Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Kulturella skillnader i synen på guld och silver som investering
Kulturella skillnader i synen på guld och silver som investering
2013-06-07 10:27 # 1
Liberty Silver / Gustav Andersson
Godmorron kära ädelmetallägare (och ni andra med)!

Tänkte vi kunde diskutera frågan ang. skillnaden i syn på guld och silver mellan olika länder, kulturer och kontinenter. Själv tycker jag det är intressant att titta på det Asiatiska synsättet på guld samt synen de har på sparande generellt. I många länder som Indien ser de ju sina smycken lika mycket som statussymbol som en investering. Står ju lite om det i detta nyhetsinlägg.

Även i Indonesien handlar man med gulddinaren och silverdirhamen.

I Tyskland, där hyperinflation finns i mannaminne, är man även betydligt mer skeptisk mot banksystemet, och guld och silvermarknaden är stor. Tyskland är även ett mycket mer utpräglat kontantsamhälle än Sverige och tyskarna är betydligt mer måna om sin integritet.

Har vi för stort förtroende för banksystemet i väst i allmänhet och i Sverige i synnerhet?

2013-06-07 13:04 # 2
Nikon
Ja
2013-06-07 13:39 # 3
Boa
Utan vidare, de flesta tror ju att bankerna finns till för att betjäna folk och underlätta deras vardag.
Och om jag här i finland byter bort en pappers-tjugo euro mot ett blankt silvermynt så ses man ju som lite kufisk.
2013-06-08 09:55 # 4
Liberty Silver / Mikael From
Moderator
Denna dokumentär har drygt ett år på nacken och visar det indiska folkets intresse för guld. Mycket sevärd, här jämför man t ex guld som indiernas motsvarighet till den amerikanska drömmen.
2013-06-09 15:19 # 5
Despierto
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Andersson

Har vi för stort förtroende för banksystemet i väst i allmänhet och i Sverige i synnerhet?



Prima exempel på en retorisk fråga.

Instinktivt vill man ju svara ja, men det är ett ja som behöver nyanseras.

För folk har inget förtroende för bankerna. Man lider dock av två allvarliga åkommor: maktlöshetssjukan och informationsbrist. Hade Svensson varit insatt i frågan och förstått att det faktiskt finns alternativ hade vi sett en massflykt från bankerna.
2013-06-10 15:50 # 6
Micke82
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty Silver / Mikael From
Denna dokumentär har drygt ett år på nacken och visar det indiska folkets intresse för guld. Mycket sevärd, här jämför man t ex guld som indiernas motsvarighet till den amerikanska drömmen.


Mycket intressant film, bra info i denna.
2013-06-11 13:55 # 7
Syraks vishet
Hej !
Jag vill med dessa rader visa på bibliska skillnader i användande av guld och silver .
Till dig som läst om detta vill jag även påpeka att det är min mening att göra det så kortfattat som möjligt , därav blir det inte en heltäckande bild som ges . Men saker jag inte nämner kan vi ta upp vid senare tillfälle !

Här listar jag först det onda sättet att använda de ädla metallerna ...


2 mack 2:2
De beskriver också hur profeten överlämnade lagen åt dem som skulle föras bort. Han inskärpte att de inte fick glömma Herrens bud och inte låta sig vilseföras när de fick se gudabilder av guld och silver med praktfull utsmyckning

Vish 13:10
Ömkliga är de som kallar människohänders verk för gudar – de sätter sitt hopp till döda ting: guld och silver som bearbetats av konstnärer, bilder av djur eller någon värdelös sten som huggits till för länge sedan.

Jer br 7
Dessa gudar har tungor som polerats av träsnidare och är överdragna med guld och silver, men alltsammans är bländverk, och de kan inte tala.

Jer br 8/9
Man tillverkar diadem av guld som åt en kokett flicka och sätter dem på sina gudars huvuden. Det händer också att prästerna smusslar undan guld och silver från sina gudar och använder det för egen räkning

Jer br 10
och till och med betalar med det på horhusen. De styr ut dem i fina kläder som om de var människor, dessa gudar av silver och guld och trä,

Apg 17:29
När vi nu har vårt ursprung i Gud, då får vi inte föreställa oss det gudomliga som något av guld eller silver eller sten, som något en människa har format efter sina idéer och med sin konstfärdighet

1 Pet 1:18
Ni vet att det inte var med förgängliga ting, silver eller guld, som ni friköptes från det meningslösa liv som ni övertagit från era fäder.

Upp 9:20
De andra människorna, de som inte dödades av dessa plågor, omvände sig ändå inte från sina händers verk: från att tillbe demoner och gudabilder av guld, silver, brons, sten och trä som varken kan se eller höra eller gå.

Hos 8:4
De väljer kungar mot min vilja
och furstar jag inte känns vid.
Av sitt silver och sitt guld
har de gjort sig avgudar
till sitt eget fördärv.


Här följer på rätt sätt att använda silver och guld , som tex gåvor till behövande mm !


25Silver och guld ger säkert fotfäste,
men bättre än båda anses klokhet.
26Pengar och makt ger självsäkerhet,
men bättre än båda är gudsfruktan.

2 Mos 35:5
Samla in gåvor åt Herren. Var och en som känner sig manad skall bära fram dessa gåvor åt Herren: guld, silver och koppar,



Mal 3:3
han sätter sig ner likt den som smälter och renar silver. Han skall rena leviterna och luttra dem som guld och silver, så att de kan bära fram offergåvor åt Herren på det rätta sättet.

Tob 1:14
och så länge han levde reste jag till Medien för att göra uppköp åt honom. I Medien lämnade jag några penningpåsar i förvar hos Gabael, en bror till Gabri. De innehöll sammanlagt tio talenter silver.

Tob 4:20
Och nu, min pojke, vill jag tala om för dig att jag har lämnat tio talenter silver i förvar hos Gabael, Gabris son, i Rages i Medien.

Judit 2:18
rikliga matförråd åt allt manskapet och en oerhörd mängd guld och silver från den kungliga skattkammaren.

Judit 5:9
Men deras gud sade till dem att bryta upp från detta land och flytta till Kanaan. Där bosatte de sig och förvärvade stora rikedomar av guld och silver och en mängd boskap



Likväl ter det sig att silver och guld kommer att användas som betalningsmedel i framtiden !


Jak 5:3
ert guld och silver rostar, och rosten skall vittna mot er och förtära er kropp som eld. Ni har samlat skatter i dessa sista dagar.

Sef 1:18
Deras silver och guld kan inte rädda dem
på Herrens vredes dag.
Hela jorden skall förtäras
av hans lidelses eld.
Han skall förinta dem som bor på jorden,
i skräck skall de förgås.

Hes 7:19
Sitt silver kastar de på gatan,
deras guld blir avskräde.
Deras silver och guld kan inte rädda dem
på Herrens vredes dag.
Det kan inte stilla deras hunger,
inte fylla deras magar.
Guld och silver bringade dem på fall.

Hes 28:4
Vägledd av vishet och insikt har du skaffat dig rikedom. Guld och silver samlade du i dina skattkamrar.

Så blir han herre över skatter av guld och silver, ja, över alla Egyptens dyrbarheter. Även libyer och kushiter skall följa honom.


Även äldre beskrivningar av rikedom skildras ...


Judit 5:9
Men deras gud sade till dem att bryta upp från detta land och flytta till Kanaan. Där bosatte de sig och förvärvade stora rikedomar av guld och silver och en mängd boskap.

18I Herren Guds namn
- han som kallas Israels Gud -
samlade du guld som om det var tenn
och hopade silver som om det var bly.

Och fortsatt i vishets texter används dessa rader ...

Ords 2:4
om du söker henne som man söker silver,
letar som efter en skatt,
Ords 3:14
Ty visheten är mer värd än silver,
den vinst hon ger är bättre än guld.
Ords 8:10
Ta emot min fostran hellre än silver,
kunskap hellre än rent guld,
Ords 8:19
Mina gåvor är bättre än finaste guld,
mina frukter förmer än rent silver.
Ords 10:20
Rent silver är den rättfärdiges tal,
de ondas tankar är utan värde.
Ords 16:16
Att vinna vishet är bättre än guld,
vinna insikt mer värt än silver.
Ords 17:3
Silver prövas i degeln och guld i ugnen,
men hjärtat prövas av Herren.
Ords 22:1
Gott rykte är mer värt än stor rikedom,
aktning bättre än silver och guld.
Ords 27:21
Silver prövas i degeln och guld i ugnen,
och människan döms efter sitt rykte.


27Se på mig: en kort tid ansträngde jag mig,
och jag har vunnit stor frid.
28Ge gärna en stor summa silver för lärdomen,
med den kan ni skaffa er mycket guld.
29Må ni kunna glädja er åt Herrens barmhärtighet
och aldrig stå med skam för att ni prisat honom.
30Utför er uppgift innan tiden gått ut,
så ger han er lönen när hans tid är inne.


För att kunna ge en stor summa silver , så måste man först införskaffa det samma ...
Det är något av den kunskap som Bibeln givit mig !
Senast ändrad av Syraks vishet; 2013-06-11 13:58


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt