Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Rapport från ECB om bla. bitcoin
Rapport från ECB om bla. bitcoin
2012-11-10 12:15 # 25
D.H. (bitcoin.se)
Citat:
Ursprungligen postat av LPB
Det verkar som om du inte har läst mitt inlägg ordentligt, utan cash så kan bankerna härja runt hur mycket de vill och ge hur många krediter som de vill.
För vår säkerhet så skal vi ha cash, men helst koplad till guld.


Jag förstår absolut din oro över att bankerna får (ännu) mer makt när kontanterna försvinner. Jag har själv skrivit lite om problemet med att kontanterna försvinner här.

Citat:
Du har inte svarat på om Bitcoin är understött av guld och/eller silver, som garanterar "valutans" värde.


Jodå, det gjorde jag i mitt förra svar, såhär avslutade jag det: "Så, nej det finns inget guld eller silver som "backar upp" Bitcoin. Vad finns det som "backar upp" ditt guld?". Att "garantera" någots värde är lite av en illusion, guld har inte heller ett garanterat värde. Om folk börjar använda något annat än guld för att lagra värde så kommer guldpriset att minska. Men visst, guld har en styrka i dess tradition som värdebevarare, det är dess stora fördel gentemot ny teknologi som Bitcoin.

Citat:
jo, jag har precis skapat 100.000.000.000 WorldCoins på min dator, finns det någon som är intresserad och köpa dessa för 1.000.000- Sek? Lovar att det er legalt och ett enkelt sätt att flytta pengar från person till person utan någon inblandning av varken myndigheter eller banker.


Om någon skulle vilja köpa dina Worldcoins måste du till att börja med förklara hur man för över dessa mellan personer. Måste man göra det via dig (en central punkt) eller hur har du annars löst dubbelspenderingsproblemet? Hur kan vi vara säkra på att det inte skapas fler Worldcoins så att de vi köpt blir mindre värda? Bitcoin har tillfredsställande svar på dessa frågor och det är därför det finns ett värde i dem.
2012-11-12 17:11 # 26
Cornucopia
Citat:
Ursprungligen postat av D.H. (bitcoin.se)

Om någon skulle vilja köpa dina Worldcoins måste du till att börja med förklara hur man för över dessa mellan personer. Måste man göra det via dig (en central punkt) eller hur har du annars löst dubbelspenderingsproblemet? Hur kan vi vara säkra på att det inte skapas fler Worldcoins så att de vi köpt blir mindre värda? Bitcoin har tillfredsställande svar på dessa frågor och det är därför det finns ett värde i dem.


Man kan ha oändlig inflation i BitCoin-kloner. Det går att seeda/hasha om en helt ny BitCoin-tråd från start och kalla den WorldCoin, FreeCoin, LibertyCoin eller vad man vill. Vem som helst kan starta en BitCoin-klonvaluta, rent av samtidigt erbjuda sig att växla över den till en annan valuta. Eftersom det går snabbt att "minea" i början skulle alla direkt hoppa över dit och BitCoin skulle bli mindre intressant.

Sedan upprepas det i all oändlighet.

BitCoin har inget monopol, källkoden är OpenSource, vem som helst kan hasha om från början och starta en konkurrerande valuta.

Det andra problemet är att eftersom alla sparar alla transaktioner, så när antalet transaktioner i systemet ökar exponentiellt kommer till slut hela Internets trafik och allt lagringsutrymme förr eller senare gå åt till att lagra alla transaktioner i miljontals kopior och långt innan dess kommer systemet, om det hade fått någon spridning på riktigt, att haverera när folks bredbandsuppkopplingar helt enkelt inte räcker till att uppdatera alla transaktioner.

Ett idiotiskt system, men intressant tankeexperiment.
Senast ändrad av Cornucopia; 2012-11-12 17:14
2012-11-12 20:07 # 27
D.H. (bitcoin.se)
Citat:
Ursprungligen postat av Cornucopia
Man kan ha oändlig inflation i BitCoin-kloner. Det går att seeda/hasha om en helt ny BitCoin-tråd från start och kalla den WorldCoin, FreeCoin, LibertyCoin eller vad man vill. Vem som helst kan starta en BitCoin-klonvaluta, rent av samtidigt erbjuda sig att växla över den till en annan valuta. Eftersom det går snabbt att "minea" i början skulle alla direkt hoppa över dit och BitCoin skulle bli mindre intressant.


Det finns redan gott om Bitcoinkloner, sök t,ex, på Litecoin eller Solidcoin. Ofta är dessa alternativ en något modifierad variant av Bitcoin men det mest slående exemplet är nog testnätet som fungerar precis som Bitcoin men som bara används för testning (varför värderas inte dessa coins lika högt som bitcoins?). Vi har inte hittills sett alla "hoppa över" till någon annan kryptovaluta och jag tvivlar på att vi får se det inom någon snar framtid.

Vad det här visar är ju helt enkelt att det krävs mer än "förutsättningar" för att något ska få ett värde. Folk värderar Bitcoin högre än de andra valutorna eftersom Bitcoin faktiskt används och för att man tror att Bitcoin kommer att fortsätta användas i framtiden. Du kan jämföra det hela med att du startar en exakt kopia av Facebook, låt oss t.o.m. anta att din nya sajt har ett antal fräcka features som Facebook saknar. Skulle omvärlden värdera ditt företag lika högt som Facebook? Skulle alla användare hoppa över till din sajt?

Det finns en fördel med att vara först och det finns en fördel med att redan vara etablerad. Därmed inte sagt att Bitcoins position aldrig kommer att övertas av en annan, bättre valuta. Precis som Facebook kan förlora sin position kan det hända att Bitcoin gör det någon gång i framtiden.

Citat:
Det andra problemet är att eftersom alla sparar alla transaktioner, så när antalet transaktioner i systemet ökar exponentiellt kommer till slut hela Internets trafik och allt lagringsutrymme förr eller senare gå åt till att lagra alla transaktioner i miljontals kopior och långt innan dess kommer systemet, om det hade fått någon spridning på riktigt, att haverera när folks bredbandsuppkopplingar helt enkelt inte räcker till att uppdatera alla transaktioner.


Hur Bitcoin kan skalas är något som diskuterats massor och som fortfarande diskuteras. Det du nämner finns det redan lösningar på, jag tänker inte repetera allt här utan rekommenderar istället följande sida: https://en.bitcoin.it/wiki/Scalability.
2012-11-13 20:13 # 28
frasseff
Citat:
Ursprungligen postat av D.H. (bitcoin.se)
Citat:
Ursprungligen postat av LPB
Det verkar som om du inte har läst mitt inlägg ordentligt, utan cash så kan bankerna härja runt hur mycket de vill och ge hur många krediter som de vill.
För vår säkerhet så skal vi ha cash, men helst koplad till guld.


Jag förstår absolut din oro över att bankerna får (ännu) mer makt när kontanterna försvinner. Jag har själv skrivit lite om problemet med att kontanterna försvinner här.

Citat:
Du har inte svarat på om Bitcoin är understött av guld och/eller silver, som garanterar "valutans" värde.


Jodå, det gjorde jag i mitt förra svar, såhär avslutade jag det: "Så, nej det finns inget guld eller silver som "backar upp" Bitcoin. Vad finns det som "backar upp" ditt guld?". Att "garantera" någots värde är lite av en illusion, guld har inte heller ett garanterat värde. Om folk börjar använda något annat än guld för att lagra värde så kommer guldpriset att minska. Men visst, guld har en styrka i dess tradition som värdebevarare, det är dess stora fördel gentemot ny teknologi som Bitcoin.

Citat:
jo, jag har precis skapat 100.000.000.000 WorldCoins på min dator, finns det någon som är intresserad och köpa dessa för 1.000.000- Sek? Lovar att det er legalt och ett enkelt sätt att flytta pengar från person till person utan någon inblandning av varken myndigheter eller banker.


Om någon skulle vilja köpa dina Worldcoins måste du till att börja med förklara hur man för över dessa mellan personer. Måste man göra det via dig (en central punkt) eller hur har du annars löst dubbelspenderingsproblemet? Hur kan vi vara säkra på att det inte skapas fler Worldcoins så att de vi köpt blir mindre värda? Bitcoin har tillfredsställande svar på dessa frågor och det är därför det finns ett värde i dem.


det är stor skilnad mellan worldCoins och bitcoin. Bitcoin fungera som guld men digitalt. Det kan bara blir 21M den garanteras av en P2P nätverk som ingen har total kontroll över. det finns mycke att läsa om det. det finns redan siter som växlar bitcoin mot guld http://www.coinabul.com/ och andra valutor http://bitcoincharts.com/markets/. Om vi här inte hänga med utveclingen kommer vi att blir århundrades Loser. Jag tror att Guld och bitcoin kommer att fungera mycket bra ihop. Guld för sin tradition och bitcoin för sin effektivitet.
2012-11-13 21:05 # 29
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av frasseff
det är stor skilnad mellan worldCoins och bitcoin. Bitcoin fungera som guld men digitalt. Det kan bara blir 21M den garanteras av en P2P nätverk som ingen har total kontroll över.

Eller snarare: Den kontrolleras demokratiskt av de som använder den.
Ett demokratiskt beslut kan ändra på 21M gränsen.

Guld begränsas av den mängd som existerar i världen. Ingen människa kan realistiskt ändra på det, även om majoriteten skulle vilja göra det.
2012-11-13 22:15 # 30
D.H. (bitcoin.se)
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Eller snarare: Den kontrolleras demokratiskt av de som använder den.
Ett demokratiskt beslut kan ändra på 21M gränsen.

Guld begränsas av den mängd som existerar i världen. Ingen människa kan realistiskt ändra på det, även om majoriteten skulle vilja göra det.


Man ska dock förstå att det inte är någon egentlig skillnad mellan ett demokratiskt beslut som ändrar 21-miljonersgränsen i Bitcoin och att en en majoritet av användarna går över till en annan kryptovaluta. I princip är det det som händer i båda fallen, vi har fått en ny valuta (Bitcoin 2, som har andra regler än Bitcoin 1) som de flesta har valt att gå över till.

Att folk börjar gå över från guld till något annat är också möjligt.
Senast ändrad av D.H. (bitcoin.se); 2012-11-13 22:16
2012-11-13 23:44 # 31
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av D.H. (bitcoin.se)
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Eller snarare: Den kontrolleras demokratiskt av de som använder den.
Ett demokratiskt beslut kan ändra på 21M gränsen.

Guld begränsas av den mängd som existerar i världen. Ingen människa kan realistiskt ändra på det, även om majoriteten skulle vilja göra det.


Man ska dock förstå att det inte är någon egentlig skillnad mellan ett demokratiskt beslut som ändrar 21-miljonersgränsen i Bitcoin och att en en majoritet av användarna går över till en annan kryptovaluta. I princip är det det som händer i båda fallen, vi har fått en ny valuta (Bitcoin 2, som har andra regler än Bitcoin 1) som de flesta har valt att gå över till.

Att folk börjar gå över från guld till något annat är också möjligt.


Nja, det blir inte en ny valuta. Existerande bitcoins skulle fortsätta att vara giltiga i den nya versionen av bitcoins med andra inflationsregler.

Jag skulle snarare likna det vid att Svenska folket röstar om att riksbankens inflationsmål skall ändras till 10%, genom att trycka mer pengar.
De gamla svenska mynten och sedlarna förblir giltiga, även fast valutans förutsättningar har ändrats.


Byter du från guld till silver så måste du fysiskt byta ut dina guldmynt mot silvermynt.


Den rikaste bitcoinadressen äger förresten tydligen bitcoins motsvarande 8 Miljoner svenska kronor.
Men man vet ju inte hur många adresser de tidiga spelarna i bitcoinbranchen valt att dela upp sin förmögenhet på. Förmodligen väääldigt många, eftersom det skulle sticka ordentligt i ögonen på folk om det blev alltför uppenbart att några få tidiga spelare blivit miljardärer på kuppen.
Men 8 Miljoner är inte fy skam det heller.
Senast ändrad av Nikon; 2012-11-13 23:51
2012-11-14 13:32 # 32
Cornucopia
Citat:
Ursprungligen postat av D.H. (bitcoin.se)

Vad det här visar är ju helt enkelt att det krävs mer än "förutsättningar" för att något ska få ett värde. Folk värderar Bitcoin högre än de andra valutorna eftersom Bitcoin faktiskt används och för att man tror att Bitcoin kommer att fortsätta användas i framtiden. Du kan jämföra det hela med att du startar en exakt kopia av Facebook, låt oss t.o.m. anta att din nya sajt har ett antal fräcka features som Facebook saknar. Skulle omvärlden värdera ditt företag lika högt som Facebook? Skulle alla användare hoppa över till din sajt?


Vad du säger här är att Bitcoin är en fiatvaluta och har bara ett värde för att folk tror att det har ett värde och sagt att dessa digitala ettor och nollor är en valuta.

Vilket summerar det hela väldigt väl.
2012-11-14 18:36 # 33
Vad är pengar? (vad-ar-pengar.blogspot.se)
Citat:
Ursprungligen postat av Cornucopia
Citat:
Ursprungligen postat av D.H. (bitcoin.se)

Vad det här visar är ju helt enkelt att det krävs mer än "förutsättningar" för att något ska få ett värde. Folk värderar Bitcoin högre än de andra valutorna eftersom Bitcoin faktiskt används och för att man tror att Bitcoin kommer att fortsätta användas i framtiden. Du kan jämföra det hela med att du startar en exakt kopia av Facebook, låt oss t.o.m. anta att din nya sajt har ett antal fräcka features som Facebook saknar. Skulle omvärlden värdera ditt företag lika högt som Facebook? Skulle alla användare hoppa över till din sajt?


Vad du säger här är att Bitcoin är en fiatvaluta och har bara ett värde för att folk tror att det har ett värde och sagt att dessa digitala ettor och nollor är en valuta.

Vilket summerar det hela väldigt väl.


Det är alltid intressant när diskussionen om bitcoin kommer upp. Folk verkar vara mer än vanligt förvirrade när det gäller olika begrepp.

Om vi börjar med FIAT. Vad betyder det?

Enligt engelska Wikipedia: Latin f?at (“let it be done”). Alltså på svenska: "Låt det ske"

När det gäller FIAT-valuta skriver Wikipedia följande: "Fiat money is money that derives its value from government regulation or law. The term fiat currency is also used when the fiat money is used as the main currency of the country. The term derives from the Latin fiat ("let it be done", "it shall be")."

FIAT-pengar betyder alltså att det är pengar som har fått sitt värde via ett statligt dekret. Kungen, riksdagen eller regeringen har förklarat att det är rikets valuta och det därifrån kommer dess förtroende (kredit). Man har förklarat pengarna värdefulla ("låt det ske"), te.x: "In a dollar bill lies the full faith and credit of the United States". Denna FIAT-valuta får sitt värde och efterfrågas eftersom det är den enda valuta som staten accepterar som betalning för skatt. Och skatt måste alla betala - annars. För att upprätthålla värdet på en FIAT-valuta krävs således ett våldsmonopol i form av polis och militär. Oavsett vad man anser om detta.

I vad ligger likheten med ovanstående och Bitcoin?

Finns det något våldsmonopol som backar upp bitcoin? Nej!
Kräver någon skatt i bitcoin? Nej!

Är det något som "backar upp" bitcoin? Denna fråga kan besvara med en motfråga: Är det något som backar upp guld? Är det något som backar upp silver? Platina? Paladium? Svar, Nej!

Bitcoin är en vara som, precis som ovanstående varor, måste stå på egna ben. Guld har förvisso en del industriella användningsområden, men de mesta av senaste årens vårdestegring beror på finansiell oro samt efterfrågan från den asiatiska smyckes industrin. Guld är en god värdebevarare men frågan är om guld kommer att användas som pengar igen? Tveksamt såvida vi inte genomgår en apokalyptisk kollaps.

Vården är subjektiva. De uppstår i människors medvetande. Bitcoin skulle kunna värderas högre än guld som ett bytesmedel eftersom de är enklare att skicka.

Citat:
Ursprungligen postat av Cornucopia

Vad du säger här är att Bitcoin är en fiatvaluta och har bara ett värde för att folk tror att det har ett värde och sagt att dessa digitala ettor och nollor är en valuta.

Vilket summerar det hela väldigt väl.


Men hallå! Guld då? Du kan säga samma sak om guld!

Guld har också bara värde för att folk tror att de har ett värde och sagt att dessa guldklimpar är en valuta. Om folk slutar använda guld som smycke eller som finansiell tillflyktsort (eller valuta) så bli värdet också närmare noll.

Värden är knepiga att förstå sig på av samma anledning som att människor är knepiga att förstå sig på.

Jag vet inte om bitcoin kommer att slå. Själv spekulerar jag inte i dem men tekniken är intressant och det är en spännande utveckling.
Senast ändrad av Vad är pengar? (vad-ar-pengar.blogspot.se); 2012-11-14 18:49
2012-11-14 20:07 # 34
D.H. (bitcoin.se)
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av D.H. (bitcoin.se)

Man ska dock förstå att det inte är någon egentlig skillnad mellan ett demokratiskt beslut som ändrar 21-miljonersgränsen i Bitcoin och att en en majoritet av användarna går över till en annan kryptovaluta. I princip är det det som händer i båda fallen, vi har fått en ny valuta (Bitcoin 2, som har andra regler än Bitcoin 1) som de flesta har valt att gå över till.

Att folk börjar gå över från guld till något annat är också möjligt.


Nja, det blir inte en ny valuta. Existerande bitcoins skulle fortsätta att vara giltiga i den nya versionen av bitcoins med andra inflationsregler.

Jag skulle snarare likna det vid att Svenska folket röstar om att riksbankens inflationsmål skall ändras till 10%, genom att trycka mer pengar.
De gamla svenska mynten och sedlarna förblir giltiga, även fast valutans förutsättningar har ändrats.


Skillnaden i Bitcoinfallet är att det gamla systemet i teorin kan samexistera med det nya. Om 50% av användarna fortsätter med "Bitcoin1-klienten" och 50% byter till "Bitcoin2-klienten" så har vi fått två olika nätverk/valutor. Laddar du ner båda klienterna så har du finns dina bitcoins kvar i båda.

Citat:
Den rikaste bitcoinadressen äger förresten tydligen bitcoins motsvarande 8 Miljoner svenska kronor.
Men man vet ju inte hur många adresser de tidiga spelarna i bitcoinbranchen valt att dela upp sin förmögenhet på. Förmodligen väääldigt många, eftersom det skulle sticka ordentligt i ögonen på folk om det blev alltför uppenbart att några få tidiga spelare blivit miljardärer på kuppen.
Men 8 Miljoner är inte fy skam det heller.


Har aldrig riktigt förstått problemet med det här, "tidiga spelare" belönas alltid om något blir framgångsrikt. Investera några tusen i ett startup-företag, blir företaget nästa Google så är du rik. Sen ska det väl också sägas att t.ex. Mt.Gox. garanterat ligger i toppen bland "rikaste adresserna" men då handlar det om deras kundkonton (alltså bitcoins som tillhör andra).
2012-11-14 20:12 # 35
D.H. (bitcoin.se)
Citat:
Ursprungligen postat av Cornucopia

Vad du säger här är att Bitcoin är en fiatvaluta och har bara ett värde för att folk tror att det har ett värde och sagt att dessa digitala ettor och nollor är en valuta.

Vilket summerar det hela väldigt väl.


"Vad är pengar?" skrev ungefär det jag tänkte svara så jag nöjer mig där.
Senast ändrad av D.H. (bitcoin.se); 2012-11-14 20:13


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt