Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Köpa guld registrerat / anonymt
Köpa guld registrerat / anonymt
2011-01-21 08:42 # 25
Anonym
Jag har för mig, att det finns listat hos skattemyndigheten vilka mynt och tackor som räknas som investeringsguld. Det är därför TAVEX har listat mynt och tackor med FETSTIL som investeringsguld. Ifall du borrat hål i dem och gjort dem till smycke blir de ju mindre värda, och jag skulle då förmoda att de inte längre skulle räknas som investeringsguld, men där är jag ute och cyklar.

KH
2011-01-21 10:37 # 26
Anonym
Idag köper Tavex 100g "Investeringstacka" för 287,6 kr/g och de köper 5g "Icke Investeringstacka" för 287,6 kr/g. SAMMA PRIS! Det betyder ju att ifall man köper en "Icke investeringstacka" i investeringssyfte så slipper man skatta vid reavinster under 50 000 kr. Detta är ju absurt! Vad säger LS om detta tro?

/Guldgossen
2011-01-21 16:54 # 27
Anonym
Det är knepigt med skattefrågan. Ett annat scenario, kunde vara, att man betalar direkt med guld eller silver för någon vara eller tjänst till någon som accepterar detta. Skall man då skatta för reavinst? Troligen inte tror jag, men jag är inte säker. Någon som har en intelligent fundering på detta?
2011-01-21 19:49 # 28
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Jag har för mig, att det finns listat hos skattemyndigheten vilka mynt och tackor som räknas som investeringsguld. Det är därför TAVEX har listat mynt och tackor med FETSTIL som investeringsguld. Ifall du borrat hål i dem och gjort dem till smycke blir de ju mindre värda, och jag skulle då förmoda att de inte längre skulle räknas som investeringsguld, men där är jag ute och cyklar.

KH


Tänk att man ska behöva hålla på såhär...fundera och ta reda på om ett hål ändrar beskattningssättet...hålla reda på "godkända" utföranden, årtal, guldhalter...vilken klåfingrighet! Jag ser det som byråkratins seger över det sunda förnuftet. Och sen skatta för en sk.reavinst när det i själva verket (i genomsnitt) inte är någon reell vinst alls utan bara kompenserar för inflatonen. Vi pådyvlas inflation och får dessutom skatta för den! Skulle vi få pengar tillbaka om det vore deflation? OK, slut på gnället nu...

/GeCe
2011-01-23 15:51 # 29
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Definitionen på investeringsguld enligt mervärdesskattelagen.

3 kap
10 a § Från skatteplikt undantas omsättning av investeringsguld, inbegripet investeringsguld representerat av värdepapper, om omsättningen medför en äganderätt till eller en fordran på guldet.

1 kap
18 § Med investeringsguld förstås
1. guld i form av en tacka eller platta med en vikt som godtas på någon av marknaderna för sådant guld och med en finhalt av minst 995 tusendelar, oavsett om guldet representeras av värdepapper eller inte,
2. guldmynt som
- har en finhalt av minst 900 tusendelar,
- är präglade efter år 1800,
- är eller har varit gällande betalningsmedel i ursprungslandet, och
- normalt säljs till ett pris som inte överstiger marknadsvärdet för guldinnehållet i myntet med mer än 80 %.

Senast ändrad av Liberty Silver / Torgny Persson; 2011-01-23 15:52
2011-01-23 15:59 # 30
Boss
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty Silver / Torgny Persson
Definitionen på investeringsguld enligt mervärdesskattelagen.

3 kap
10 a § Från skatteplikt undantas omsättning av investeringsguld, inbegripet investeringsguld representerat av värdepapper, om omsättningen medför en äganderätt till eller en fordran på guldet.

1 kap
18 § Med investeringsguld förstås
1. guld i form av en tacka eller platta med en vikt som godtas på någon av marknaderna för sådant guld och med en finhalt av minst 995 tusendelar, oavsett om guldet representeras av värdepapper eller inte,
2. guldmynt som
- har en finhalt av minst 900 tusendelar,
- är präglade efter år 1800,
- är eller har varit gällande betalningsmedel i ursprungslandet, och
- normalt säljs till ett pris som inte överstiger marknadsvärdet för guldinnehållet i myntet med mer än 80 %.



hej jag har en fråga :D Jag undrar om vad du tror om bankfack och om man förvarar guld och silver där , hur tryggt är det att har det inlåst på banken ?
Man kanske ska ha hälften hemma och hälften på bankfack , vad tror du om det Torgny
med vänlig hälsning Cjpm
2011-01-23 16:08 # 31
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Citat:
Jag undrar om vad du tror om bankfack och om man förvarar guld och silver där , hur tryggt är det att har det inlåst på banken ?
Man kanske ska ha hälften hemma och hälften på bankfack.


Teoretiskt sett är dina tillgångar i bankfack skilda från bankens när banken går i konkurs. Men i det fall banken stänger eller om kön är några km vid en bankrun är det kanske inte helt perfekt att släpa på guld/silver till och från bankfacket.

Idag är det nog relativt sett låg risk att förvara i bankfack men med det instabila valuta-/banksystem vi har kan det förändras bara på några månader.

Allra bäst är nog en kombination av att gömma efter egen förmåga och bankfack.
Senast ändrad av Liberty Silver / Torgny Persson; 2011-01-23 19:05
2011-01-23 16:19 # 32
Boss
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty Silver / Torgny Persson
Citat:
3 kap
10 a § Från skatteplikt undantas omsättning av investeringsguld, inbegripet investeringsguld representerat av värdepapper, om omsättningen medför en äganderätt till eller en fordran på guldet.


Teoretiskt sett är dina tillgångar i bankfack skilda från bankens när banken går i konkurs. Men i det fall banken stänger eller om kön är några km vid en bankrun är det kanske inte helt perfekt att släpa på guld/silver till och från bankfacket.

Idag är det nog relativt sett låg risk att förvara i bankfack men med det instabila valuta-/banksystem vi har kan det förändras bara på några månader.

Allra bäst är nog en kombination av att gömma efter egen förmåga och bankfack.

Ja så tänker jag med faktiskt känns som det är bäst ha flera ställen kanske så man inte har allt på ett ställe , dela upp lite :) tack för svaret :)
2011-01-23 19:13 # 33
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty Silver / Torgny Persson
Definitionen på investeringsguld enligt mervärdesskattelagen.

3 kap
10 a § Från skatteplikt undantas omsättning av investeringsguld, inbegripet investeringsguld representerat av värdepapper, om omsättningen medför en äganderätt till eller en fordran på guldet.

1 kap
18 § Med investeringsguld förstås
1. guld i form av en tacka eller platta med en vikt som godtas på någon av marknaderna för sådant guld och med en finhalt av minst 995 tusendelar, oavsett om guldet representeras av värdepapper eller inte,
2. guldmynt som
- har en finhalt av minst 900 tusendelar,
- är präglade efter år 1800,
- är eller har varit gällande betalningsmedel i ursprungslandet, och
- normalt säljs till ett pris som inte överstiger marknadsvärdet för guldinnehållet i myntet med mer än 80 %.



Tack. Såg att du hade postat den definitionen i en annan tråd här på forumet förut. Jag borde kollat där först.

/Guldgossen
2011-01-24 07:24 # 34
Anonym
Men då skall man komma ihåg, att ovanstående paragrafer som Torgny postat enbart gäller momsfrihet.

OBS! REAVINST är en annan sak, och skall tyvärr deklareras, och där utgår 30% skatt på vinst av kapital.

KH
2011-01-24 15:13 # 35
Guldgossen
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Men då skall man komma ihåg, att ovanstående paragrafer som Torgny postat enbart gäller momsfrihet.

OBS! REAVINST är en annan sak, och skall tyvärr deklareras, och där utgår 30% skatt på vinst av kapital.

KH


Jo, men definitionen av investeringsguld borde väl vara densamma?
2011-01-24 15:33 # 36
Anonym
Jo

Kh


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt