Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < BullionStar.com / Torgny Persson
BullionStar.com / Torgny Persson
2014-07-29 18:01 # 1
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Jag märkte att BullionStar.com uppmärksammats i denna tråden som jag brutit ut till en ny tråd här.

Jag har valt att hålla täta skott mellan de bolag jag är grundare eller ägare till d.v.s. Liberty Silver AB, Liberty Silver OÜ och BullionStar Pte Ltd. Märkligt nog har det tagit rätt lång tid från från uppstarten av BullionStar tills dess att det slutligen uppmärksammades här.

Jag lovar att redogöra för hela resan så fort jag har tid och möjlighet. För att sammanfatta;

Någon gång under våren 2012 fick jag reda på att Singapores finansminister presenterat ett förslag i Singapore's budget om att plocka bort den då rådande 7%-iga momsen på fysisk investeringsädelmetall i Singapore. I väst där ädelmetallhandel av myndigheter absurt nog ofta betraktas som misstänksamt och där adderande av lagar och skatter försöker försvåra och hämsko verksamheten stod Singapore direkt ut som motsatsen.

Min första resa till Singapore i Juli 2012 visade sig befästa uppfattningen. Efter att på plats ha kontaktat IE Singapore, ung: motsvarigheten till svenska Tillväxtverket, kl. 23 på kvällen, fick jag svar efter fem minuter att vi var välkomna till deras kontor för att diskutera affärsmöjligheter efterföljande förmiddag!

Bemötandet imponerade så pass att det från denna punkt egentligen aldrig fanns någon tvekan om att jag hittat rätt. IE Singapore inte bara klargjorde att vi var mer än välkomna att etablera oss i landet utan faciliterade och faciliterar för oss i många sammanhang som att introducera olika underleverantörer och förenkla i kontakten med diverse intressenter.

Bemötandet var diametralt motsatt gentemot vad som var och är fallet med myndigheter i Sverige. Singapore’s regering har uttalat ett mål att andelen ädelmetallhandel som härstammar från Singapore skall växa från 2 % 2012 till 10 % 2020. Handelsministern talat nyligen på LBMA-forumet som hölls här där 5 eller 6 olika myndigheter var representerade.

Att en stat förstår och stödjer ädelmetallhandel är unikt. Det bästa är dock att lagar och regler är enkla och tydliga.

Singapore är en meritokrati där människor ges möjlighet att driva företag och lyckas utan att strypas av staten. Det råder enorm brist på arbetskraft och det är omöjligt att inte hitta ett jobb. Varenda butik har skyltar med att de anställer och erbjuder walk-in intervjuer där man kan bli anställd på ett par minuter (vi söker också folk). Någon brottslighet existerar knappt alls. Straffen är förvisso extremt hårda där såväl döds- som piskstraff finns kvar. Landet är konservativt i bemärkelsen att det inte daltas eller ges någon andra chans för grova brott. Antalet rån per capita är en tjugondel jämfört med i Sverige (ja, jag har kollat statistiken).

Bolaget BullionStar startades för ungefär två år sedan men vi började ta ordrar först 2013. Jag emigrerade själv med min familj för drygt ett år sedan efter att haft en anställd som skött operationen de första månaderna. Jag lärde upp honom på plats här i Singapore vid ett antal resor hit men det framgick dock snabbt att potentialen var så enorm att det inte fanns någon tvekan om att det var rätt att flytta. Under första halvåret 2013 arbetade jag därför hårt med att introducera nuvarande VD för Liberty Silver AB, Mikael From, i den svenska verksamheten innan dess jag flyttade till Singapore och först då tog över den operationella driften här.

För bara två veckor sedan öppnade vi en världsunik butik om vilken ni kan läsa på BullionStar's hemsida. Vi kombinerar en butik med ett valv på en och samma adress där kunder kan titta på våra produkter i montrar, köpa metall, snart deponera egen metall in i valvet, få metall värderad, sälja metall, fysiskt kontrollera sin lagrade metall samt fysiskt begära uttag på sin metall på ett och samma ställe. Det är mig veterligen världsunikt att på plats, utan förvarning, kunna göra revision på sin ädelmetall eller begära uttag på sin metall och få den överlämnad till sig på några minuter.

Det finns mycket att berätta men då vi har vår stora öppningsceremoni på fredag med representanter från ädelmetallindustrin och Singaporianska regeringen finns det en del att stå i. Jag lovar att berätta mer om denna resa vid ett senare tillfälle...Som refererades till i andra tråden blev vi/jag nyligen uppmärksammad i finansbilagan till Singapore's största tidning Strait Times här. . Den nyfikna kan hitta mer material på sajten.

Tills dess finns det möjlighet att bli den första svenska kunden hos Bullionstar (uppdatering; kom på att vi nog har en svensk kund men som jag tror är bosatt utomlands). En överväldigande majoritet 95+% av våra kunder är lokala Singaporianer men då Singapore onekligen är världens överlägset bästa land att köpa och förvara ädelmetall i (jag får lov att återkomma med mer detaljer om varför men läs gärna på Bullionstar's hemsida så länge) så är det väl värt att undersöka för alla med ett intresse att geografiskt diversifiera sina tillgångar.
Senast ändrad av Liberty Silver / Torgny Persson; 2014-07-29 18:16
2014-07-29 22:41 # 2
billion
Grattis till det nya äventyret Torgny! Hoppas du har det och får det bra i Singapore med din familj. Har själv haft ett bolag där en kortare tid och det var imponerande fart på grejerna...en angenäm upplevelse. :)
2014-07-30 15:27 # 3
Fredrik
Ska bli spännande att se om jag hann bli den första "helsvenska" kunden hos Bullionstar!?

Sambons kommentar: Hur f#¤%n ska jag få hem det där silvret om du går och dör?

Kvinnor... ;-)
Senast ändrad av Fredrik ; 2014-07-30 17:09
2014-07-30 19:44 # 4
Nikon
Jag har svårt att se positivt på länder som systematiskt bryter mot FNs konvention om grundläggande mänskliga rättigheter.
2016-03-24 08:37 # 5
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Ska bli spännande att se om jag hann bli den första "helsvenska" kunden hos Bullionstar!?

Sambons kommentar: Hur f#¤%n ska jag få hem det där silvret om du går och dör?

Kvinnor... ;-)


Hon har en poäng.

Man bör nog även tänka på det scenariot och sina arvingar och hur de skall kunna ta arvslotten i besittning.

Man borde kanske undersöka hur Bullionstar hanterar situationen när arvingar till en kund kommer och vill ha ut ädelmetallen. Man kan gissa att det är omständligare än ifall man hade haft pengar på en svensk bank eller liknande, kanske är det mer praktiskt att se till att arvingarna får tillgång till ens inloggning så att de helt enkelt kan sälja ädelmetallen och få pengarna överförda till ett svenskt konto.

Om du litar på henne och hon har arvsrätt så kan du ju helt enkelt ge henne inloggningen och förklara hur hon gör för att ta leverans eller sälja ädelmetallen. Litar du inte på henne så blir det ju lite bökigare, kan du förvara informationen på ett ställe som hon endast kommer över när hon skall ärva så kan man ju göra det (och berätta var). Kan du inte det måste du förlita dig på att Bullionstar släpper tillgångarna till arvingarna (vilket som sagt kan vara omständligt).

Notera att med tanke på Bullionstar's avgiftstruktur så bör man nog ha en hel del i deras valv för att det skall vara meningsfullt, och om det rör sig om stora förmögenheter så kanske det inte är så betungande att det är lite omständligt att få hem det. Det kanske man också skall tänka på när man bedömer hur mycket man bör hålla där.
2016-04-01 16:40 # 6
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Ska bli spännande att se om jag hann bli den första "helsvenska" kunden hos Bullionstar!?

Sambons kommentar: Hur f#¤%n ska jag få hem det där silvret om du går och dör?

Kvinnor... ;-)


Hon har en poäng.

Man bör nog även tänka på det scenariot och sina arvingar och hur de skall kunna ta arvslotten i besittning.

Man borde kanske undersöka hur Bullionstar hanterar situationen när arvingar till en kund kommer och vill ha ut ädelmetallen. Man kan gissa att det är omständligare än ifall man hade haft pengar på en svensk bank eller liknande, kanske är det mer praktiskt att se till att arvingarna får tillgång till ens inloggning så att de helt enkelt kan sälja ädelmetallen och få pengarna överförda till ett svenskt konto.

Om du litar på henne och hon har arvsrätt så kan du ju helt enkelt ge henne inloggningen och förklara hur hon gör för att ta leverans eller sälja ädelmetallen. Litar du inte på henne så blir det ju lite bökigare, kan du förvara informationen på ett ställe som hon endast kommer över när hon skall ärva så kan man ju göra det (och berätta var). Kan du inte det måste du förlita dig på att Bullionstar släpper tillgångarna till arvingarna (vilket som sagt kan vara omständligt).

Notera att med tanke på Bullionstar's avgiftstruktur så bör man nog ha en hel del i deras valv för att det skall vara meningsfullt, och om det rör sig om stora förmögenheter så kanske det inte är så betungande att det är lite omständligt att få hem det. Det kanske man också skall tänka på när man bedömer hur mycket man bör hålla där.


Som påpekas kan man lägga till ytterligare personer som joint account holders (även med olika förbehåll). Det är dock inte alls omständigt och sannolikt betydligt enklare för en arvinge att ta över ett konto hos Bullionstar än hos banker el. dylika institutioner vid dödsfall. Allt vi behöver är ett dödsfallsintyg.

Vi kan utan problem skicka metall till Sverige och gör även så mer frekvent nu än vad som var fallet tidigare. Metallen är fullt försäkrad och skickas med spårning.

Vad gäller avgiftsstrukturen är den högst konkurrenskraftig vill jag hävda. Förvisso finns en minimumavgift på SGD 0,19 per dag vilket motsvarar 416 kr/år men detta inkluderar allokerad lagring i värdens säkraste land, Singapore (inga rapporteringsskyldigheter/ingen skatt på bullion i Singapore), full handlingsfrihettill att kunna sälja eller fysiskt begära uttag av metallen online 24/7 samt full försäkring med ett av världens största och mest välrenommerade bolag på ädelmetallområdet.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt