.youtube.com/watch?v=1M7RaATzQTQ

Senast ändrad av Hedge; 2014-07-31 08:53
2014-07-31 09:29 # 5
Skyking
Det kan ju vara så att många har sin balansräkning uppdelad på mest bostad på tillgångssidan och på skuldsidan har man mest skulder. Då blir man kanske inte så orolig för att värdet på skulderna skall sjunka...

Vidare så kan man ifrågasätta rimligheten i antagandet att guldet skall öka i värde, men det finns skäl till att anta att t.ex. aktier kommer om inte öka i värde så iaf ge avkastning. Jag gissar att många som sparar gör det i olika aktiefonder eller direkt ägande av aktier.

Scenarier där ens guldinnehav blir ens livlina uppfattas dels som ganska osannolika, dessutom är det tämligen besvärande situationer. Till råga på detta så krävs det ett ganska rejält innehav för att det skall vara till någon nämvärd nytta, och till yttermera råga på det så blir innehavet kanske till ingen nytta ifall man samtidigt inte äger mark. Lägger man därtill att de har ganska litet eget kapital och kanske än mindre sparande så blir det ganska meningslös kunskap.
2014-07-31 12:29 # 6
Syraks vishet
Hej !
Vid diskution av gällande saker brukar jag hänvisa till källan eller källorna där informationen kan hittas !
Det går därav att visa på direkta felaktigheter som finns i massmedia .
Ofta kommer den info. som publiceras som fakta i såväl tv nyheter som tidningar från tex Reuters för att sedan skickas ut på svenska via TT och därefter publiceras som fakta ...

Att bemöta dessa " sanningar " görs bäst genom hänvisning till alternativ media som finns på youtube eller som dessa nedanstående, utan inbördes ordning !

http://www.zerohedge.com

http://x22report.com

http://app.debka.com/p/

http://swedish.ruvr.ru

Med flera, och där kan ett frö sås hos en "sovande" medmänniska och det ofta en åt gången ...
2014-07-31 14:17 # 7
Hedge
Här är en annan intressant länksamling

http://fritenk.wordpress.com/
2014-08-01 09:38 # 8
Jarneris
Jag tror att man får vara lite ödmjuk. Det är ju inte säkert att man har rätt. Argumentet att si och så många dollar var värt mer förr är ganska döfött tycker jag, eftersom folk har höjt sina löner i motsvarande grad. Vad spelar det för roll om det står 10, 100 eller 10000 på sedeln när den sammanlagda valören är lika köpstark? Jag ser guld/silver som en slags försäkring vid en finansiell härdsmälta, och det argumentet har jag vunnit gehör för, men det är ju ingen naturlag att guld och silver kommer att stiga i värde i ett sådant scenario. Och även om det gör det, så får du ändå krypa till korset till sist och växla in det mot en fiatvaluta. Mike Maloney och andra är lite väl mycket av säljare för att verka trovärdiga för gemeneman, även om deras argument kan vara giltiga.
2014-08-01 11:59 # 9
Fredrik
"Och även om det gör det, så får du ändå krypa till korset till sist och växla in det mot en fiatvaluta"

Jo men du har ju bevarat värdet på dina pengar iaf!

Ett guldmynt som kostar 10 000kr idag kanske är värt 1 miljard vid en hyperinflation.

Vid ett sånt scenario så är det alltid bättre att ha ett guldmynt i fickan än 10 000kr som du inte ens får ett tuggummi för :-)
2014-08-01 23:23 # 10
Robin
Hur fick du tag på Mike Maloneys bok? försökte beställa den via amazon men det gick tydligen inte
2014-08-02 18:20 # 11
Fredrik
Hittade min på Adlibris.

http://www.adlibris.com/se/bok/investeringsguiden-for-guld-silver-9789170921728
2014-08-03 19:51 # 12
Serulf
Tack för alla tips och intressanta kommentarer! Adlibris är ett bra ställe att köpa Maloneys bok på och den fanns även på mitt lokal bibliotek. Jag har faktiskt köpt 3 ex som jag lånar ut till familj och vänner, en del är intresserade och positiva, men att ta steget att köpa fysisk ädelmetall tycks vara stort. Många är också ovilliga att låna för att investera och de flesta har ju inte så mycket extra på kontot, så då blir det ohandlat. Knepigt, men jag ska kämpa på.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt