Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < När kan man handla på libertysilver.ee igen?
När kan man handla på libertysilver.ee igen?
2016-08-29 22:21 # 37
Jarneris
Jag har haft lite kontakt med LS Estland av den enkla anledningen att jag kommit i kläm i den här processen, men de säger inte mycket. Jag köpte 2 dagar innan deras konton frös och kan vare sig hämta varorna eller få pengar tillbaka förrän det hela har löst sig. LS Estland kommer att försvara sig, och i det önskar jag dem verkligen lycka till, men det hela verkar gå extremt trögt. Vet inte ens om det kommit in någon officiell anmälan mot företaget, utan bara denna förebyggande åtgärd att frysa kontona och hänvisa till en utredning som kan dras i långbänk ända tills företaget går i konkurs. Det hade varit snyggt!
2016-08-30 10:22 # 38
Xole
Ånej va jobbigt.
Det där är den stora rädslan när man köper ÄM från handlare.
Därför köper jag sällan för mer än 10k åt gången.

Det kommer snart som svensk inte gå att köpa ÄM. Risken finns iallafall. Tragiskt.
Second hand marknaden sista utposten.
Senast ändrad av Xole; 2016-08-30 10:24
2016-09-01 09:31 # 39
Liberty Silver Estland
Anledningen till att vi inte kommit med någon ytterligare uppdatering till varken dig Janeris eller generellt på vår hemsida är att det inte hänt något mer. Det existerar helt enkelt inte någon fordran mot bolaget eftersom Skatteverket inte startat någon process mot oss annat än att begärt att bolagets konton skall frysas vilket skett på felaktiga grunder. Helt oacceptabelt och rättsosäkert varför vi dels har överklagat frysningen dels kommer försvara oss i den mån Skatteverket startar en process mot oss. Det är oerhört trist och beklagligt att du och några ytterligare kunder (3-4 personer) hamnat i kläm i processen. Vi är dock förvissade om att vi kommer att få rätt och kan för tillfället bara ödmjukt be om tålamod då Skatteverket och rättsväsendet i Sverige olyckligtvis är långsamma.
2016-10-23 20:33 # 40
Jarneris
Skatteverket har efter 3 månaders frysning av LS Estlands konton beslutat sig för att driva saken i rätten.

https://libertysilver.ee/se/
2016-10-23 22:36 # 41
Obetalbar
Skatteverket bör inte kunna vinna eftersom du får handla i andra EU länder så mycket du vill.
Regimen i Sverige är såklart ute efter att trötta ut allt vad guld och silverhandel heter. Estniska skattemyndigheten har också kämpat för att förstöra. De är ute efter att sabba och de utnyttjar varje möjlighet att störa företagets arbete.
Kunden väljer själv hur han vill frakta hem varorna. Transportföretaget som de flesta troligen valt efter tips på LSE s hemsida är ett eget företag. Man kan åka dit och hämta silvermynten eller anlita kurir.
Om de sedan förlorar och man får ett prejudikat så innebär inte det att man kommer sluta trakassera dessa handlare.

Jag ringde och hörde mig för innan jag handlade och det var väldigt tydligt att det var ett fristående transportföretag.

Ägarna till LS är ju så funtade att de vet hur man säkrar upp sina tillgångar. Och de är troligen måna om att inte svärta ned sitt varumärke. Det finns goda skäl att ha höga förväntningar på hur detta kommer lösa sig.


Tänk alla som köper öl och vin i Tyskland och fyller upp sin bil med destination Sverige. Ska man ligga sömnlös ? Det går ju att beställa tysk alkohol hemifrån Sverige och så frakta hem det själv.

När det gäller alkohol så måste man såvitt jag själv föra varorna över gränsen (för att det ska vara lagligt tullfritt osv?). Det är inte fallet när det gäller silvermynt antar jag. För då hade ju affärsidén varit dödfödd. Därmed ser jag inte varför LSE har begått några brott eller gjort fel.
2016-10-24 13:46 # 42
MrBroccoli
Ursäkta en oinvigd. Men fungerar det att handla på LS Sverige nu? Även om process pågår.
2016-10-24 16:11 # 43
tuna1024
Citat:
Ursprungligen postat av MrBroccoli
Ursäkta en oinvigd. Men fungerar det att handla på LS Sverige nu? Även om process pågår.


Ja det fungerar. Liberty Silver Estland och Liberty Silver Sverige är olika företag, trots samma namn.
2016-10-24 17:26 # 44
Liberty Silver / Mikael From
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av MrBroccoli
Ursäkta en oinvigd. Men fungerar det att handla på LS Sverige nu? Även om process pågår.


Detta tåls att upprepas:
Det är viktigt att påpeka att Liberty Silver AB i Sverige har goda och stabila bankrelationer som går många år tillbaka i tiden. Något problem med Liberty Silver AB föreligger alltså inte. Vi är synnerligen noggranna med att följa alla regler som omfattar företagande i allmänhet och vår verksamhet i synnerhet. Detta tycker jag att vi har lyckats väl med och det bekräftas även av att SKV under 3,5 års tid gjort en skatterevision på oss utan en enda beskattningsändring eller synpunkt.
2016-10-24 20:49 # 45
Jarneris
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty Silver / Mikael From
Citat:
Ursprungligen postat av MrBroccoli
Ursäkta en oinvigd. Men fungerar det att handla på LS Sverige nu? Även om process pågår.


Detta tåls att upprepas:
Det är viktigt att påpeka att Liberty Silver AB i Sverige har goda och stabila bankrelationer som går många år tillbaka i tiden. Något problem med Liberty Silver AB föreligger alltså inte. Vi är synnerligen noggranna med att följa alla regler som omfattar företagande i allmänhet och vår verksamhet i synnerhet. Detta tycker jag att vi har lyckats väl med och det bekräftas även av att SKV under 3,5 års tid gjort en skatterevision på oss utan en enda beskattningsändring eller synpunkt.


Kan bara hålla med och tillägga att jag är 100% nöjd med båda LS-företagen. Såsom skatteverket legat i borde de ha hittat något vid det här laget. Som skattebetalare kan jag känna mig frustrerad över deras prioriteringar. Att jaga företag som erbjuder ett alternativt sparande i dagens närmast hysteriska pengatryckande känns fundamentalt fel. Jag är inte en motståndare till moms överlag, anser snarare att det i vissa fall är berättigat att öka den för varor som enligt Georgescu Roegens tankesätt ökar entropin på planeten, alltså har ett negativt inflytande på miljön, som t ex flygresor. Men silver? Går visserligen åt en del energi att gräva upp det, men skatt på drivmedel finns redan. Och skatt på något som genom alla tider varit pengar. Jag kan inte se det på något annat sätt än att det skrämmer makten att folk kan spara i något de inte har full kontroll över. Samma sak med kontanter.
Senast ändrad av Jarneris; 2016-10-24 20:51
2016-10-25 09:49 # 46
MrBroccoli
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty Silver / Mikael From
Citat:
Ursprungligen postat av MrBroccoli
Ursäkta en oinvigd. Men fungerar det att handla på LS Sverige nu? Även om process pågår.


Detta tåls att upprepas:
Det är viktigt att påpeka att Liberty Silver AB i Sverige har goda och stabila bankrelationer som går många år tillbaka i tiden. Något problem med Liberty Silver AB föreligger alltså inte. Vi är synnerligen noggranna med att följa alla regler som omfattar företagande i allmänhet och vår verksamhet i synnerhet. Detta tycker jag att vi har lyckats väl med och det bekräftas även av att SKV under 3,5 års tid gjort en skatterevision på oss utan en enda beskattningsändring eller synpunkt.


Ok, tack för återkoppling!
2016-11-13 22:49 # 47
Silver Joe
Betyder en förlust för libertysilver.ee att vi som privatpersoner måste betala in momsen till skatteverket för våra inköp på ls.ee?
Kommer det en fodran till oss privatpersoner?
2016-11-14 00:12 # 48
Liberty Silver Estland
Nej, absolut inte. Någon sådan risk finns inte. Om LibertySilver OÜ skulle förlora målet innebär det att Liberty Silver OÜ debiteras utgående moms för försäljningarna eftersom det i så fall skulle varit Liberty Silver OÜs skyldighet att påföra moms på försälningarna. Det finns således ingen som helst risk att moms påförs till kund för tidigare ordrar.

Som tidigare meddelat är vi dock förvissade om att vinna målet ifråga då bolaget aldrig har skickat eller transporterat några ordrar internationellt.

Vad gäller status i fallet har Liberty Silver OÜ, som meddelat på hemsidan, överklagat SKV's beslut till Förvaltningsrätten. Vid överklagande till Förvaltningsrätten skall SKV först göra en obligatorisk omprövning av beslutet innan de vidarebefordrar överklagan till Förvaltnignsrätten. Bolaget har ännu inte fått besked på omprövningen och fallet har således ännu inte vidarebefordrats eller anhängiggjorts Förvaltningsrätten. Så fort något nytt händer uppdaterar vi på hemsidan.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt